Clutch problem og900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Saabjo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 17 jan 2006, 20:49
Medlemsnummer: N614
Navn: Kurt Johannessen
Bil: -93 900 cab turbo
Sted: Lillestrøm

Clutch problem og900

Legg inn av Saabjo » 15 nov 2011, 11:51

Kjørte på jobben fredag morgen, alt ok. Bilen sto rolig i 8 timer. Når jeg skulle hjem på ettermiddagen så gikk clutchen nesten helt i bånn. Den tok de to siste cm så jeg fikk giret, men når jeg kom hjem så var de to cm krympet til null. Fikk ikke giret med motoren i gang når jeg sto stille. Noen som har noen gode tips?

Vennlig hilsen
Kurt Johannessen
KURT
Saab 900 cab turbo 1993
Saab 9-5 Vector 2,0t 2004 sedan*SOLGT
Saab 90 m\hekkspoiler 1986*SOLGT

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Clutch problem og900

Legg inn av Andreas N1194 » 15 nov 2011, 11:53

Saabjo skrev:Kjørte på jobben fredag morgen, alt ok. Bilen sto rolig i 8 timer. Når jeg skulle hjem på ettermiddagen så gikk clutchen nesten helt i bånn. Den tok de to siste cm så jeg fikk giret, men når jeg kom hjem så var de to cm krympet til null. Fikk ikke giret med motoren i gang når jeg sto stille. Noen som har noen gode tips?

Vennlig hilsen
Kurt Johannessen
Høres på meg ut som om hovedsylinderen din er gåen. Den koster en liten 500lapp på partsforsaabs.com (OEM), og ca 1000lappen for original vare. Den er forholdsvis grei å skifte (plint i pedal og feste i torpedovegg og hovedbremsesylinderen), men det er noe træl å komme til da..
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Clutch problem og900

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 nov 2011, 13:12

Lek det bremseveske er det pakningane dine som er gåen, har du ikkje lekasje rundt er det mest sansynligvis fjøra i hovudsylinderen som er gåen. Begge deler er å få på SAAB, enten som rep.sett eller ny fjør. Bestemmer en seg for å renovere kontra en ny master er det jo smart å kjøpe begge deler.

Brukeravatar
Saabjo
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 17 jan 2006, 20:49
Medlemsnummer: N614
Navn: Kurt Johannessen
Bil: -93 900 cab turbo
Sted: Lillestrøm

Re: Clutch problem og900

Legg inn av Saabjo » 15 nov 2011, 13:32

Hei gutter, takk for kjappe svar. Da får jeg skaffe meg en hovedsylinder. Trengs det lufting etter skifte, evnt. noe utstyr til det?

/Kurt
KURT
Saab 900 cab turbo 1993
Saab 9-5 Vector 2,0t 2004 sedan*SOLGT
Saab 90 m\hekkspoiler 1986*SOLGT

Andreas N1194
Overload!!!
Innlegg: 1742
Registrert: 28 jul 2007, 12:47
Medlemsnummer: 1194
Navn: Andreas E. Andersen
Bil: og900 T16 cab, 9-5, 9-3 cab
Sted: San Francisco
Kontakt:

Re: Clutch problem og900

Legg inn av Andreas N1194 » 15 nov 2011, 13:51

Saabjo skrev:Hei gutter, takk for kjappe svar. Da får jeg skaffe meg en hovedsylinder. Trengs det lufting etter skifte, evnt. noe utstyr til det?

/Kurt
Du tapper av alt av bremsevæske før du skifter, så det vil evt være behov for å lufte clutchen igjen i såfall.
"You pick up your best Girl, Get some Lutefisk sandwiches, and you go Ice Racing, That's a SAAB weekend" - Jay Leno

M09 Saab 9-3 2.0T Convertible California Cruiser MK3

Svar