Side 1 av 1

klakkelyd fra 2500 omdr og oppover, 9-3 1999 2.0i

Lagt inn: 28 sep 2011, 12:50
av To-Takt-Trond
også var det denna fordømrade 2.0i, 9-3en att da... vært igjennom fusking, dårlige motorfester, clutchbytte, slitte foringer, nytt eksosanlegg og jordingsfeil... MEN NÅ så har det kommet noe helt nytt! nemmelig en litt skumme klakkelyd fra 2500 omdreininger og oppover, samme lyden kommer hvis jeg ligger relativt høyt på turtall i lavt gir og gir lite gass...
høres ut som noe lager stell, har byttet olje og filter, og rensa bunnpanna...
lyden er ikke ventiltikk, noen som har noe tips! :D

Re: klakkelyd fra 2500 omdr og oppover, 9-3 1999 2.0i

Lagt inn: 28 sep 2011, 16:58
av To-Takt-Trond
har prøvd å lokalisere lyden litt ved hjelp av "skrutrekker-stetoskopet" mitt, høres ut som klakkelyden kommer på høgresia ta motorn ved stempel 4... kan det være rådelager som ikke vil mer?

Re: klakkelyd fra 2500 omdr og oppover, 9-3 1999 2.0i

Lagt inn: 28 sep 2011, 18:37
av Paul N1176
To-Takt-Trond skrev:har prøvd å lokalisere lyden litt ved hjelp av "skrutrekker-stetoskopet" mitt, høres ut som klakkelyden kommer på høgresia ta motorn ved stempel 4... kan det være rådelager som ikke vil mer?
uten å ha hørt lyden din, så kan det nok være riktig att det kan være rådelager som har gitt seg, blir hvertfall ingen fin lyd når de ikke vil mere...

Re: klakkelyd fra 2500 omdr og oppover, 9-3 1999 2.0i

Lagt inn: 29 sep 2011, 14:55
av To-Takt-Trond
fikk bekrefta det i dag... rådelager :evil: det er så h******** mye drit med den h******** bilen aaaaarghhh!!!!! :(

Re: klakkelyd fra 2500 omdr og oppover, 9-3 1999 2.0i

Lagt inn: 05 okt 2011, 18:40
av barenstaden
Rådelager eller balanseaksel, kontroller sikkert at det er slakk i lageret når du bytter de. Ofte balanseaksel som vibrerer når det kommer ved høyere turtall, gjerne fra ett bestemt turtall til et bestemt turtall.

Re: klakkelyd fra 2500 omdr og oppover, 9-3 1999 2.0i

Lagt inn: 05 okt 2011, 20:38
av To-Takt-Trond
var rådelager, lagerskålene til råde fire hadde vridd seg 90 grader... henter nye på speedparts imorra :)
veiva var det ingen skader på, målte med mikrometer. Var innenfor toleransen, overraskende egentlig for lagerene så IKKE pene ut :(

Re: klakkelyd fra 2500 omdr og oppover, 9-3 1999 2.0i

Lagt inn: 05 okt 2011, 20:40
av Pål N526
To-Takt-Trond skrev:var rådelager, lagerskålene til råde fire hadde vridd seg 90 grader... henter nye på speedparts imorra :)
veiva var det ingen skader på, målte med mikrometer. Var innenfor toleransen, overraskende egentlig for lagerene så IKKE pene ut :(
hva med råden, så den fin ut?

Re: klakkelyd fra 2500 omdr og oppover, 9-3 1999 2.0i

Lagt inn: 06 okt 2011, 08:44
av Aleks-ander_N948
To-Takt-Trond skrev:fikk bekrefta det i dag... rådelager :evil: det er så h******** mye drit med den h******** bilen aaaaarghhh!!!!! :(

Hvordan får du det til ??? :lol:


Har intrykk av det er mye rart med den bilen din :P

Re: klakkelyd fra 2500 omdr og oppover, 9-3 1999 2.0i

Lagt inn: 07 okt 2011, 11:44
av To-Takt-Trond
Aleks-ander_N948 skrev:
To-Takt-Trond skrev:fikk bekrefta det i dag... rådelager :evil: det er så h******** mye drit med den h******** bilen aaaaarghhh!!!!! :(

Hvordan får du det til ??? :lol:


Har intrykk av det er mye rart med den bilen din :P
er veldig mye rart med den, snakka med en som har vært saab mekaniker i nesten 20 år, og han sa at bilen så mye mer sliten ut en andre 1999 9-3'er han har sett. Da jeg kjøpte meg saab leste jeg meg rundt, og inntrykkket jeg fikk var veldig bra. 4 stjerner i NCAP (900 fra 92' fikk bare to) osv. Jeg tror/håper at det er forrige eier som har slurva med service o.l.
Da jeg så sila nede i bunnpanna tetta seg, fikk jeg vite at det egentlig ikke skulle være noe problem med 2.0i motoren :(
men jaja, får håpe bilen oppfører seg litt pent nå da :) ny clutch, rein bunnpanne (2 ganger), nye ramme og rådelager, ny eksos, nye vinterdekk, ny servoslange. brukt ganske mange tusen på bilen allerede, men kjøpten den bare for 10 000 da :)

Re: klakkelyd fra 2500 omdr og oppover, 9-3 1999 2.0i

Lagt inn: 07 okt 2011, 11:47
av To-Takt-Trond
syntes det også er litt rart, fatter'n kjører en gammal haug av en Mercedes 250D 94'... gått som taxi under OL i 94, rulla snart 600 k, alt som har vært bytta har vært slike standar slitedeler, slik som bremser, foringer osv. Saaben er nyere, gått under 1/2 så mye. men endå så er det jo mer tull med den :(

Re: klakkelyd fra 2500 omdr og oppover, 9-3 1999 2.0i

Lagt inn: 07 okt 2011, 12:58
av Ingvar N629
To-Takt-Trond skrev:syntes det også er litt rart, fatter'n kjører en gammal haug av en Mercedes 250D 94'... gått som taxi under OL i 94, rulla snart 600 k, alt som har vært bytta har vært slike standar slitedeler, slik som bremser, foringer osv. Saaben er nyere, gått under 1/2 så mye. men endå så er det jo mer tull med den :(
Når bilene begynner å bli noen år og har gått noen km, så spiller ikke kjørelengden noen rolle. Vedlikeholdet er A&O.

Re: klakkelyd fra 2500 omdr og oppover, 9-3 1999 2.0i

Lagt inn: 07 okt 2011, 15:01
av To-Takt-Trond
Ingvar N629 skrev:
To-Takt-Trond skrev:syntes det også er litt rart, fatter'n kjører en gammal haug av en Mercedes 250D 94'... gått som taxi under OL i 94, rulla snart 600 k, alt som har vært bytta har vært slike standar slitedeler, slik som bremser, foringer osv. Saaben er nyere, gått under 1/2 så mye. men endå så er det jo mer tull med den :(
Når bilene begynner å bli noen år og har gått noen km, så spiller ikke kjørelengden noen rolle. Vedlikeholdet er A&O.
blir lei meg når folk med eldre biler drøyer oljeskiftene fordi de må ha den på verkstedet eller noen andre fordi de ikke klarer det selv... bytta olje på en berlingo som hadde gått 49 000 km på samma olja :lol: