Side 1 av 1

Noe rart skjer,,

Lagt inn: 08 jul 2003, 22:33
av B.Elle N126
Hei, nå spør jeg før jeg så mye som har tatt av hjulet,,, gjelder min 900T8 1987:
Det første jeg merket for en ukes tid siden var at bremsen henger når jeg svinger helt over til begge sider. Det klassiske nøkket når bilen stopper... skjer kun med mye rattutslag til begge sider.
Så i dag kom en dure/klakkelyd, høres ut som hjul-lager, avhenger av fart, men ikke brems. Lyd varierer når jeg ratter frem og tilbake i fart, bremseskiva foran blir varm !
Any idea ?

Lagt inn: 08 jul 2003, 22:46
av Børre N17
Og hjulet sitter skikkelig fast? Banalt kanskje, men alufelger har en tendens til å løsne.. :?

Lagt inn: 09 jul 2003, 08:55
av Rune N35
Klakkelyd ved rattutslag typer jo på tørr drivknut...men det er ved litt skikkelig rattutslag.Kan den bli så varm at den varmer opp skiva? :shock:

Lagt inn: 09 jul 2003, 14:23
av Øyvind
Var bortig noe lingnende på min bil, da hadde sentermutra løsnet litt. Slik at skiva tok borti kalipperen ved rattutslag !

Demontering av lager fra nav.

Lagt inn: 24 jul 2003, 20:34
av B.Elle N126
Takk for gode tips,, joda Børre hjulet sitter fast, men det har løsnet før så det er ikke så dumt å spørre seg..
Vel jeg har demontert og demontert og kommet fram til at hjullageret er defekt. Så til spørsmålet : lageret sitter jo mellom to spring-fjærer den indre er lett å få av, men hva med den yttre som sitter på den siden mot hjulboltene ? Kan man den delen med hjulboltene deles fra resten, eller må man til med spesialverktøy for å løsne den yttre spring-fjæren ?
Takker for forslag.

Lagt inn: 24 jul 2003, 21:18
av Børre N17
Demonter hele navet (øvre/nedre opph.kule, styrekule og br.kalipper), ta det med på et verksted og få de til å presse inn ett nytt lager til deg.
Det de gjør tar fem minutter, og de bruker hydraulikk. Tror ikke du får skiftet det uten. :?

skifte av lager...

Lagt inn: 24 jul 2003, 21:26
av B.Elle N126
Børre N17 skrev:Demonter hele navet (øvre/nedre opph.kule, styrekule og br.kalipper), ta det med på et verksted og få de til å presse inn ett nytt lager til deg.
Det de gjør tar fem minutter, og de bruker hydraulikk. Tror ikke du får skiftet det uten. :?
Det er nok et hett tips...synes bare det er tilfredstillende å ha gjort det selv.. har skiftet på en annen bil tidligere (ikke saab) og det lar seg som regel gjøre uten hydraulikk-presse ved at man fryser ned lager og varmer spindelhuset... Men kanskje jeg for enkelhets skyld skal få noen til å presse det inn... :?

Lagt inn: 24 jul 2003, 22:04
av Mortimer-N18
Kan jo nevne for morro skyld at det måtte 7 tonns trykk til for å presse inn de nye lagra i min... For å få ut de gamle gikk det over skalaen på pressa som er på 10 tonn... Tviler på at du får det ut selv, uten hjelp av en hydraulisk presse.. :?

Lagt inn: 24 jul 2003, 22:30
av Børre N17
Og enda mer morsomt er syttitalls 99'ene, der er også drivknuten presset sammen med lager og nav... Å hurra som det sitter.. Der og gikk det med over 10 tonn før det sa pang og alt gikk fra hverandre. :shock:

lager..

Lagt inn: 25 jul 2003, 09:57
av B.Elle N126
vel i så fall er det nok smart å oppsøke en hydr. presse. :wink:

lagerbytte.

Lagt inn: 06 aug 2003, 23:20
av B.Elle N126
Takk igjen for innspill. Jo nå er alt så mye bedre, lager byttet bærekule og mansjett skiftet. (takk for hjelpen Børre). Det var altså lageret som var defekt. Da jeg demonterte undret jeg meg over at det ikke var noen skive bak den store mutteren på drivakselen. Mutteren var i tillegg så løs at jeg kunne skru den av for hånd. Det var også lett å se i der lageret hadde stått at et tidligere lager hadde brent seg der.. ALTSÅ, Trolig er det hele montert sammen uten skiva og derfor har mutter løsnet igjen og da har lageret gått på nytt. Det er vel best å få tak i ny. Forøvrig STOR takk til Ekstrøm i grenseveien som var utrolig behjelpelige med å få presset ut og inn nytt lager. UTROLIG GOD SERVICE !! Slikt blir det faste kunder av :D