LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 mod.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

saabkid56
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2012, 22:06

LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 mod.

Legg inn av saabkid56 » 24 apr 2012, 01:05

Hallo. Jeg lurer på om det er noen der ute som har noen erfaringer / tips når det gjelder SAAB 900T16, TURBO, model 1990, som har LUCAS CU14 Fuel Injection Systemet..
Lucky me :roll: ...etter et langt liv med suge SAAB`er (2,1 ltr), falt jeg fulstendig for en Taladega rød, pent brukt dama fra Trollhättan...med høytrykksturbo. Men altså, hun er satt opp med LUCAS deler..følgende:
Air Mass (Flow) Meter, ref. LUCAS Part No. 73350A
AIC Idle Air Control Valve, ref. LUCAS Part No. 73357A
Throttle Position Sensor, ref. LUCAS Part No., 781618 (7816IB..?), 748672 and 04392
Jeg er på sporet og har funnet at Jaguar XJ8 eller hva de nå her..også i sin tid ble satt opp med "made in UK" deler fra LUCAS, men jeg har ikke fått fast fisk ennå hva angår leverandør. På ebay finnes no brukt ræl...men, det blir ikke det samme.

Alle hint taes imot med enorm interesse - og takk :D

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av Ingvar N629 » 24 apr 2012, 07:06

Hei!

Du skriver ikke hva problemet ditt er, men jeg har komplett Lucas-system liggende hvis du trenger deler. Det er ikke sikkert det er produksjon lenger av de delene du lister opp, men det er sikkert like greit, for delene var/er svindyre.

Var jeg deg, så hadde jeg byttet styresystem.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av na_X » 24 apr 2012, 08:49

Det er noen forskjellige versjoner av Lucas, hvis det er det du tenker på? Kom vel en annen versjon i 1992, som heter CU14.1 mener jeg.
Ser ut som denne er lagt feil til FAQ?
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av Hjelle, N6 » 24 apr 2012, 11:32

CU14.0 var som M90 og CU14.1 kom M91 og gikk til M93 evt M94 cab.

Sjølv har eg CU14.1 på min og har køyrt uten problem i 10 år. Det er heller ikkje noko som tilseier at Lucas er dårligare kvalitet på enn LH eller at det er spesiellt mykje vanskligare å skaffe deler til. Husk på at det finns forskjellige LH-komponentar også som forandrar seg imellom årsmodellane og om du har turbo eller ikkje. Det som er unikt for CU14 iforhold til CU14.1 er at CU14 har egne dyser, samt at Lucasboksa er forskjellig. Det skil også om du lavtrykk og fulltrykkar på boksene.
Skal du bygge om til LH er det jo endel som må byttast, eg hadde ihvertfall ikkje starta den jobben for småfeil.
Men som Ingvar seier, eg får ikkje heilt fatt i problemstillinga di. Er det noko som er defekt, eller er det berre "bra å ha deler" du vil ha?

saabkid56
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2012, 22:06

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av saabkid56 » 25 apr 2012, 20:11

Hallo
Først - kjempe takk for tilbakemeldinger :D Jo, problemet er at hun "hikker" og "stusser" når jeg starter gass pådraget. Ved økt gasspådrag er det mer skjelden at hun "rykker" til. Det underlige er at CHECK ENGINE lyser ikke opp..så jeg trodde lenge det var snakk om en dårlig kontakt i tennkabel ledning.. Det er altså en 1990 mod. og jeg er ganske sikker på at det derfor er et CU14 anlegg jeg har med å gjøre. Jeg tok form meg TPS`en igår, demonterte den, og fant at den var delbar ! - ..av med det sirkelformede lokket, og der fikk jeg tilgang til å vaske ren (rødsprit, pinnsett, bomull..) den halvsirkelformede anodeplaten, som de fjærende kontaktene (3 stk. side om side) går mot...det ble litt "sot" på bomullsdotten - jeg vil tro dette er materiale slitt av fra anodeplaten. Satte det hele sammen, og startet opp.. Jeg synes det ble bedre :? ..og er vel overbevist såpass at jeg tror jeg er på rett spor til å løse problemet: må ha tak i en ny / bedre TPS. Men, det kan jo være AIR Mass Meter..og da har jeg satt AIC Idle Valve på samme listen over deler som det kanskje blir bruk for.. Bilen er vakker, og jeg har selv sveist inn nytt stål i begge drivaksel tunneller...hun er verdt å bli tatt godt vare på..190000 km..såvidt innkjørt :D

Ingvar N629: ..hei, ja du jeg er jo interessert i deler du måtte ha - om ikke annet så for å berge gjennom EU kontrol...hun skal inn og vise seg frem innen Mai, 2012. Det hadde vært for godt til å være sant, om du har deler såpass bra at de kan brukes :wink:

Igjen - takk for interessen !

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av na_X » 25 apr 2012, 20:31

saabkid56 skrev:Hallo
Først - kjempe takk for tilbakemeldinger :D Jo, problemet er at hun "hikker" og "stusser" når jeg starter gass pådraget. Ved økt gasspådrag er det mer skjelden at hun "rykker" til. Det underlige er at CHECK ENGINE lyser ikke opp..så jeg trodde lenge det var snakk om en dårlig kontakt i tennkabel ledning.. Det er altså en 1990 mod. og jeg er ganske sikker på at det derfor er et CU14 anlegg jeg har med å gjøre. Jeg tok form meg TPS`en igår, demonterte den, og fant at den var delbar ! - ..av med det sirkelformede lokket, og der fikk jeg tilgang til å vaske ren (rødsprit, pinnsett, bomull..) den halvsirkelformede anodeplaten, som de fjærende kontaktene (3 stk. side om side) går mot...det ble litt "sot" på bomullsdotten - jeg vil tro dette er materiale slitt av fra anodeplaten. Satte det hele sammen, og startet opp.. Jeg synes det ble bedre :? ..og er vel overbevist såpass at jeg tror jeg er på rett spor til å løse problemet: må ha tak i en ny / bedre TPS. Men, det kan jo være AIR Mass Meter..og da har jeg satt AIC Idle Valve på samme listen over deler som det kanskje blir bruk for.. Bilen er vakker, og jeg har selv sveist inn nytt stål i begge drivaksel tunneller...hun er verdt å bli tatt godt vare på..190000 km..såvidt innkjørt :D

Ingvar N629: ..hei, ja du jeg er jo interessert i deler du måtte ha - om ikke annet så for å berge gjennom EU kontrol...hun skal inn og vise seg frem innen Mai, 2012. Det hadde vært for godt til å være sant, om du har deler såpass bra at de kan brukes :wink:

Igjen - takk for interessen !
Sjekk plugger og ladetrykk, regner med det er lavtrykker du har og da blir den et H##### hvis den lader noe mer enn ca.0.5 bar. Sitter en begrensning i CU14-boksen samt en trykkvakt på disse..
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 apr 2012, 20:36

na_X skrev:Sjekk plugger og ladetrykk, regner med det er lavtrykker du har og da blir den et H##### hvis den lader noe mer enn ca.0.5 bar. Sitter en begrensning i CU14-boksen samt en trykkvakt på disse..
No skriv han at han har en fulltrykkar i fysste innlegget, men det er rett som du seier at S-modellane har ei trykkvakt som er innstillt på ca. 0.5bar. Men når trykkvakta slår inn merkar du det med eit kraftig rykk, so det er lite sansymlig at det er trykkvakta som er problemet.
Er meir trulig at problemet skyldast luftlekasjer, som eg ville ha utelukka før eg starta å bytte dyrare komponentar.

saabkid56
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2012, 22:06

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av saabkid56 » 25 apr 2012, 23:08

Hallo
Vel, turboen som sitter i bilen er en TE05-12B, P/N 911930....dette er ikke S modellen...den går altså best når jeg trykker på...det er ikke på høyeffekt uttak at den "stusser" og "hugger" litt.. :o .det er når jeg ligger med liten spjeld åpning og kjører i 40 - 50 km/t. Nei, uten å ha driftet en Turbo, har jeg ikke tro på at det er en overtrykksvakt som slår inn. Som sagt, jeg vil tro at en TPS nødvendigvis akkumulerer mest slitasje ved lave spjeldåpninger / lavt pådrag...det er jo det 90% av kraft-uttaket er i vanlig trafikk..

Jeg skal skifte over ett kabel-sett...prøvde å "rykke-og-silte" i disse med motor igang (hansker på)...men tilsynelatende var alt upåvirket..

Falsk luft..hm..det kommer og går så tilfeldig..lite trolig men jeg kan sjekke og trekke til her og der..innsugningsmanifolden er sprekkfri, om det er det du tenker på.

