Og du har ikke funnet noe løsning på det?Paradigm N558 skrev:Har litt av samme tendens på min bil som din. Har i grunn alltid hatt problemet, og jeg har byttet fjærbeinslageret... dempere, fjører... foringer... ja, i grunn alt untatt bærekule, endeledd og hjullager
Klonke lyd ved fult rattutslag...
Moderator: Moderatorer
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
Næ.. som sagt, ikke like alvorlig, skjer ikke særlig ofte, men klarer vel å framprovosere det. Har en annen ulyd jeg har irritert meg over kjempelenge nå... Så skal ikke ødelgge tråden din
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
Sjekka litt mer på bilen min nå. Har begynt å høre en annen lyd i tillegg til metall klonelyden.
Litt vanskelig å beskrive lyden, men det høres ut som noe som står i spenn. Fikk frøkna til å ratte litt mens jeg så under bilen, og la merke til at på venstre side hakker fjøra litt vedd rattomslag. Den skal vell gå jevnt den?
Er ikke det det skiveformede lageret som skal sørge for det?
De har jeg jo bytta for 2-3 uker siden...
Om jeg holder på toppen av tårnlageret i motorrommet kjenner jeg godt at det knepper når metall klonkelyden kommer. Men jeg synes selve lyden kommer litt mer underifra.
Litt vanskelig å beskrive lyden, men det høres ut som noe som står i spenn. Fikk frøkna til å ratte litt mens jeg så under bilen, og la merke til at på venstre side hakker fjøra litt vedd rattomslag. Den skal vell gå jevnt den?
Er ikke det det skiveformede lageret som skal sørge for det?
De har jeg jo bytta for 2-3 uker siden...
Om jeg holder på toppen av tårnlageret i motorrommet kjenner jeg godt at det knepper når metall klonkelyden kommer. Men jeg synes selve lyden kommer litt mer underifra.
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
En fjær som smeller pleier å være en svært distinkt lyd, da du også vil høre litt "synging" i fjæren rett etterpå på grunn av at fjæren vibrerer. Kan ikke si jeg hører denne lyden på videoen din.
Ellers gjelder det jo å eliminere. Du har byttet fjærbeinslager, så det må være lov å anta at dette ikke er synderen. Av deler som beveger seg mye under sving sitter man da igjen med ytre/indre drivknuter, rattstamme, tannstang, ytre/indre endeledd og bærekuler.
Mine 5 kroner settes på tannstangen, lyden minner mye om den jeg hadde i 9-5en før denne ble byttet. Jeg byttet pga. lekkasje, men lyden forsvant også samtidig.
Ellers gjelder det jo å eliminere. Du har byttet fjærbeinslager, så det må være lov å anta at dette ikke er synderen. Av deler som beveger seg mye under sving sitter man da igjen med ytre/indre drivknuter, rattstamme, tannstang, ytre/indre endeledd og bærekuler.
Mine 5 kroner settes på tannstangen, lyden minner mye om den jeg hadde i 9-5en før denne ble byttet. Jeg byttet pga. lekkasje, men lyden forsvant også samtidig.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
Hakker fjæra så er det fordi fjærbeinslageret går treigt. Kjøpte du dem på Saab, sjekk at det er korrekt montert, og utbedre eller gå og bytt. Kjøpte du ettermarkedsdel, sjekk at det er korrekt montert, og stikk på Saab og kjøp nytt der. Det selges nemlig en slik type lager gjennom flere butikker som er av svart og gul plast, og disse er helt elendige. Kulene er for små til at de to delene i plasthuset kommer fra hverandre, og resultatet er selvsagt at lageret står dønn fast under press.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
Digresjon: De orginale fjærbeinslagrene, de er svarte på ene siden, og hvite på andre siden.
Hvilken side skal vende vilken vei?
Hvilken side skal vende vilken vei?
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
Svart ned og hvit opp, mener jeg å huske. Ikke helt sikker, lettere å se av fasongen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
Jeg kjøpte mine på mekonomen. Men det var Monroe, så en skulle jo tro at de var bra. Men fjøra hakka ganske tydelig og jeg hørte fjær-i-spenn lyd når jeg svingte.Ingvar N629 skrev:Hakker fjæra så er det fordi fjærbeinslageret går treigt. Kjøpte du dem på Saab, sjekk at det er korrekt montert, og utbedre eller gå og bytt. Kjøpte du ettermarkedsdel, sjekk at det er korrekt montert, og stikk på Saab og kjøp nytt der. Det selges nemlig en slik type lager gjennom flere butikker som er av svart og gul plast, og disse er helt elendige. Kulene er for små til at de to delene i plasthuset kommer fra hverandre, og resultatet er selvsagt at lageret står dønn fast under press.
Imorgen skal jeg bytte denne delen:
Bytter i samme sleng tårnlagerne også.
- Tiller
- 0.7 bar
- Innlegg: 160
- Registrert: 07 feb 2011, 22:30
- Navn: Tiller
- Bil: Saab 9-3 SE
- Sted: Tønsberg
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
Vet du hvordan kvaliteten på tårnlagerne som selges på speedparts.no er?Ingvar N629 skrev:Hakker fjæra så er det fordi fjærbeinslageret går treigt. Kjøpte du dem på Saab, sjekk at det er korrekt montert, og utbedre eller gå og bytt. Kjøpte du ettermarkedsdel, sjekk at det er korrekt montert, og stikk på Saab og kjøp nytt der. Det selges nemlig en slik type lager gjennom flere butikker som er av svart og gul plast, og disse er helt elendige. Kulene er for små til at de to delene i plasthuset kommer fra hverandre, og resultatet er selvsagt at lageret står dønn fast under press.
Jeg har nå byttet tårnlagrene på bilen min, og det var det som ga ulyden. Men det er fortsatt litt ulyd ven hard svinging, men på ingen måte som det var før. (Da var det mye værre, men samme lyd)
Jeg fikk satt in de lagerne med gul og svart plast, så om det er litt ymse kvalitet...
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6952
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
Speedparts selger orginale Saab.
De er helt OK, såklart, selv om jeg har hatt problemer med mine.
En hvis Ingvar fortalte meg at de skal strammes med 30 Nm.
Det bør være veldig greit å forholde seg til det, for de kommer som sagt ugjenget fra fabrikk, så når skruven lager gjengene, ikke dra for hardt, for da ender du opp som meg... ulyder på orginale deler grunnet klønete håndtering
De er helt OK, såklart, selv om jeg har hatt problemer med mine.
En hvis Ingvar fortalte meg at de skal strammes med 30 Nm.
Det bør være veldig greit å forholde seg til det, for de kommer som sagt ugjenget fra fabrikk, så når skruven lager gjengene, ikke dra for hardt, for da ender du opp som meg... ulyder på orginale deler grunnet klønete håndtering
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
Kjenner til den typen, jeg har kastet mange nesten nye slike, makan til søppel har jeg ikke sett. Disse går plast mot plast, kulene er neppe i bruk i det hele tatt, det virker som om målene på støpen er feil. Kjøp originalt, eneste aksiallagrene jeg har sett til disse bilene som fungerer.Tiller skrev: Jeg fikk satt in de lagerne med gul og svart plast, så om det er litt ymse kvalitet...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saabotøren N1544
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 07 des 2008, 13:26
- Medlemsnummer: N1544
- Navn: Levi
- Bil: 9-3 SE turbo
- Sted: Bergen
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
Låner tråden litt jeg! Har så å si samme lyd som trådstarter i min 9-3, men i tillegg er cambervinkelen på førersiden foran helt på trynet (for mye negativ camber). Hva kan forårsake dette? Byttet alle foringer foran til poly uten at det hjalp, og alt av bærearmer ser greie ut. Kan lyden være relatert til camberproblemet?
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
Camber er jo egentlig ikke justerbar på disse bilene, men du kan fordele cambervinkelen mellom høyre og venstre ved å flytte subframen sideveis.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Saabotøren N1544
- 0.7 bar
- Innlegg: 104
- Registrert: 07 des 2008, 13:26
- Medlemsnummer: N1544
- Navn: Levi
- Bil: 9-3 SE turbo
- Sted: Bergen
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
Bilens forrige eier ble rygget på på førersiden, rett foran hjulet - kan dette ha forårsaket den skeive camberen?
My other Saab is a fighter jet.
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i
'02 9-3 SE 2.0t - Nå til salgs! Se Biler Selges underforum.
X - '92 9000 CD 2.3T
X - '87 9000 CC 2.0T
X - '95 900 S 2.0i
Re: Klonke lyd ved fult rattutslag...
Jeg betviler dette sterkt. Foreslår at du undersøker med plassen du fikk levert de(?) og sammenlign med andre/nye samt høre med de på verkstedet.Paradigm N558 skrev: Det bør være veldig greit å forholde seg til det, for de kommer som sagt ugjenget fra fabrikk, så når skruven lager gjengene, ikke dra for hardt, for da ender du opp som meg... ulyder på orginale deler grunnet klønete håndtering
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]