Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Moderator: Moderatorer
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Sjekket du å plugge slangen til EVAP-ventilen bak spjeldhuset, da? Det er to stk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Huff, føler meg ikke særlig glup nå...
Trodde det holdt å plugge inn "R-ledningen" som går inn i magnet-ventilen. Som sagt, er jeg ikke ekstremt god på bilmotorer.
Jeg linker til dette flotte bilder som har blitt postet, så blir det enklere for meg å forstå og forklare:
http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg
Jeg har dratt ut slangen som går inn i "R" inngangen på "boost control valve", og plugget igjen denne, slik at "R"inngangen er åpen uten slange koblet i seg.
Mener du at jeg skal dra ut og plugge slangen som går etter den første/bakerste ventilen og inn i det jeg regner med er spjeldhuset øverst til høyre på tegningen?
Takk for all hjelp til en stakkars.
Trodde det holdt å plugge inn "R-ledningen" som går inn i magnet-ventilen. Som sagt, er jeg ikke ekstremt god på bilmotorer.
Jeg linker til dette flotte bilder som har blitt postet, så blir det enklere for meg å forstå og forklare:
http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg
Jeg har dratt ut slangen som går inn i "R" inngangen på "boost control valve", og plugget igjen denne, slik at "R"inngangen er åpen uten slange koblet i seg.
Mener du at jeg skal dra ut og plugge slangen som går etter den første/bakerste ventilen og inn i det jeg regner med er spjeldhuset øverst til høyre på tegningen?
Takk for all hjelp til en stakkars.
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Jeg tok bare ut slangen som gikk inn i spjeldhuset, men da gikk den VELDIG ujavnt på tomgang, så jeg slo av bilen med en gang, tilfelle jeg gjorde noe galt...
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Det er rett slange om det er den som er bak spjeldhuset MOT torpedoveggen.tom-eil skrev:Jeg tok bare ut slangen som gikk inn i spjeldhuset, men da gikk den VELDIG ujavnt på tomgang, så jeg slo av bilen med en gang, tilfelle jeg gjorde noe galt...
Begge ender må plugges! og du lar den på spjeldet stå åpen, drar jo bilen inn en masser av luft som ikke blir målt av LMM.
Plug, test og gi tilbakemelding
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Ta heller av slangen fra T-koblinga som går ut til ventilen, og så plugger du begge ender. Nå vil sikkert noen komme og påstå at det ikke er nødvendig, for bilen går likevel uten at de merker noe som helst. Men plugger du ikke, så vil du lage en lekkasje som er kilde til målefeil for luftmassemåleren.tom-eil skrev:Huff, føler meg ikke særlig glup nå...
Trodde det holdt å plugge inn "R-ledningen" som går inn i magnet-ventilen. Som sagt, er jeg ikke ekstremt god på bilmotorer.
Jeg linker til dette flotte bilder som har blitt postet, så blir det enklere for meg å forstå og forklare:
http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg
Jeg har dratt ut slangen som går inn i "R" inngangen på "boost control valve", og plugget igjen denne, slik at "R"inngangen er åpen uten slange koblet i seg.
Mener du at jeg skal dra ut og plugge slangen som går etter den første/bakerste ventilen og inn i det jeg regner med er spjeldhuset øverst til høyre på tegningen?
Takk for all hjelp til en stakkars.
Det samme gjelder slangen bak spjeldhuset, plugg igjen begge ender som Pål skriver.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Ok, hvis jeg rekker i dag skal jeg prøve dette.Ingvar N629 skrev: Ta heller av slangen fra T-koblinga som går ut til ventilen, og så plugger du begge ender. Nå vil sikkert noen komme og påstå at det ikke er nødvendig, for bilen går likevel uten at de merker noe som helst. Men plugger du ikke, så vil du lage en lekkasje som er kilde til målefeil for luftmassemåleren.
Det samme gjelder slangen bak spjeldhuset, plugg igjen begge ender som Pål skriver.
Men skal jeg plugge igjen nippelen i t-koblinga, eller kan den stå åpen?
Tusen takk for all hjelp. Setter veldig stor pris på det!
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
tom-eil skrev:Men skal jeg plugge igjen nippelen i t-koblinga, eller kan den stå åpen?
Ingvar N629 skrev:Ta heller av slangen fra T-koblinga som går ut til ventilen, og så plugger du begge ender.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Testa litt, og regnet med at ventilene hadde gått. Kjøpt nye wag ventiler i dag, og montert.
Etter første turen gikk den ikke som den skulle. Så dro jeg bort til en som har god peiling på biler, slo av motor, forklarte problemet, og lot han teste den.
Da gikk den selvfølgelig som den skulle...
