St?tdempere til 9000.
Moderator: Moderatorer
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Støtdempere til 9000.
Har en 92 mod. 9000 cd med såkalt "sport suspension". Noen som vet om den har forskjellige støtdempere fra originalen? (Skulle vært skiftet bak.)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Hei.
Sportsunderstellet til 9000 er det samme som aero/turbo-s modellene, det senker med et par cm i forhold til standard.
Speedparts selger dette settet komplett med 4 dempere og 4 fjærer for 4000.- minus medlemsrabatten
Løp og kjøp....
Ser du er Trønder... husk at vi har faste møtekvelder en gang i mnd...
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... pic&t=3554
Sportsunderstellet til 9000 er det samme som aero/turbo-s modellene, det senker med et par cm i forhold til standard.
Speedparts selger dette settet komplett med 4 dempere og 4 fjærer for 4000.- minus medlemsrabatten
Løp og kjøp....
Ser du er Trønder... husk at vi har faste møtekvelder en gang i mnd...
http://www.saabturboclub.net/modules.ph ... pic&t=3554
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Vi prøver å variere litt følg med på "Midt-norge"-sidene på forumet.audun-eg skrev:Hvor møtes dere?
Bor på "andre" sida av Trondheimsfjorden, så det kan bli litt vanskelig.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Joachim N370
- Overload!!!
- Innlegg: 1664
- Registrert: 11 mai 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 370
- Bil: 08 9³ TurboX SportCombi
- Sted: Halden
Har hørt at bilen faktisk blir litt høyere etter montering av sportsunderstellet. Det har ihvertfall vært et par tilfeller med dette i Sverige.Sportsunderstellet til 9000 er det samme som aero/turbo-s modellene, det senker med et par cm i forhold til standard.
Kommer vel litt an på tilstanden til fjærer/dempere som satt på bilen før monteringen...?
Vil de org. demperne ta skade hvis man bytter til H&R senkefjærer (senker ca. 40mm)?
9³ TurboX
- Trond N47
- Overload!!!
- Innlegg: 1292
- Registrert: 04 apr 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 047
- Sted: Trondheim
Sportsunderstellet fra Sachs (originalt sportchassis) senker CS modellene med 1 cm. CS ble hevet endel framme i forhold til CC og CD, og disse vil derfor bli høyere (men stivere) med dette settet. Anbefaler å kjøpe enda lavere fjærer framme som senker ca 3-4 cm i forhold til standard CS.
Senkefjærer sammen standard dempere er ikke noen smart kombinasjon, en risikerer at fjæra ikke stoppes av utfjæringsstoppen til demperen. Resultatet kan da i værste fall bli at fjæra faller ut av festet ved hopp eller kjøring over brå bakketopper/fartshumper.
Senkefjærer sammen standard dempere er ikke noen smart kombinasjon, en risikerer at fjæra ikke stoppes av utfjæringsstoppen til demperen. Resultatet kan da i værste fall bli at fjæra faller ut av festet ved hopp eller kjøring over brå bakketopper/fartshumper.
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T
Jeg går ut ifra at du mener Sachs-kitet som selges av Speedparts..??!! Jeg vurderer dette oppsettet til min '95 CSE ettersom jeg ikke vil subbe asfalten . Men jeg ønsker heller ikke en JEEP !!!Sportsunderstellet fra Sachs (originalt sportchassis) senker CS modellene med 1 cm. CS ble hevet endel framme i forhold til CC og CD, og disse vil derfor bli høyere (men stivere) med dette settet. Anbefaler å kjøpe enda lavere fjærer framme som senker ca 3-4 cm i forhold til standard CS.
Ønsket er en noe lavere og tightere 9000 enn hva den er orginalt. Har noen tips på fjær/demper kit eller kombinasjon??? Etter byttet burde den være tilnærmet en 9-5 SE med sport-chassis. Har kjørt noen mil i en slik bil og likte kombinasjonen av komfort/sportslighet.
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Har Lesjøfors på min 96`cse. De senker ca 35mm, tror jeg. Bilen ser ikke blodsenka ut, og tar fartsdumper fint. Men den kunne kanskje vært en tanke høyere bak.. hadde blitt litt finere da, men har ikke tatt nedpå ennå. Fikk det gjennom på Tilbilsynet også, ennå det ikke var tüv-papir på settet, det var noe veritas eller no sånt. Kostet ikke så galt mye på Bilxtra, men ligg unna KYB-demperne der.. Bestilte dempere samtidig, sport var ikke å oppdrive, fikk beskjed om at de vanlige gassdemperne skulle være bra.. Det er de ikke! Men fjærene sitter godt, ingen sjangs for at de skal falle ut av posisjon med det første! Lurer på om jeg skal ta å bestille Koni eller Bilstein fra SP?... DET hadde sikkert blitt bra.. Må si: Har ikke kjørt 9-5 med sportsunderstell, og det er jo et annet oppheng på 9-5`en, så det er ikke sikkert det er så lett å finne samme sport/comfort balanse i en 9000.. Men lykke til !
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 Solgt
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Jeg har H&R senkesett og gule Koni på bilen min og er storfornøyd med
det! Men er du ute etter mere komfort så hadde jeg kansje prøvd Bilstein-demperne, tror de er litt mykere enn Koni-demperne.
Hva du enn gjør IKKE kjøp Monroe Sensatrac til en CSE!!!!!
Prøvde en CSE med nye Monroedempere og den var rett og slett farlig!
Søker du på forumet så har det vært oppe før.
det! Men er du ute etter mere komfort så hadde jeg kansje prøvd Bilstein-demperne, tror de er litt mykere enn Koni-demperne.
Hva du enn gjør IKKE kjøp Monroe Sensatrac til en CSE!!!!!
Prøvde en CSE med nye Monroedempere og den var rett og slett farlig!
Søker du på forumet så har det vært oppe før.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Jeg har bare gode erfaringer med Sensatrac-dempere, men takk for advarselen. Det er jo ikke sikkert at de "passer" alle biler. Samt at monterer man Sensatrac-dempere i kombinasjon med senkefjærer så "forsvinner" den første "sonen" i demperen også.Hva du enn gjør IKKE kjøp Monroe Sensatrac til en CSE!!!!!
Prøvde en CSE med nye Monroedempere og den var rett og slett farlig!
Jeg avstår gjerne en tanke komfort til fordel for sportslighet, men veldig lav bil ønsker jeg ikke. Jeg må komme meg fram til hytta...... Jeg synes heller ikke at "råsenka" 9000'er er så veldig fint heller, men det er mitt synspunkt.
Det kan debatteres i det vide og brede om fjær/demper egenskaper. Jeg er nok litt bortskjemt som gammel "skogsåkare" men da snakker vi jo IKKE om komfort.., samtidig blir man jo litt kresen.. Er det noen som har noen tips om Sachs kontra orginalt sport-chassi ?? Jeg ville tro Sachs-kitet ville vært et godt alternativ, men om det hever bilen foran er det trolig utelukket.
Hør, hør!PerI skrev: Jeg synes heller ikke at "råsenka" 9000'er er så veldig fint heller, men det er mitt synspunkt.
Monroe er lifsfalig på 9000, skummelt!
Kjøp Sachs-kitet fast og fint! Det skal nok jeg ha på min 9000 når den er ferdig.
Hilsen
JP
Saab 9000CSE 2,3T "Aero"
Saab 900 giriffin
Fikser det meste med øl og en skrutrekker!
Saab 900 giriffin
Fikser det meste med øl og en skrutrekker!
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Sachs-kitet de selger på Speedparts er det samme som det orginale sport-chassiet! Jeg kan umulig tro bilen blir høyere av det...PerI skrev: Er det noen som har noen tips om Sachs kontra orginalt sport-chassi ?? Jeg ville tro Sachs-kitet ville vært et godt alternativ, men om det hever bilen foran er det trolig utelukket.
Som Tron skriver så er jo CS'n litt høyere en CC'n dette må jo heller føre til at dette kittet senker litt mer fremme på en CSE i forhold til en CC
Når det gjelder Sensatrac-demperne så mener jeg det var montert nye orginale fjærer på den bilen jeg prøvde. Jeg kommer ALDRI til å kjøpe disse demperne til noen bil etter denne opplevelsen! De burde vært FORBUDT på en CSE ! ! ! !
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
Takker TT !!! På den forrige 9000 CS'en vi hadde satt det iflg. selger et orginalt sport-chassi. Jeg var meget fornøyd med dette. Vel.....noe stivere og bittelitt lavere kunne det godt vært men "overall" var dette helt greit. Da vil jeg tro Sachs-kitet vil være et godt utgangspunkt. Om jeg vil ha bilen lavere/stivere får tiden vise...., (hehe, jeg tror jeg begynner å bli litt gammel gitt.... ) det er jo tross alt samboeren som kjører bilen mest..Sachs-kitet de selger på Speedparts er det samme som det orginale sport-chassiet!
Samtidig kommer jeg til å bytte ut alle foringene med Powerflex...hjelper mye det også..!!
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Du bør i allefall bruke Powerflex på de bakre bærearmsforingene det utgjør den største forskjellen.
Har du en 2.3T eller en trimmet 2.0T så bør du også ta med motorfestene slik at motoren står stødig, dette vil sammen med bærearmsforingene føre til at bilen drar mye mindre til siden.
Har du en 2.3T eller en trimmet 2.0T så bør du også ta med motorfestene slik at motoren står stødig, dette vil sammen med bærearmsforingene føre til at bilen drar mye mindre til siden.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor