Side 1 av 2
					
				Registerkjede
				Lagt inn: 05 okt 2011, 18:17
				av andersorstavik
				Hei!
Bytta nettop toppakning på bilen min pga at den svetta litt olje fra toppen. Når jeg sette bilen sammen igjen var det nesten som om den skulle stoppe på tomgang etter gasspådrag, og den fusket litt innimellom men utenom det så gikk bilen greit. Men noe måtte jo være galt så jeg skrudde av ventildekselet igjen og sjekka at jeg hadde truffet  riktig på alle merkene på veiva og kamakslingene. Det hadde jeg men la merke til at det var mye slakk i kjede og sjekka kjede strammeren. Denne var på maks altså helt ute! Kan det ha noe med at bilen fusker?? bilen fungerte helt fint før jeg bytta toppakning.
Bilen har gått 160 000 trodde registerkjede skulle vare lenger enn det?
Bilen er en og9-3 1999mod 2L Turbo
Mvh
Anders!
			 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 05 okt 2011, 18:29
				av barenstaden
				Om kjedet er slakt kan det føre til feil timing. Hører du kjedet rasle særlig ved kaldstart? 
Ellers kan det høres ut som en vakuumslange du har glemt å sette på plass, eller lekkasje pga rift... Er det nonturbo?
			 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 05 okt 2011, 18:42
				av andersorstavik
				Er en turbo ja, Det rasler litt ja men ikke noe ekstremt!
Har sjekka alle vakumslanger og koblinger mange ganger 

 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 05 okt 2011, 20:13
				av barenstaden
				Du er helt sikker på at det ikke er sprekker i slanger? Du har trekt til toppen med riktig moment i riktig rekkefølge regner jeg med? Og pusset ned overflaten for ugjevnheter? 
Kan jo være lekkasje i forbindelse med forbrenningsrommet.
			 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 05 okt 2011, 21:27
				av andersorstavik
				Toppen er trekt til med riktig moment og i riktig rekkefølge ja. og har pusset og rensket overflatene
Skal se om jeg får tatt et bilde i morgen av kjede så dere får se hvor slakt det er!
			 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 06 okt 2011, 18:16
				av andersorstavik
				Var nettop ute og prøvde litt til, Det kunne se ut som om jeg hadde bommet 1 hakk på eksos kammen. så jeg flytta den et hakk og prøvde på ny og bilen var helt lik!
Så 3 lyse lenker på kjettingen har di noe betydning? 

 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 07 okt 2011, 01:25
				av andersorstavik
				en ting til viss jeg turner motoren uten å ha på kamkjede drevene. vil da stemplene slå i ventilene?
			 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 07 okt 2011, 06:58
				av Paul N1176
				andersorstavik skrev:Var nettop ute og prøvde litt til, Det kunne se ut som om jeg hadde bommet 1 hakk på eksos kammen. så jeg flytta den et hakk og prøvde på ny og bilen var helt lik!
Så 3 lyse lenker på kjettingen har di noe betydning? 

 
de tre lys feltene blir brukt ved montering av nytt register for att det skal bli lettere å se att det stemmer med alle merkene..
 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 07 okt 2011, 06:59
				av Paul N1176
				andersorstavik skrev:en ting til viss jeg turner motoren uten å ha på kamkjede drevene. vil da stemplene slå i ventilene?
aldri prøvd, men det regner jeg med..
 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 07 okt 2011, 09:39
				av Pål N526
				andersorstavik skrev:en ting til viss jeg turner motoren uten å ha på kamkjede drevene. vil da stemplene slå i ventilene?
Om du tar ut cam-akslingene kan du gjøre det, men da må du påpasse at kjeden ikke låser seg(hold den stram).
MEN vil ikke anbefale det 
 
 
/ Pål
 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 07 okt 2011, 13:02
				av andersorstavik
				Pål N526 skrev:andersorstavik skrev:en ting til viss jeg turner motoren uten å ha på kamkjede drevene. vil da stemplene slå i ventilene?
Om du tar ut cam-akslingene kan du gjøre det, men da må du påpasse at kjeden ikke låser seg(hold den stram).
MEN vil ikke anbefale det 
 
 
/ Pål
 
Viss noen av ventilene skulle være bøyd ville da motoren ha startet og og gått helt ok?
 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 07 okt 2011, 15:38
				av Pål N526
				Du kan sjekke d ved å ta en komp test. Skal være lik over alle 4 syl med noe diff.
/ Pål
			 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 09 okt 2011, 17:52
				av andersorstavik
				Problemet løst!  

 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 09 okt 2011, 17:59
				av Atzz
				Hva var problemet da?
Kan være kjekt å vite om andre får samme problem en annen gang 

 
			
					
				Re: Registerkjede
				Lagt inn: 10 okt 2011, 06:58
				av andersorstavik
				Hadde faktisk satt den ene kammen et hakk feil  
 
 
Men det var vanskelig å se for kjede var så slitt at det så ut som det stod rett i begge posisjoner.
Så nytt kjede er bestilt!