b202 med nyere innmat

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

b202 med nyere innmat

Legg inn av AndreasE N1216 » 21 des 2011, 11:54

Hei!
Sitter på en 900i 16v motor som er bygd opp fra bunn og det meste av slitedeler er byttet samt div maskinering. Han jeg kjøpte den av har montert inn en 2,3 veiv fra en 9-5-motor og de orginale 202i stemplene. Før jeg monterer alt ferdig og senker maskineriet ned i motorrummet, tenkte jeg bare å høre her om det vil komme til å fungere? Hva tror dere? og hva for kompresjonsforhold kan man vente seg? Planen er nemlig etterhvert å slenge inn en 9-5 turbo også, som fulgte med. men tenker den vil knuse nok kasser tilogmed uten denne!? =P
skal stå i den opalgrønne 99´n :)
Sist redigert av AndreasE N1216 den 13 apr 2014, 11:24, redigert 1 gang totalt.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

eiluN506
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 849
Registrert: 25 jul 2005, 01:00
Medlemsnummer: 506
Navn: Eimund Lunde
Bil: 96, 97, 99, 900, 9-3, 9-5
Sted: Sandnes

Re: 202i med 234 veiv!??

Legg inn av eiluN506 » 21 des 2011, 13:31

tror skinkene på 2,3 veiva tar i girkassen. Litt usikker, så test før du starter opp :mrgreen:
Mvh
Eimund

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: 202i med 234 veiv!??

Legg inn av AndreasE N1216 » 21 des 2011, 14:06

ja, det var et hått tips! noen som vet om godset i girkassa er tykt nok til å evt slpies litt ned på gjeldende steder?
Hvis denne heller burde flyttes til trimming, er det bare å flytte iveg...
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: 202i med 234 veiv!??

Legg inn av Pål N526 » 21 des 2011, 15:20

Om jeg ikke husker helt feil, så må du slipe av noen forsterknings finner. Hør med låde jørgen:)

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 202i med 234 veiv!??

Legg inn av na_X » 21 des 2011, 20:57

Veiva tar nok nedi på 202 motoren, må freses ut litt fra bunnpanna så skal det visstnok gå med det på OG900 også.. Men ville ikke satset hardt på 2.3 veiv på OG900 da girkassene er skjøre nok fra før og momentet fra 2.3 er jo kjent til å dra godt fra bunnen..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: 202i med 234 veiv!??

Legg inn av AndreasE N1216 » 02 nov 2013, 12:48

Har kommet ny gnist i prosjektet. Ser at han som overtalte motoren har slipt et par mm fra skinkene på veiva. Dermed regner jeg med at den er såpass i ubalanse at jeg ikke gambler på å bruke denne. Merkes det godt om veiva ike er balansert? Men da bør jeg vel helst også bytte råder. Noen i stavangerområdet som at råder til 202i liggende?
-Andreas
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: 202i med 234 veiv!??

Legg inn av EdHunter N815 » 03 nov 2013, 13:21

Om veiva ikke er balansert så tar det ikke lang tid før motoren går hen til de evige forbrenningsmarker...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Re: 202i med 234 veiv!??

Legg inn av AndreasE N1216 » 03 nov 2013, 19:33

høres mer og mer ut som jeg bør slå fra meg 2,3-tankene, ja.
takk for gode tilbakemeldinger folkens!
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: 202i med 234 veiv!??

Legg inn av na_X » 03 nov 2013, 22:23

Det er jo gjort før da, har sett noen få OG900 som har 2.3 veiv i Sverige. ;)
Men det er jo greit nok moment til girkassene som sagt på de gamle 2.0 motorene også på lavt turtall.. Få en ordentlig map på motor istedet så får man en girkasseknuser. ;)
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

turboTruls N263
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 399
Registrert: 09 jan 2004, 01:00
Medlemsnummer: N263
Navn: Truls Bredo Johansen
Bil: 900 turbo16v
Sted: Bergen

Re: 202i med 234 veiv!??

Legg inn av turboTruls N263 » 04 nov 2013, 19:46

En her i Bergen hadde 2,4 liter på b212 med omslipte veivskinker og bearbeidet girkasse hus, Kokte ned til det enkle fabelaktig moment så lenge kassen holdt. Ble for mye arbeid for lite i lengden, å bytte girkasse ukentlig :roll: . Så det endte opp på 2.0t med rødboks igjen i den bilen. :lol:
-85 900 Gruppe A t16
-84 900 t16 (sporveisbussen)
-94 GM 900 t coupe
-11 9-5 Vector sedan (drosje)

Distriktsansvarlig Vest

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

b202 med nyere innmat

Legg inn av AndreasE N1216 » 13 apr 2014, 11:24

Hei, tar denne tråden opp igjen med litt annen vinkling.

Har plukket motoren fra hverandre og funnet ut at det står en b205 i og ikke b235 slik jeg mistenkte. Det merkelige er at den veiva har nedslipte vanger. fordi forrige eier trodde det var b235? :o . Regner med b202 og b205 har samme vangediameter?

Et par generelle spørsmål:
1. har inntrykk av at veivene fra b202, b204 og b205 går om hverandre?
2. passer samme triggerhjul på b204 og b205?
3. bør man bruke veiv, råder og stempler fra samme motor for å opprettholde balansen i systemet? eller kan man se på det som at veiva er balansert individuelt og to og to stempler og råder veien opp mot hverandre balansemessig. altså at man kan bruke hvilken veiv man vil uansett resten av oppsettet.

Noen forslag til hvordan jeg bør konfigurere motoren med deler? vil ihverfall ha triggerhjul inni motoren for å legge opp til trionic. b205 stempler og råder er uaktuelt for da må toppen av igjen samt pga oilsludgeproblematikken.

Jeg ser for meg b202 stempler og råder samt b204/b205 veiv med triggerhjul.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Svar