Side 1 av 1
dyse
Lagt inn: 28 okt 2011, 19:18
av abc123
Jeg har en 99 mod 9-5 som jeg har byttet motor i fra 2,0t til 2,3t biopower. Ledningsnettet og styreenheten er fra den gamle 2,0t motoren. har bestilt en trim styrenhet nå som går til 9-5 2,3 98-00. Kan jeg bruke de brune dysene som sitter i den nye motoren, eller må jeg sette på røde dyser og skifte innsug?? leverer de røde og brune dysene det samme?
Re: dyse
Lagt inn: 29 okt 2011, 09:05
av Jossva N1079
Jeg lurer på om ikke de brune kom som standard på alle modeller fra M01? Dvs at hvis du skal ha SW for 98-00 så passer kanskje ikke disse? Mener det var grønne på 2.0t og røde på 2,3t M98-M00. Men du skriver Biopower 2,3t, vil det si at du har hentet en brukt motor fra en en M07 eller nyere? Hvor kjøper du SW? Kanskje de som selger deg denne kan fortelle deg litt mer om hva du kan bruke sammen med denne.
Re: dyse
Lagt inn: 29 okt 2011, 09:36
av Ronny_N169
De røde dysene til 2,3t 98-00 er iofs like store som de senere brune dysene (til bla 2,3 biopower). Men de er likevel ikke like, da det er forskjell på hvor raske de er, åpning/lukketid. Du trenger mao spesialtilpasset sw til en slik hybridbil.
Re: dyse
Lagt inn: 30 okt 2011, 14:10
av abc123
det er en splitter ny biopower fra fabrikken. den kom vel i 07 ja. Har bestilt SW fra speedparts. computeren er til 2,3t M98-00. de sa at jeg må ha røde dyser og at jeg må bytte til det gamle innsuget. Det stemmer sikkert, men hadde vært fint å slippe å bytte innsug og dyser, men må jeg så må jeg.
Re: dyse
Lagt inn: 30 okt 2011, 16:10
av Ingvar N629
Det der er jo bare tull, de nye dysene er jo mye bedre. Det er ikke noe problem å bruke nyere software, men det krever bittelitt ekstra arbeid. Å montere de røde er jo rett og slett nedgradering.
Re: dyse
Lagt inn: 30 okt 2011, 17:32
av abc123
Jeg måtte montere på det gamle ledningsnettet pga det ikke er bakre lamdasonde på 99 mod. Og da passer ikke ledingsnettet i nyere styreenhet. derfor må jeg vel ha gammel sw.. Hva krever ekstra arbeid?
Re: dyse
Lagt inn: 30 okt 2011, 17:41
av Ingvar N629
Hvis du ser etter så er det kobling for lambda på begge nettene... Forskjellen er om det sitter noe i kontakten eller ikke. Både røde og brune dyser passer i begge nettene, men hvis du har det nye innsuget nå, og det gamle nettet, hva gjorde du med MAP-sensoren? Laget du adapter?
Mer"arbeidet" for å få nyere sw i eldre bil er bare å endre VIN. Dersom bilen er en bastard med hardware fra forskjellige årsmodeller så MÅ software lages spesielt for dette for at det skal bli bra.
Re: dyse
Lagt inn: 30 okt 2011, 17:52
av abc123
MAP sensoren var den eneste som ikke passet. studerte koplingsskjema fra 99 mod og 09 mod og fant ut hvem ledning som skal hvor, å loddet sammen. Aldri hatt noe tull med motor eller motorlampe..
Re: dyse
Lagt inn: 30 okt 2011, 18:16
av abc123
men du mener det skal gå fint med brune dyser da? og sw fra m98-00?
Re: dyse
Lagt inn: 30 okt 2011, 19:01
av Ingvar N629
Nei du må ha sw som passer til de brune hvis du skal bruke dem! Med nye mapsensorer så har du jo en annen del som ikke uten videre passer med 98-00 sw. Lineariteten er ikke 100% lik, så enkelte beregninger i styreenheten blir ikke helt rett.
Re: dyse
Lagt inn: 30 okt 2011, 19:03
av Ingvar N629
Skal du forresten ha Biopower-funksjonalitet på dette oppsettet?
Re: dyse
Lagt inn: 30 okt 2011, 21:08
av abc123
Nei skal kjøre på vanlig bensin. Hva mener du jeg skal gjøre da? Sette på røde dyser? Blir feil uansett det her da? Må jeg skaffe en sw tilpasset min bil da? Hvem fikser sånt? Koster vel sikkert skjorta : P
Re: dyse
Lagt inn: 30 okt 2011, 21:20
av Ronny_N169
abc123 skrev:Nei skal kjøre på vanlig bensin. Hva mener du jeg skal gjøre da? Sette på røde dyser? Blir feil uansett det her da? Må jeg skaffe en sw tilpasset min bil da? Hvem fikser sånt? Koster vel sikkert skjorta : P
Er nok billigere enn Speedparts boksen

Re: dyse
Lagt inn: 30 okt 2011, 22:09
av abc123
Hvem firma ordner det da?