Vi kom tilbake, slo av motoren, han satte trykk på wastegateventilen(?), og mente den så bra ut, og ba meg komme tilbake når problemet ble større/tydeligere.
På veien hjem gikk den bra igjen...
Noen forslag?
Etter første turen gikk den ikke som den skulle. Så dro jeg bort til en som har god peiling på biler, slo av motor, forklarte problemet, og lot han teste den.
Da gikk den selvfølgelig som den skulle...
Vi kom tilbake, slo av motoren, han satte trykk på wastegateventilen(?), og mente den så bra ut, og ba meg komme tilbake når problemet ble større/tydeligere.
På veien hjem gikk den bra igjen...
Noen forslag?
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Kjør litt til til og se om problemet oppstår igjen.
/ Pål
/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Nå går den sjeldent bra lenger. Skal sette den på verksted, og få lest/slette feilkoder. De tror de skal finne ut av problemet ganske greit. Jeg krysser fingrene!:-)
- Karl N1641
- 2.0 bar
- Innlegg: 582
- Registrert: 13 mar 2009, 12:24
- Medlemsnummer: N1641
- Navn: Karl
- Bil: 9-5
- Sted: Aust-Agder
- Kontakt:
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Er berre nødt til å spørre;
har du prøvd å bytte fuel filter?
har du prøvd å bytte fuel filter?
Har for øyeblikket ingen SAABer
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS
--O-o-O--
Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Jeg har litt av det samme på min 9-5 2,0T 2006 m/Hirsch tuning. Tenkte først at det var på grunn av at jeg fylte 95 oktan og ikke 98. Men har nå begynt å fylle 98 med samme resultat. "Rykker" v/fullt pådrag.
Bilen har hatt service på et Mekonomen verksted rett før jeg fikk bilen. Kan de ha satt inn standard plugger? Mange ser jo bare på reg. nummer på bilen og bruker delene som kommer opp.
Kan feil plugger lage en slik feil?, og hvilken type plugger skal brukes på Hirsch?
Bilen har hatt service på et Mekonomen verksted rett før jeg fikk bilen. Kan de ha satt inn standard plugger? Mange ser jo bare på reg. nummer på bilen og bruker delene som kommer opp.
Kan feil plugger lage en slik feil?, og hvilken type plugger skal brukes på Hirsch?
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T
2001 SAAB 9-5 2,0T
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Hei.
Har vært på Auto Nord og fått siste oppdatering av Hirsch programvare og innvendig motorrens med ny olje etterpå. Rykkingen er borte, men problemet med at motoren mister kraft er enda der.
Har vært på Auto Nord og fått siste oppdatering av Hirsch programvare og innvendig motorrens med ny olje etterpå. Rykkingen er borte, men problemet med at motoren mister kraft er enda der.
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Hei.
Da tror jeg jaggu at bilen er i form igjen.
La merke til at en vakumslange(overgang fra stor til liten dimensjon) som var etter den fremste evap ventilen hadde røket.
Et par uker etter dette, lyste motorlampen.
Bestilte time på verksted, men byttet denne slangen først.
Satt den på verksted, og der slettet de en feilmelding som omhandlet ustabilt signal fra luftmengdemåler, og nå går den bra hver gang! Jippi!
Etter en tur, så sto automatkassen i manuell, og jeg skulle ta en forbikjøring, og da reagerte ikke giringen helt, så turtallet kom litt over det røde før jeg fikk girt, så blinket motorlampen i 5 sekunder.
Det sto i håndboken at bilen fikk "overtenning", så jeg regner med at det var fordi turtallet gikk litt langt, og at det ikke er noe og bry seg om.
Tusen takk for all hjelp jeg har fått!
Da tror jeg jaggu at bilen er i form igjen.
La merke til at en vakumslange(overgang fra stor til liten dimensjon) som var etter den fremste evap ventilen hadde røket.
Et par uker etter dette, lyste motorlampen.
Bestilte time på verksted, men byttet denne slangen først.
Satt den på verksted, og der slettet de en feilmelding som omhandlet ustabilt signal fra luftmengdemåler, og nå går den bra hver gang! Jippi!
Etter en tur, så sto automatkassen i manuell, og jeg skulle ta en forbikjøring, og da reagerte ikke giringen helt, så turtallet kom litt over det røde før jeg fikk girt, så blinket motorlampen i 5 sekunder.
Det sto i håndboken at bilen fikk "overtenning", så jeg regner med at det var fordi turtallet gikk litt langt, og at det ikke er noe og bry seg om.
Tusen takk for all hjelp jeg har fått!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio
Det var falskluft ja, er stort sett det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan