Klonke lyd ved fult rattutslag...

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Tiller
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 160
Registrert: 07 feb 2011, 22:30
Navn: Tiller
Bil: Saab 9-3 SE
Sted: Tønsberg

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Tiller » 17 apr 2012, 22:36

Paradigm N558 skrev:Har litt av samme tendens på min bil som din. Har i grunn alltid hatt problemet, og jeg har byttet fjærbeinslageret... dempere, fjører... foringer... ja, i grunn alt untatt bærekule, endeledd og hjullager :p
Og du har ikke funnet noe løsning på det?

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Paradigm N558 » 18 apr 2012, 07:49

Næ.. som sagt, ikke like alvorlig, skjer ikke særlig ofte, men klarer vel å framprovosere det. Har en annen ulyd jeg har irritert meg over kjempelenge nå... Så skal ikke ødelgge tråden din ;)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Tiller
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 160
Registrert: 07 feb 2011, 22:30
Navn: Tiller
Bil: Saab 9-3 SE
Sted: Tønsberg

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Tiller » 18 apr 2012, 14:02

Sjekka litt mer på bilen min nå. Har begynt å høre en annen lyd i tillegg til metall klonelyden.
Litt vanskelig å beskrive lyden, men det høres ut som noe som står i spenn. Fikk frøkna til å ratte litt mens jeg så under bilen, og la merke til at på venstre side hakker fjøra litt vedd rattomslag. Den skal vell gå jevnt den?
Er ikke det det skiveformede lageret som skal sørge for det?
De har jeg jo bytta for 2-3 uker siden...

Om jeg holder på toppen av tårnlageret i motorrommet kjenner jeg godt at det knepper når metall klonkelyden kommer. Men jeg synes selve lyden kommer litt mer underifra.

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av EdHunter N815 » 19 apr 2012, 02:03

En fjær som smeller pleier å være en svært distinkt lyd, da du også vil høre litt "synging" i fjæren rett etterpå på grunn av at fjæren vibrerer. Kan ikke si jeg hører denne lyden på videoen din.

Ellers gjelder det jo å eliminere. Du har byttet fjærbeinslager, så det må være lov å anta at dette ikke er synderen. Av deler som beveger seg mye under sving sitter man da igjen med ytre/indre drivknuter, rattstamme, tannstang, ytre/indre endeledd og bærekuler.

Mine 5 kroner settes på tannstangen, lyden minner mye om den jeg hadde i 9-5en før denne ble byttet. Jeg byttet pga. lekkasje, men lyden forsvant også samtidig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Ingvar N629 » 19 apr 2012, 07:16

Hakker fjæra så er det fordi fjærbeinslageret går treigt. Kjøpte du dem på Saab, sjekk at det er korrekt montert, og utbedre eller gå og bytt. Kjøpte du ettermarkedsdel, sjekk at det er korrekt montert, og stikk på Saab og kjøp nytt der. Det selges nemlig en slik type lager gjennom flere butikker som er av svart og gul plast, og disse er helt elendige. Kulene er for små til at de to delene i plasthuset kommer fra hverandre, og resultatet er selvsagt at lageret står dønn fast under press.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Paradigm N558 » 19 apr 2012, 07:20

Digresjon: De orginale fjærbeinslagrene, de er svarte på ene siden, og hvite på andre siden.
Hvilken side skal vende vilken vei?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Ingvar N629 » 19 apr 2012, 07:29

Svart ned og hvit opp, mener jeg å huske. Ikke helt sikker, lettere å se av fasongen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Tiller
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 160
Registrert: 07 feb 2011, 22:30
Navn: Tiller
Bil: Saab 9-3 SE
Sted: Tønsberg

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Tiller » 19 apr 2012, 13:34

Ingvar N629 skrev:Hakker fjæra så er det fordi fjærbeinslageret går treigt. Kjøpte du dem på Saab, sjekk at det er korrekt montert, og utbedre eller gå og bytt. Kjøpte du ettermarkedsdel, sjekk at det er korrekt montert, og stikk på Saab og kjøp nytt der. Det selges nemlig en slik type lager gjennom flere butikker som er av svart og gul plast, og disse er helt elendige. Kulene er for små til at de to delene i plasthuset kommer fra hverandre, og resultatet er selvsagt at lageret står dønn fast under press.
Jeg kjøpte mine på mekonomen. Men det var Monroe, så en skulle jo tro at de var bra. Men fjøra hakka ganske tydelig og jeg hørte fjær-i-spenn lyd når jeg svingte.

Imorgen skal jeg bytte denne delen: Bilde
Bytter i samme sleng tårnlagerne også.

Brukeravatar
Tiller
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 160
Registrert: 07 feb 2011, 22:30
Navn: Tiller
Bil: Saab 9-3 SE
Sted: Tønsberg

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Tiller » 23 apr 2012, 23:53

Ingvar N629 skrev:Hakker fjæra så er det fordi fjærbeinslageret går treigt. Kjøpte du dem på Saab, sjekk at det er korrekt montert, og utbedre eller gå og bytt. Kjøpte du ettermarkedsdel, sjekk at det er korrekt montert, og stikk på Saab og kjøp nytt der. Det selges nemlig en slik type lager gjennom flere butikker som er av svart og gul plast, og disse er helt elendige. Kulene er for små til at de to delene i plasthuset kommer fra hverandre, og resultatet er selvsagt at lageret står dønn fast under press.
Vet du hvordan kvaliteten på tårnlagerne som selges på speedparts.no er?

Jeg har nå byttet tårnlagrene på bilen min, og det var det som ga ulyden. Men det er fortsatt litt ulyd ven hard svinging, men på ingen måte som det var før. (Da var det mye værre, men samme lyd)
Jeg fikk satt in de lagerne med gul og svart plast, så om det er litt ymse kvalitet...

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Paradigm N558 » 23 apr 2012, 23:58

Speedparts selger orginale Saab.
De er helt OK, såklart, selv om jeg har hatt problemer med mine.
En hvis Ingvar fortalte meg at de skal strammes med 30 Nm.
Det bør være veldig greit å forholde seg til det, for de kommer som sagt ugjenget fra fabrikk, så når skruven lager gjengene, ikke dra for hardt, for da ender du opp som meg... ulyder på orginale deler grunnet klønete håndtering :p
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Ingvar N629 » 24 apr 2012, 07:14

Tiller skrev: Jeg fikk satt in de lagerne med gul og svart plast, så om det er litt ymse kvalitet...
Kjenner til den typen, jeg har kastet mange nesten nye slike, makan til søppel har jeg ikke sett. Disse går plast mot plast, kulene er neppe i bruk i det hele tatt, det virker som om målene på støpen er feil. Kjøp originalt, eneste aksiallagrene jeg har sett til disse bilene som fungerer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Saabotøren N1544 » 24 apr 2012, 08:01

Låner tråden litt jeg! Har så å si samme lyd som trådstarter i min 9-3, men i tillegg er cambervinkelen på førersiden foran helt på trynet (for mye negativ camber). Hva kan forårsake dette? Byttet alle foringer foran til poly uten at det hjalp, og alt av bærearmer ser greie ut. Kan lyden være relatert til camberproblemet?
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Ingvar N629 » 24 apr 2012, 08:14

Camber er jo egentlig ikke justerbar på disse bilene, men du kan fordele cambervinkelen mellom høyre og venstre ved å flytte subframen sideveis.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Saabotøren N1544
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 104
Registrert: 07 des 2008, 13:26
Medlemsnummer: N1544
Navn: Levi
Bil: 9-3 SE turbo
Sted: Bergen

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Saabotøren N1544 » 24 apr 2012, 08:28

Bilens forrige eier ble rygget på på førersiden, rett foran hjulet - kan dette ha forårsaket den skeive camberen?
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...

Legg inn av Pål N526 » 24 apr 2012, 08:44

Paradigm N558 skrev: Det bør være veldig greit å forholde seg til det, for de kommer som sagt ugjenget fra fabrikk, så når skruven lager gjengene, ikke dra for hardt, for da ender du opp som meg... ulyder på orginale deler grunnet klønete håndtering :p
Jeg betviler dette sterkt. Foreslår at du undersøker med plassen du fikk levert de(?) og sammenlign med andre/nye samt høre med de på verkstedet.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar