Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mai 2012, 22:07

Sjekket du å plugge slangen til EVAP-ventilen bak spjeldhuset, da? Det er to stk.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av tom-eil » 09 mai 2012, 17:57

Huff, føler meg ikke særlig glup nå...:)
Trodde det holdt å plugge inn "R-ledningen" som går inn i magnet-ventilen. Som sagt, er jeg ikke ekstremt god på bilmotorer.

Jeg linker til dette flotte bilder som har blitt postet, så blir det enklere for meg å forstå og forklare:
http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg

Jeg har dratt ut slangen som går inn i "R" inngangen på "boost control valve", og plugget igjen denne, slik at "R"inngangen er åpen uten slange koblet i seg.
Mener du at jeg skal dra ut og plugge slangen som går etter den første/bakerste ventilen og inn i det jeg regner med er spjeldhuset øverst til høyre på tegningen?

Takk for all hjelp til en stakkars. :)

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av tom-eil » 09 mai 2012, 19:10

Jeg tok bare ut slangen som gikk inn i spjeldhuset, men da gikk den VELDIG ujavnt på tomgang, så jeg slo av bilen med en gang, tilfelle jeg gjorde noe galt... :wierdface:

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av Pål N526 » 09 mai 2012, 20:01

tom-eil skrev:Jeg tok bare ut slangen som gikk inn i spjeldhuset, men da gikk den VELDIG ujavnt på tomgang, så jeg slo av bilen med en gang, tilfelle jeg gjorde noe galt... :wierdface:
Det er rett slange om det er den som er bak spjeldhuset MOT torpedoveggen.

Begge ender må plugges! og du lar den på spjeldet stå åpen, drar jo bilen inn en masser av luft som ikke blir målt av LMM.

Plug, test og gi tilbakemelding 8)
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av Ingvar N629 » 10 mai 2012, 07:44

tom-eil skrev:Huff, føler meg ikke særlig glup nå...:)
Trodde det holdt å plugge inn "R-ledningen" som går inn i magnet-ventilen. Som sagt, er jeg ikke ekstremt god på bilmotorer.

Jeg linker til dette flotte bilder som har blitt postet, så blir det enklere for meg å forstå og forklare:
http://i36.photobucket.com/albums/e19/S ... iagram.jpg

Jeg har dratt ut slangen som går inn i "R" inngangen på "boost control valve", og plugget igjen denne, slik at "R"inngangen er åpen uten slange koblet i seg.
Mener du at jeg skal dra ut og plugge slangen som går etter den første/bakerste ventilen og inn i det jeg regner med er spjeldhuset øverst til høyre på tegningen?

Takk for all hjelp til en stakkars. :)
Ta heller av slangen fra T-koblinga som går ut til ventilen, og så plugger du begge ender. Nå vil sikkert noen komme og påstå at det ikke er nødvendig, for bilen går likevel uten at de merker noe som helst. Men plugger du ikke, så vil du lage en lekkasje som er kilde til målefeil for luftmassemåleren.

Det samme gjelder slangen bak spjeldhuset, plugg igjen begge ender som Pål skriver.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av tom-eil » 10 mai 2012, 17:00

Ingvar N629 skrev: Ta heller av slangen fra T-koblinga som går ut til ventilen, og så plugger du begge ender. Nå vil sikkert noen komme og påstå at det ikke er nødvendig, for bilen går likevel uten at de merker noe som helst. Men plugger du ikke, så vil du lage en lekkasje som er kilde til målefeil for luftmassemåleren.

Det samme gjelder slangen bak spjeldhuset, plugg igjen begge ender som Pål skriver.
Ok, hvis jeg rekker i dag skal jeg prøve dette.:)
Men skal jeg plugge igjen nippelen i t-koblinga, eller kan den stå åpen?

