St?tdempere til 9000.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Støtdempere til 9000.

Legg inn av audun-eg N228 » 12 nov 2004, 13:03

Har en 92 mod. 9000 cd med såkalt "sport suspension". Noen som vet om den har forskjellige støtdempere fra originalen? (Skulle vært skiftet bak.)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 12 nov 2004, 14:36

Hei.

Sportsunderstellet til 9000 er det samme som aero/turbo-s modellene, det senker med et par cm i forhold til standard.

Speedparts selger dette settet komplett med 4 dempere og 4 fjærer for 4000.- minus medlemsrabatten :D

Løp og kjøp....


Ser du er Trønder... husk at vi har faste møtekvelder en gang i mnd...
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... pic&t=3554
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
audun-eg N228
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 413
Registrert: 11 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N228
Navn: Audun Eggen
Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt

Legg inn av audun-eg N228 » 15 nov 2004, 11:00

Hvor møtes dere?
Bor på "andre" sida av Trondheimsfjorden, så det kan bli litt vanskelig.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 15 nov 2004, 13:56

audun-eg skrev:Hvor møtes dere?
Bor på "andre" sida av Trondheimsfjorden, så det kan bli litt vanskelig.
Vi prøver å variere litt følg med på "Midt-norge"-sidene på forumet.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Joachim N370
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 11 mai 2004, 01:00
Medlemsnummer: 370
Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
Sted: Halden

Legg inn av Joachim N370 » 15 nov 2004, 16:04

Sportsunderstellet til 9000 er det samme som aero/turbo-s modellene, det senker med et par cm i forhold til standard.
Har hørt at bilen faktisk blir litt høyere etter montering av sportsunderstellet. Det har ihvertfall vært et par tilfeller med dette i Sverige.
Kommer vel litt an på tilstanden til fjærer/dempere som satt på bilen før monteringen...?

Vil de org. demperne ta skade hvis man bytter til H&R senkefjærer (senker ca. 40mm)?
9³ TurboX

Brukeravatar
Johnny
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 234
Registrert: 05 sep 2003, 01:00

Legg inn av Johnny » 15 nov 2004, 16:15

Jeg har dempere til deg! Se i forumet på deler selges!

Mvh
Johnny
Den som tror at han er ferdig og utlært er ikke utlært, men ferdig!

Saab 99L 1975, Saab 900GL 1979, Saab 900GLi 1984, Saab 9000CS 1992, Volvo V70D5 2002

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 16 nov 2004, 09:56

Sportsunderstellet fra Sachs (originalt sportchassis) senker CS modellene med 1 cm. CS ble hevet endel framme i forhold til CC og CD, og disse vil derfor bli høyere (men stivere) med dette settet. Anbefaler å kjøpe enda lavere fjærer framme som senker ca 3-4 cm i forhold til standard CS.

Senkefjærer sammen standard dempere er ikke noen smart kombinasjon, en risikerer at fjæra ikke stoppes av utfjæringsstoppen til demperen. Resultatet kan da i værste fall bli at fjæra faller ut av festet ved hopp eller kjøring over brå bakketopper/fartshumper.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 17 nov 2004, 19:53

Sportsunderstellet fra Sachs (originalt sportchassis) senker CS modellene med 1 cm. CS ble hevet endel framme i forhold til CC og CD, og disse vil derfor bli høyere (men stivere) med dette settet. Anbefaler å kjøpe enda lavere fjærer framme som senker ca 3-4 cm i forhold til standard CS.
Jeg går ut ifra at du mener Sachs-kitet som selges av Speedparts..??!! Jeg vurderer dette oppsettet til min '95 CSE ettersom jeg ikke vil subbe asfalten :slamhead: . Men jeg ønsker heller ikke en JEEP !!! :above:
Ønsket er en noe lavere og tightere 9000 enn hva den er orginalt. Har noen tips på fjær/demper kit eller kombinasjon??? Etter byttet burde den være tilnærmet en 9-5 SE med sport-chassis. Har kjørt noen mil i en slik bil og likte kombinasjonen av komfort/sportslighet.

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 18 nov 2004, 00:42

Har Lesjøfors på min 96`cse. De senker ca 35mm, tror jeg. Bilen ser ikke blodsenka ut, og tar fartsdumper fint. :) Men den kunne kanskje vært en tanke høyere bak.. hadde blitt litt finere da, men har ikke tatt nedpå ennå. Fikk det gjennom på Tilbilsynet også, ennå det ikke var tüv-papir på settet, det var noe veritas eller no sånt. Kostet ikke så galt mye på Bilxtra, men ligg unna KYB-demperne der.. Bestilte dempere samtidig, sport var ikke å oppdrive, fikk beskjed om at de vanlige gassdemperne skulle være bra.. Det er de ikke! :-x Men fjærene sitter godt, ingen sjangs for at de skal falle ut av posisjon med det første! Lurer på om jeg skal ta å bestille Koni eller Bilstein fra SP?... DET hadde sikkert blitt bra.. :wink: Må si: Har ikke kjørt 9-5 med sportsunderstell, og det er jo et annet oppheng på 9-5`en, så det er ikke sikkert det er så lett å finne samme sport/comfort balanse i en 9000.. :cry: Men lykke til :) !
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 18 nov 2004, 12:01

Jeg har H&R senkesett og gule Koni på bilen min og er storfornøyd med
det! Men er du ute etter mere komfort så hadde jeg kansje prøvd Bilstein-demperne, tror de er litt mykere enn Koni-demperne.

Hva du enn gjør IKKE kjøp Monroe Sensatrac til en CSE!!!!!
Prøvde en CSE med nye Monroedempere og den var rett og slett farlig!
Søker du på forumet så har det vært oppe før.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 18 nov 2004, 20:07

Hva du enn gjør IKKE kjøp Monroe Sensatrac til en CSE!!!!!
Prøvde en CSE med nye Monroedempere og den var rett og slett farlig!
Jeg har bare gode erfaringer med Sensatrac-dempere, men takk for advarselen. Det er jo ikke sikkert at de "passer" alle biler. Samt at monterer man Sensatrac-dempere i kombinasjon med senkefjærer så "forsvinner" den første "sonen" i demperen også.

Jeg avstår gjerne en tanke komfort til fordel for sportslighet, men veldig lav bil ønsker jeg ikke. Jeg må komme meg fram til hytta...... :P Jeg synes heller ikke at "råsenka" 9000'er er så veldig fint heller, men det er mitt synspunkt.

Det kan debatteres i det vide og brede om fjær/demper egenskaper. Jeg er nok litt bortskjemt som gammel "skogsåkare" men da snakker vi jo IKKE om komfort.., samtidig blir man jo litt kresen.. Er det noen som har noen tips om Sachs kontra orginalt sport-chassi ?? Jeg ville tro Sachs-kitet ville vært et godt alternativ, men om det hever bilen foran er det trolig utelukket.

Brukeravatar
JP
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 89
Registrert: 26 okt 2004, 01:00
Sted: Akershus
Kontakt:

Legg inn av JP » 18 nov 2004, 21:49

PerI skrev: Jeg synes heller ikke at "råsenka" 9000'er er så veldig fint heller, men det er mitt synspunkt.
Hør, hør!

Monroe er lifsfalig på 9000, skummelt! :shock:
Kjøp Sachs-kitet fast og fint! Det skal nok jeg ha på min 9000 når den er ferdig.

Hilsen

JP 8)
Saab 9000CSE 2,3T "Aero" :D
Saab 900 giriffin

Fikser det meste med øl og en skrutrekker!

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 18 nov 2004, 23:32

PerI skrev: Er det noen som har noen tips om Sachs kontra orginalt sport-chassi ?? Jeg ville tro Sachs-kitet ville vært et godt alternativ, men om det hever bilen foran er det trolig utelukket.
Sachs-kitet de selger på Speedparts er det samme som det orginale sport-chassiet! Jeg kan umulig tro bilen blir høyere av det...
Som Tron skriver så er jo CS'n litt høyere en CC'n dette må jo heller føre til at dette kittet senker litt mer fremme på en CSE i forhold til en CC

Når det gjelder Sensatrac-demperne så mener jeg det var montert nye orginale fjærer på den bilen jeg prøvde. Jeg kommer ALDRI til å kjøpe disse demperne til noen bil etter denne opplevelsen! De burde vært FORBUDT på en CSE ! ! ! !
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
PerI
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 187
Registrert: 24 sep 2004, 01:00
Sted: Elverum
Kontakt:

Legg inn av PerI » 19 nov 2004, 17:02

Sachs-kitet de selger på Speedparts er det samme som det orginale sport-chassiet!
Takker TT !!! :) På den forrige 9000 CS'en vi hadde satt det iflg. selger et orginalt sport-chassi. Jeg var meget fornøyd med dette. Vel.....noe stivere og bittelitt lavere kunne det godt vært men "overall" var dette helt greit. Da vil jeg tro Sachs-kitet vil være et godt utgangspunkt. Om jeg vil ha bilen lavere/stivere får tiden vise...., (hehe, jeg tror jeg begynner å bli litt gammel gitt.... :shock: ) det er jo tross alt samboeren som kjører bilen mest.. :blushes:

Samtidig kommer jeg til å bytte ut alle foringene med Powerflex...hjelper mye det også..!! :gadget:

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 24 nov 2004, 01:02

Du bør i allefall bruke Powerflex på de bakre bærearmsforingene det utgjør den største forskjellen.
Har du en 2.3T eller en trimmet 2.0T så bør du også ta med motorfestene slik at motoren står stødig, dette vil sammen med bærearmsforingene føre til at bilen drar mye mindre til siden.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Svar