Feil kode lest av i Open SID

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
toas_e
Innlegg: 22
Registrert: 11 jan 2010, 12:51
Navn: Thomas Edvardsen
Bil: Saab 9-5 2,3T aero 2000 mod
Sted: ørnes, meløy

Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av toas_e » 15 mar 2012, 13:05

Hei, har en feilkode inne på bilen, og Under fCod står det 256, men finner ikke ut hva denne står for, noen som kan hjelpe meg ?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2012, 13:24

Feilkoden skal ha 4 siffer, står det en 0 foran eller bak? Omregnet fra hex?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2012, 13:30

Hvis det er "råverdien" du har lest av, og det står 0256, så blir det P0100 omregnet. Får opp luftmassemåler etter kjapp googling, men må nesten sjekke verkstedhåndboka for å se nærmere, har den ikke her.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
toas_e
Innlegg: 22
Registrert: 11 jan 2010, 12:51
Navn: Thomas Edvardsen
Bil: Saab 9-5 2,3T aero 2000 mod
Sted: ørnes, meløy

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av toas_e » 15 mar 2012, 13:37

omregnet til hex blir det 100, og det står ikke noe annet enn 256 ?? det er ikke pixelfeil for jeg får 4 siffer på di andre verdiene.
men skjekket hva feilkoden kan bety, og kom frem til "P0100 Mass or Volume Air Flow Circuit"

Brukeravatar
toas_e
Innlegg: 22
Registrert: 11 jan 2010, 12:51
Navn: Thomas Edvardsen
Bil: Saab 9-5 2,3T aero 2000 mod
Sted: ørnes, meløy

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av toas_e » 15 mar 2012, 13:38

jeg fikk en ny (brukt) lufmengdemåler i dag å det ble ikke bedre av den grunn heller

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2012, 13:42

Slettet du feilkoden da du prøvde å bytte LMM? Ellers blir den gamle liggende.

Sjekk kontakt- eller kabelfeil. Kan også være at det er feilmåling på grunn av luftlekkasje, husker ikke vilkårene for den feilkoden, kan sjekke verkstedboka senere. Det kan ligge flere koder inne, sjekk nErr i Open SID og se om det står 1 eller et høyere tall.

Sjekk også verdien på amul, det kan være til hjelp.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
toas_e
Innlegg: 22
Registrert: 11 jan 2010, 12:51
Navn: Thomas Edvardsen
Bil: Saab 9-5 2,3T aero 2000 mod
Sted: ørnes, meløy

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av toas_e » 15 mar 2012, 13:49

tror ikke det er luftlekkasje, for requested og actual er lik stort sett lik. jeg har tatt strømmen før jeg monterte den, men er ikke sikker på om koden ble slettet, men skal prøve å la den stå litt lengre å skjekke SID om den faktisk er borte ;) er vell rundt 10-15 min den skal stå ?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2012, 13:53

toas_e skrev: ;) er vell rundt 10-15 min den skal stå ?
Slettes omtrent umiddelbart.

kan være falskluft selv om mReq og mAir korresponderer, systemet vil etterstrebe å få disse like selv om avlesningen fra LMM er feil, kommer litt an på hvor du har lekkasjen. Sjekk amul, så får du en indikasjon på om det er der feilen ligger.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
toas_e
Innlegg: 22
Registrert: 11 jan 2010, 12:51
Navn: Thomas Edvardsen
Bil: Saab 9-5 2,3T aero 2000 mod
Sted: ørnes, meløy

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av toas_e » 15 mar 2012, 14:20

når jeg slo på tenningen nå, var det 0 feilkoder, å det kom en da jeg startet bilen, aMul viser 0 nå. så da er det vel mest sannsynilg kablingen ?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2012, 14:23

Du må kjøre en stund før den fullfører fueladapsjon. Dersom den ikke vil adaptere i det hele tatt og amul fortsetter å stå på 0, så er det nok kabling eller kontakten. Havner du utenfor +/- 400 i amul med en ny LMM så er det bare å lete etter lekkasje.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
toas_e
Innlegg: 22
Registrert: 11 jan 2010, 12:51
Navn: Thomas Edvardsen
Bil: Saab 9-5 2,3T aero 2000 mod
Sted: ørnes, meløy

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av toas_e » 15 mar 2012, 15:09

har tatt en prøvetur nå, og amul var 0 hele veien, og det var ca 200 i forskjell på request og actual, altså actual var 200 lavere.
Men fant også en til plugg som passet på LMM, men der var ikke noe forskjell om jeg brukte den.... en grønn og en sort :P

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2012, 15:14

Fram med multimeteret, da.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av Ingvar N629 » 15 mar 2012, 15:17

toas_e skrev:har tatt en prøvetur nå, og amul var 0 hele veien, og det var ca 200 i forskjell på request og actual, altså actual var 200 lavere.
Det er ganske stor forskjell, var det på fullgass? Er bilen original eller trimmet? Om den ikke leser verdier fra LMM så vil den gå etter et redundansmapp som ikke går lenger enn til 1 bars trykk, og det er der den da får mAir-verdiene fra.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av Pål N526 » 15 mar 2012, 15:20

Den andre pluggen er vel til evap systemet.. skal stå på ei lita pumpe som henger på klemma rundt lmm.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
toas_e
Innlegg: 22
Registrert: 11 jan 2010, 12:51
Navn: Thomas Edvardsen
Bil: Saab 9-5 2,3T aero 2000 mod
Sted: ørnes, meløy

Re: Feil kode lest av i Open SID

Legg inn av toas_e » 15 mar 2012, 15:22

den er Chipet, eller remappet. hadde ifølge open sid litt over 1800 på pinl. virker ikke som den er noe slappere enn før.
den som henger på slangeklemma har en sort plugg på fra før, men lykteviskerne er fjernet, så er kanjse til den.

Svar