Side 1 av 1

T8 i M78 99

Lagt inn: 14 nov 2004, 21:23
av Henrik N380
Sitter her med en M78 99 med ødelagt girkasse og motor. Har også en glimrende M87 T8 motor med girkasse. Spørsmålet er enkelt går T8 motoren i 99:an? :?

Lagt inn: 14 nov 2004, 21:46
av Hjelle, N6
Det er ikkje noko større vanskeligheit om du også har diverse elektronikk og ledningsnett.
Du må vel også bytte bremser og demparar før det vert godkjent.
Komplett liste over kva du må bygge om får du på GM Norge (SAAB Norge), der dei skriv ut eit skriv der chassisnummeret ditt står, og kva du må ha bytta til. ta det med når du skal godkjenne bilen på Biltilsynet, so skal det meste gå i boks.

Lagt inn: 14 nov 2004, 22:25
av Rune N35
Kjøpt deg 99?? Vi vil ha bilder!!

Om du skal ha i T8'n må du massere torpedoveggen litt pga at reimskivene kommer litt lenger bak enn på 99-motorn. Enten kan du ta slegga, eller så må du skjæra ut og sveise inn en ny bit. For det er vel h-motor vi snakker om her?

Lagt inn: 14 nov 2004, 23:07
av Henrik N380
99:an har jeg hatt en stund. Den var så fin så jeg måtte ha den! :D
Har ingen bilder av den men den er 3-dørs rød(hvit) med brun bakluke 8) Skal kanskje bli orange eller orkidè hvit. Nå står den hos en kamerat sammen med "første bilen" Har to prosjekter der nå ,:? men ingen bil som virker. :cry:

Hva slags resultat blir best av slegge og sveis?
Tror nok jeg trenger litt bedre ferdigheter til detta! :x :absolute:

Lagt inn: 14 nov 2004, 23:19
av Jørgen N237
sveid er klart best.. Er vel snakk om en "bulk" som må lages vel?

Lagt inn: 14 nov 2004, 23:53
av Rune N35

Lagt inn: 15 nov 2004, 01:58
av Johnny
Jeg ville ha skåret ut vannpumpegropa på en nyere 99, sånn cirka 82>, og bare flyttet den over. Du får den nok billig hos høggeren! I tillegg må du flytte batteriet. Det beste er til bagasjerommet, men sørg da for å ha en ordentlig sikring like ved plusspolen på batteriet i tillegg til en skikkelig dimensjonert kabel. Du bør også gå til anskaffelse av en ny vifte til å ha forran radiatoren, eller kanskje du kan bruke en slimvifte som du får kjøpt på spesialbutikker for trimming av biler. Det blir nemlig en god del trangere mellom motor og radiator.

Om du har en god porsjon pågangsmot, skulle ikke dette bli noe problem.
Lykke til!
:thumbsup:

Mvh
Johnny

Lagt inn: 15 nov 2004, 14:54
av Henrik N380
Ser nå at jeg har en del arbeid foran meg. Fyst må eg vel skaffe godkjennings papirer fra Saab, èn bil som jeg kan bruke som transportmiddel til og fra og få førarkortet tilbake! :)

Hvordan er det med Saab 90? Har den en annen torpedovegg eller er det samme som på 99?

Skal holde dere oppdatert med bilder men dette tar tid!! :lol:

Lagt inn: 16 nov 2004, 16:01
av Rune N35
90 har samme torpedo som 99 ja. Den nyeste typen altså, der passer B201 rett inn uten modifikasjon av veggen.

Lagt inn: 16 nov 2004, 17:33
av Henrik N380
Så man kan "klippe å lime" litt torpedovegg? :?

Lagt inn: 16 nov 2004, 18:59
av Rune N35
Sku tru det ja. 8)

Kommer til å begynne med min snart og, der blir det 16v, vi får dele litt erfaringer.

Lagt inn: 16 nov 2004, 23:17
av skilpaddaN287
Rune N35 skrev:90 har samme torpedo som 99 ja. Den nyeste typen altså, der passer B201 rett inn uten modifikasjon av veggen.
Mener å huske at det er litt i trangeste laget for ei reimskive med tre spor fra 900. Monterte en slik i en `82 99 for noen år siden.

Lagt inn: 16 nov 2004, 23:24
av Henrik N380
Hmm. Kan jo kanskje bruke torpedoveggen fra en 900 :idea:

Lagt inn: 16 nov 2004, 23:26
av Rune N35
Det vil du ikke. :) Bare spør Børre... 8)

Klart, alt går!