Side 1 av 1
9-5 02 automat, risting, konverter??
Lagt inn: 06 nov 2011, 17:50
av tirnanoir
Har en sporadisk feil på 9-5 en min. Først trodde jeg et hjul var løst for bilen begynte og riste veldig i ca. 60-80 kmt.
Denne ristingen kommer å går, kan ikke merke noe på uker, så plutselig rister det noe voldsomt igjen. Eneste jeg kan tenke meg selv er om konverteren i automatkassen er årsaken?. Greier ikke å fremprovisere dette på noen måte. Har vært flere mnd mellom hver gang det skjer.
Noen som har vert borti noe lignende

Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??
Lagt inn: 06 nov 2011, 21:19
av Helge
Jeg hadde samme symptomer. Pluss lyd! Men det gikk ikke uker. Det begynte som uregelmessige vibrasjoner. Etter 1 mnd kom det svak lyd. Kun når du satte bilen i D eller R. Etterhvert var det lyd hele tiden.
Jeg trodde svinghjulet hadde løsnet pga av alt bråket!
Det viste seg at svinghjulet var sprekt.
Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??
Lagt inn: 06 nov 2011, 23:59
av tirnanoir
Takk for svar
Det kan ikke være det samme for dette skjer uavhengig av motor turtall. Kan sette bilen i N og ruse den uten at det påvirker
ristingen. Den følger liksom farten på hjulene/bilen. Har fundert på om det er en drivknute som kommer ut av senter, men
det virker vel usansynelig

Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??
Lagt inn: 09 nov 2011, 07:33
av Ingvar N629
Om det er startkransen kan du jo bare jekke opp bilen og se etter selv. Det sitter en tynn plate i underkant av girkassa inn mot motoren, den sitter med to stk bolter med 11mm skalle. Det er de eneste boltene under der som en 11mm nøkkel passer på, så det skal litt til å ta feil. Skru vekk denne plata, så ser du startkrans/medbringer, turn motoren litt og litt så får du sett rundt hele.
Jeg vet ikke om jeg skjønte beskrivelsen helt på når dette oppstår, men dersom du hører ulyd som kun er avhengig av turtall, så er det sannsynlig at det er startkrans. Dersom det er stille når bilen står i ro med motoren i gang, så har det med utgående kraftoverføring eller hjul å gjøre. Dersom det KUN er vibrasjon uten ulyd, så er det nok ikke startkrans/medbringer.
Det kan godt være drivaksling; slitne medbringere eller tripod forårsaker vibrasjoner.
Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??
Lagt inn: 09 nov 2011, 21:46
av na_X
Hvis foringene på subframen er slitne så kan dette også forårsake vibreringer, men da hører man mest sannsynlig en klunkelyd av og til..
Har mer tro på det Ingvar nevner, drivakslinger/medbringere/tripod. Begynte litt i faste hastigheter til å begynne med, til å bli helt ille hele tiden til meg så når jeg bytta drivakslingene så ble det borte. Man kan også ha en klunkelyd fra drivakslingen om den er slitt, mest fremtredende på start og stopp til å begynne med.
Kjenn på medbringer/tripod om det er slakke med det samme du ligger under bilen kan være lurt ihvertfall.

Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??
Lagt inn: 09 nov 2011, 23:17
av tirnanoir
Tusen takk for svar
Vibrasjonene følger ikke motorturtall, men heller rullehastigheten på bilen så jeg tror ikke det kan ha noe med noe "foran" gearkassa å gjøre. Har ikke noen ulyder i drivaksler heller (ingen knasing eller slakk) Bilen har gått bare 118 000 km så det vil være rart om det er noe med selve kassa. Bytta olje føre intervall også. Fikk et tips om at treg hånbrekk vire hadde gitt lignende symtomer på en maken bil. Skal sjekke det i tilleg til tips fra dere.

Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??
Lagt inn: 09 nov 2011, 23:21
av na_X
Dårlig balanserte dekk? Dette kan jo oppstå fra 60-80km/t men ikke over der igjen. Men da er det rart at det bare er av og til igjen....
Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??
Lagt inn: 27 jun 2013, 12:11
av belui
Vet denne posten er gammel men har kjøpt mg en 9-5 2003 med samme problemet.
Kom noen fram til noe?
Ringte til Bilpavaljongen å spurte om dem hadde vert borti noe lignende men det hadde de aldri hørt om.
Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??
Lagt inn: 29 jun 2013, 16:30
av matrox N522
Kan virke som om 9-5'n min har samme syke.(Også automat) Kjenner vibrasjonene fra 70-90km/t. (Mulig høyere også, men er sjelden i de hastighetene på de veiene jeg selv bruker bilen. (Til og fra handling) Samboeren min som bruker bilen til vanlig.
Disse vibrasjonene er heller ikke konstante hos meg. Men de er der på hver kjøretur! Men er mer som "rumle-rumle-rumle" også blir det stille også rumler det igjen.
Dekk og felger har jeg utelukket, da jeg har nye sommer og vinterdekk på forskjellige felger naturlig nok, og vibrasjonene forsvinner ikke.
Helt uavhenge turtall. Rister like mye i 3 gir 4000 rpm, som ved 5 gir.1800rpm. Rister også når jeg setter bilen i Nøytral og bilen triller.
Så litt på dette i dag faktisk, og fant ut i samme slengen at bremsene foran har sett bedre dager, så skal skifte disse i nær fremtid og se om det vil hjelpe.
Om noen har innspill, så kom med det!
-Eskil-
Re: 9-5 02 automat, risting, konverter??
Lagt inn: 30 jun 2013, 17:44
av Pål N526
Lager i mellomaksling, medbringere eller drivknuter? Sjekk også om aksling sitter på plass i splines