Tusen takk for all hjelp. Setter veldig stor pris på det! :)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av Pål N526 » 11 mai 2012, 09:19

tom-eil skrev:Men skal jeg plugge igjen nippelen i t-koblinga, eller kan den stå åpen?
Ingvar N629 skrev:Ta heller av slangen fra T-koblinga som går ut til ventilen, og så plugger du begge ender.
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av tom-eil » 15 mai 2012, 21:15

Testa litt, og regnet med at ventilene hadde gått. Kjøpt nye wag ventiler i dag, og montert.
Etter første turen gikk den ikke som den skulle. Så dro jeg bort til en som har god peiling på biler, slo av motor, forklarte problemet, og lot han teste den.
Da gikk den selvfølgelig som den skulle... #-o
Vi kom tilbake, slo av motoren, han satte trykk på wastegateventilen(?), og mente den så bra ut, og ba meg komme tilbake når problemet ble større/tydeligere.
På veien hjem gikk den bra igjen...

Noen forslag? :)

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av Pål N526 » 15 mai 2012, 21:20

Kjør litt til til og se om problemet oppstår igjen.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av tom-eil » 22 mai 2012, 17:46

Nå går den sjeldent bra lenger. Skal sette den på verksted, og få lest/slette feilkoder. De tror de skal finne ut av problemet ganske greit. Jeg krysser fingrene!:-)

Brukeravatar
Karl N1641
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 582
Registrert: 13 mar 2009, 12:24
Medlemsnummer: N1641
Navn: Karl
Bil: 9-5
Sted: Aust-Agder
Kontakt:

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av Karl N1641 » 25 mai 2012, 08:36

Er berre nødt til å spørre;

har du prøvd å bytte fuel filter?
1999 9-5 B235 man "Karlsvogna"
Har for øyeblikket ingen SAABer :?
2007 BMW 530XDA
2008 BMW 120D
1989 BMW 318i
2013 BMW R1200GS

--O-o-O--

Om du klikker her kan du lese litt om min gamle bil, som no er seld til stianj og så vidare til Marius

vestleif
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 01 aug 2011, 07:59
Bil: 2006 9-5 2,0t
Sted: Voss

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av vestleif » 25 mai 2012, 20:39

Jeg har litt av det samme på min 9-5 2,0T 2006 m/Hirsch tuning. Tenkte først at det var på grunn av at jeg fylte 95 oktan og ikke 98. Men har nå begynt å fylle 98 med samme resultat. "Rykker" v/fullt pådrag.

Bilen har hatt service på et Mekonomen verksted rett før jeg fikk bilen. Kan de ha satt inn standard plugger? Mange ser jo bare på reg. nummer på bilen og bruker delene som kommer opp.

Kan feil plugger lage en slik feil?, og hvilken type plugger skal brukes på Hirsch?
2006 SAAB 9-5 2,0T Hirsch
2001 SAAB 9-5 2,0T

michael
Innlegg: 11
Registrert: 18 mar 2012, 20:58
Navn: michael
Bil: Saab 9-5

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av michael » 29 mai 2012, 21:39

Hei.
Har vært på Auto Nord og fått siste oppdatering av Hirsch programvare og innvendig motorrens med ny olje etterpå. Rykkingen er borte, men problemet med at motoren mister kraft er enda der.

tom-eil
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 55
Registrert: 30 apr 2012, 20:06

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av tom-eil » 01 jun 2012, 18:13

Hei.

Da tror jeg jaggu at bilen er i form igjen. :)
La merke til at en vakumslange(overgang fra stor til liten dimensjon) som var etter den fremste evap ventilen hadde røket.
Et par uker etter dette, lyste motorlampen.
Bestilte time på verksted, men byttet denne slangen først.
Satt den på verksted, og der slettet de en feilmelding som omhandlet ustabilt signal fra luftmengdemåler, og nå går den bra hver gang! Jippi!

Etter en tur, så sto automatkassen i manuell, og jeg skulle ta en forbikjøring, og da reagerte ikke giringen helt, så turtallet kom litt over det røde før jeg fikk girt, så blinket motorlampen i 5 sekunder.
Det sto i håndboken at bilen fikk "overtenning", så jeg regner med at det var fordi turtallet gikk litt langt, og at det ikke er noe og bry seg om.

Tusen takk for all hjelp jeg har fått! :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Rykking ved pådrag saab 9-5 Bio

Legg inn av Ingvar N629 » 01 jun 2012, 18:53

Det var falskluft ja, er stort sett det.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar