Hei!
Vurdere nå å fjerne katalysatoren på min NG900 for råere lyd, og kanskje bedre effekt?? Vil bare ha bekreftet om det faktisk blir bedre effekt og ikke dårligere på disse modellene? leser litt rundt om at de nyere motorene så kan man miste effekt ved fjerning av kat? Noen som har erfaring med fjerning av katalysator på NG900 eller nyere saab modeller? Og vil det bli noen feilmeldinger? f.eks Check Engine? (jeg har ikke SID)
EU-kontroll er ikke noe problem, har kontakter i tillegg til at den skal ikke på kontroll før i slutten av 2013
Teknisk kontroll fra politiet er dermed litt værre, men lov å leve litt på kanten vel?
Takk på forhånd!
Fjerning av katalysator NG900?
Moderator: Moderatorer
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
Re: Fjerning av katalysator NG900?
Kontakter eller ikke... Ulovlig er vel fortsatt.... ehhh.... ulovlig?
Ønsker du råere lyd, er det jo en mulighet å bytte til et litt grovere eksosanlegg.
Ønsker du råere lyd, er det jo en mulighet å bytte til et litt grovere eksosanlegg.
Re: Fjerning av katalysator NG900?
Har simons sportseksos montert, men vil ha mer lyd og litt mer effekt som jeg har hørt kan gi? men har også nå lest at jeg kan miste effekt? blir forvirret..audun-eg N228 skrev:Kontakter eller ikke... Ulovlig er vel fortsatt.... ehhh.... ulovlig?
Ønsker du råere lyd, er det jo en mulighet å bytte til et litt grovere eksosanlegg.
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Fjerning av katalysator NG900?
Nei! Du skal ikke fjerne katalysatoren på bilen din! Du får kjøpt CD-plater med innspilt Ferrari-motorlyd, og det finnes elektriske duppedingser som lager pofflyder og etterligner en åpen dumpventil, det vil gi deg minst like mye hestekrefter og ekstra bråk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 402
- Registrert: 23 jun 2006, 18:19
- Medlemsnummer: N1840
- Navn: Ove Nerhus
- Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
- Sted: Sandnes
Re: Fjerning av katalysator NG900?
Grei klar tale detIngvar N629 skrev:Nei! Du skal ikke fjerne katalysatoren på bilen din!
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Fjerning av katalysator NG900?
Som jeg sa til deg på Facebook sidene til STCN; Skal du har mere effekt i en sugemotor så må du går for enkle spjeldhus på hver sylinder, datasprut, skikkelig grenrør på eksosen og en ganske ombygd motor... DA kan den bli gøy.
Hvis ikke så kan du jo alltids bygge om til en 2.3i, får litt mere gamp og moment da.
Hvis ikke så kan du jo alltids bygge om til en 2.3i, får litt mere gamp og moment da.
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Re: Fjerning av katalysator NG900?
Jeg vet jeg er vel litt off topic nå, men siden du etterspør mer effekt... Det finnes en skammelig enkel måte å få mer effekt og fetere lyd! Du kan hente over 100hk med et trylleslag, og få turbosus og hele pakken!
Hvordan? Selg bilen og kjøp deg en med turbomotor.
Alle forsøk på trimming av sugemotorer er mer eller mindre bortkastet, med mindre du da kjører en gjennomført totalombygging og legger ned noen titalls tusen kroner.
Hvordan? Selg bilen og kjøp deg en med turbomotor.
Alle forsøk på trimming av sugemotorer er mer eller mindre bortkastet, med mindre du da kjører en gjennomført totalombygging og legger ned noen titalls tusen kroner.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1