Spennhjul og løpehjul, anbefalt bytteintervall?
Moderator: Moderatorer
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Spennhjul og løpehjul, anbefalt bytteintervall?
Spørsmålet gjelder bensinmotorene med og uten turbo til 9-3
Ser at noen skriver at det ikke er noe intervall for løpehjul eller spennhjul til mulitremmen !?
Har opplevd brudd i løpehjulet uten varsel eller ulyd på en NG900.
Så ut til at det var av et fibermateriale som kollapset og skar over remmen.
Finnes det ikke metall-erstatning?
Ser at noen skriver at det ikke er noe intervall for løpehjul eller spennhjul til mulitremmen !?
Har opplevd brudd i løpehjulet uten varsel eller ulyd på en NG900.
Så ut til at det var av et fibermateriale som kollapset og skar over remmen.
Finnes det ikke metall-erstatning?
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Spennhjul og løpehjul, anbefalt bytteintervall?
Kommer litt ann på, på jobb bytter vi så og si aldri spennrulle og løpehjul med mindre det er faste intervaller, eller at et av hjulene lager ulyd. Men hvis du er redd for havari så kan du bytte på 100.000km f.eks.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Spennhjul og løpehjul, anbefalt bytteintervall?
Ekspertene her inne mener at spennhjul og løpehjul bør byttes samtidig med multireima. Altså hver 100.000 km. Regner med de vet hva de snakker om.
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Spennhjul og løpehjul, anbefalt bytteintervall?
Tar med denne i kopi fra en tråd om registerbytte:
Den siste gangen varte ett av hjulene færre kilometer enn 100.000 km og de var byttet forrige gang av Saab-autorisert forhandler. Jeg er usikker på om lageret var defekt eller om hjulet av fibermateriale kollapset.
Det er ingenting som er så begredelig som å blir stående langs veien på langtur av helt "unødvendige" årsaker så jeg hører gjerne om hvor jeg kan få tak i den sterkere varianten.
Ellers takk til deres som stadig skrive gode svar her inne!
Har byttet to ganger. Begge gangene uten hørbart forhåndsvarsel.Ingvar N629 skrev: Finnes eller fantes en kar som lager til 9000 eller ng900, dreid i metall og med pressede lager slik at det er mulig å bytte disse uten å bytte hele hjulet. Hvis du er redd for at de skal ryke, ville jeg heller ha kontrollert de f eks ved hvert oljeskift og satt et kortere bytteintervall på dem. Finnes ikke bytteintervall i serviceheftet, der står det at reima skiftes ved 100k og hjulene kontrolleres da og byttes ved behov.
Den siste gangen varte ett av hjulene færre kilometer enn 100.000 km og de var byttet forrige gang av Saab-autorisert forhandler. Jeg er usikker på om lageret var defekt eller om hjulet av fibermateriale kollapset.
Det er ingenting som er så begredelig som å blir stående langs veien på langtur av helt "unødvendige" årsaker så jeg hører gjerne om hvor jeg kan få tak i den sterkere varianten.
Ellers takk til deres som stadig skrive gode svar her inne!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Spennhjul og løpehjul, anbefalt bytteintervall?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Spennhjul og løpehjul, anbefalt bytteintervall?
Så bra!
Er dette holdbart (livstid, tro?) så er jeg med!
Er dette holdbart (livstid, tro?) så er jeg med!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Spennhjul og løpehjul, anbefalt bytteintervall?
Lagrene går vel på disse også, fordelen er at hjulet ikke kan ryke og det er bare å bytte lager. Ulempen er hvis lageret blir tregt, da vil originalhjulet smelte rundt lageret pga varmgang, men med hjul i alu så er det reima som smelter. Gummien setter seg da i alle de andre hjula. Jeg beholder originaldeler, bytter heller oftere enn 100k km. Feilraten synes jeg heller ikke er så høy, med mindre man bruker uoriginalt, der kan det gå noen lager temmelig fort har jeg erfart.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Spennhjul og løpehjul, anbefalt bytteintervall?
Hm. Synd det ikke kom litt før! Hva vil disse koste da?
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Re: Spennhjul og løpehjul, anbefalt bytteintervall?
Hadde jo vært morro og testet ut, jeg er med om det blir gruppekjøp.Ingvar N629 skrev:http://www.wazees.com/media/1913/catalog2010.pdf
Løpehjul til Mustang og SAAB. Gruppekjøp?
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Spennhjul og løpehjul, anbefalt bytteintervall?
Ingvar har et poeng, men er det praktisk erfaring fra smeltet rem eller teoretiske overlegninger?
Det virker ganske slående at det virker som om konstruksjonen er ment å ofre seg, men likevel underlig at løpehjulene som har den enkleste funksjonen har de dårligste lagrene. Det er litt vanskelig å akseptere. GM-tvang til bruk av deler?
Noen som har sjekket ut nærmere, frakt etc?
Det virker ganske slående at det virker som om konstruksjonen er ment å ofre seg, men likevel underlig at løpehjulene som har den enkleste funksjonen har de dårligste lagrene. Det er litt vanskelig å akseptere. GM-tvang til bruk av deler?
Noen som har sjekket ut nærmere, frakt etc?
Sist redigert av redturbo den 06 mar 2012, 09:44, redigert 1 gang totalt.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Spennhjul og løpehjul, anbefalt bytteintervall?
Neppe, enkelte av løpehjulene til 9-5 er identisk med løpehjul til 9000.redturbo skrev:GM-tvang til bruk av deler?
Levetid på lager regnes ut av konstruktør etter forventede millioner omdreininger eller driftstimer med et gitt dynamisk bæretall, deretter plukkes lager fra produsentenes kataloger. Det skal være mulig å finne lager som holder lenger enn originale, og dermed minimere risikoen for at lageret ryker først. Beregningene har imidlertid en sannsynlighetsrate på rundt 90%, så sikker kan man aldri være. Husk på at produksjonskvaliteten er aldri jevn, kvaliteten i produksjon skal ligge innenfor et visst konfidensintervall, hvor smalt det er kommer an på hva som er akseptabelt i forhold til pris.
Det er interessant at remdragningen på 9-5 ble endret ved å kutte ut et hjul, dette kan påvirke det dynamiske bæretallet til omkringliggende lager (har ikke giddet å se nærmere på det =P ), mens øvrige hjul er uendret.
For originalmontering er lagerlevetid selvsagt et kostnadsspørsmål. At kunden må regne med å koste nye hjul samtidig med reimskift hver 100 000 km må vel sees som akseptabelt.
Jeg har vært ute for at et lager i remtransmisjonen har skåret seg, hjulet snurret på lageret og reima berget, bileieren kom seg hjem og merket det bare på lyd og litt røykutvikling. Hvor langt det hjulet hadde hengt med aner jeg ikke.
Enkelt vedlikehold kan jo hjelpe uansett hva slags lager som sitter montert, skitt er aldri bra selv om lagrene er aldri så forselget, reima og hjulene liker heller ikke skitt, og oljelekkasjer fra motoren er heller ikke bra. Hold det rent i motorrom og pass på oljesvetting.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Spennhjul og løpehjul, anbefalt bytteintervall?
Speedparts kaller det minste hjulet, som ikke driver noe, for brytehjul.
Indikerer navnet at det skal brytes i stykker (ofre seg) ved en feilsituasjon?
Eller kan jeg fortelle at på en B204i motor på en 1995-modell som har gått 325.000 km så har alle de andre enhetene som sitter på dynamoremmen klart seg uten bytte.
Gode originaldeler eller er dette normalt for mange bilprodusenter?
Indikerer navnet at det skal brytes i stykker (ofre seg) ved en feilsituasjon?
Eller kan jeg fortelle at på en B204i motor på en 1995-modell som har gått 325.000 km så har alle de andre enhetene som sitter på dynamoremmen klart seg uten bytte.
Gode originaldeler eller er dette normalt for mange bilprodusenter?