Takk for synspunkter :wink:

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av Ingvar N629 » 25 apr 2012, 23:18

Jeg synes også du skal sjekke for falskluft først. Trykksett med kompressor fra LMM og fram til motor.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
HansWF N416
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 532
Registrert: 28 feb 2005, 01:00
Sted: Romedal, Hedmark

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av HansWF N416 » 25 apr 2012, 23:24

Sjekk om du har riktige plugger. Skal være NGK, og hvis du ikke vet når de er byttet sist ville jeg prøvd å satt i noen nye. Da vet man i alle fall at det er i orden.
Saab 900 Aero 1985
Saab 900 T16 Cab 1990
Saab 9000CC Aero 1991
Saab 900S 1993
Saab 9000 A50 2,3T 1998

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av Frode N073 » 26 apr 2012, 18:18

Bare te info så e det kun CU14.0 som har ladetrykksbegrensning. ikkje CU14.1

har ikkje andre tips enn de andre som allerede e nevnt. bytta plugga, plugkabla, rotor og fordelarlokk kanskje
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

saabkid56
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2012, 22:06

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av saabkid56 » 26 apr 2012, 21:27

Hei
Skiftet plugger (NGK), pluggledninger, samt flyttet over coil (fra 2,1 ltr - samme Bosh prod. no.)---samme problemet..ingen endringer. Siste turen hjem fra jobb (før jeg begynte med bytting av deler) var med varsel lys, og hoppende bortover...aldri hatt dette problemet med Saab før.

Jeg hørt ette susing, fluttet og drog i gummymoffer for innsugsluft..koblet fra-og-til alle multi-pin connectors jeg kunne finne, inkludert til innsprøytningsdyser...ingen reaksjon (dysenen er forresten svarte med orange ring på..). Vognregisteret viser forresten at dette er en 1992 mod (ikke en 1990 mod...)Jeg ble forvirret av noe jeg plukket opp om at -90 var siste år for LUCAS CU14...så kanskje dette er en CU14.1...som ble nevnt her i forumet som en mulighet. Den har pussig nok ikke en O2 sensor...ikke der det pleier å sitte, på fremre grenrør..

Vel, eliminering er jo noe..det er tilsynelatende ikke noe "utvendig" på motoren...og CHECK ENGINE lampa lyser ikke...den slukker med en gang etter start. På slutten nå i kveld ville hun ikke gå rent på tomgang.... Jeg tror det er klart at jeg må inn med fungerende deler (brukt heller sansynlig) for TPS, LMM og AIC Idle Control Valve (den siste er hva jeg mistenker mest..)

Jeg prøver å melde meg inn i den svenske klubben, og får prøve forumet der.. :?

:roll: fortsettelse følger..


Er det noen der ute

na_X
Overload!!!
Innlegg: 1664
Registrert: 09 jan 2007, 22:21
Medlemsnummer: N1121
Navn: Arve Hanssen
Bil: 99
Sted: Trondheim

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av na_X » 26 apr 2012, 21:51

Sjekk over pakningene som går fra turbo og imot innsuget så det er tett, de har en tendens til å bli morkne, trykktest som nevnt før. Hvis det er luft som slipper ut her så får du litt rare feil som høyt bensinforbruk og den går ikke reint.
SAAB 99 TURBO 77-modell, 3-dørs. Prosjekt.

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av Frode N073 » 26 apr 2012, 22:58

du skal jo kunne lesa av evt feilkoda som ligge i "hjernen" veldig "enkelt". kankje det ligge någe der?
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

saabkid56
Innlegg: 13
Registrert: 23 apr 2012, 22:06

Re: LUCAS CU14 Fuel Injection deler...SAAB 900 Turbo, 1990 m

Legg inn av saabkid56 » 01 mai 2012, 22:57

Hei..her følger en fasinerende fortsettelse i jakten på feilen /feilene..
For å komme til konklusjonen: jeg har klart å lese ut feilmeldingene fra ECU'en på denne Saab'en min med LUCAS system (900 T16, Turbo - 1992 mod.) :woot: Den eneste flash meldingen jeg fikk var: 1 3 2 3 1 (antall flash med CHECK ENGINE lyset..), jeg flugte prosedyren og beordret neste flash kode,.. men ECU'en svarte med: 1 - 1 - 1 - 1 - ...ett blink med mellomrom. Det betyr etter Service Manualen at minnet er tømt ! Altså ingen av: 1 3 2 1 2 / 1 3 2 1 3 / 1 3 2 1 5 (problem med Trottle Potensiometer), eller 1 3 2 2 1 (Air Mass Meter problemer - der skulle forresten CHECK ENGINE lyset komme på under kjøring, ..har ikke vært tilfelle..), eller 1 3 2 2 2 (AIC Idle Control valve problemer).... hm :roll:
Det er altså ingen diagnose fra ECU'en som tilsier feil på komponenter i Fuel Injection Systemet. Og, ja...jeg rota litt med modelåret, men dette er altså en 1992 mod. med LUCAS system, den har en lamba sensor.....og da snakker vi antagelig om system CU14.1...eller ? Det er ganske utrolig om det medfører riktighet, men Service Manual for Saab 900 - med CU14 system, anviser faktisk følgende (se seksjon 230-34), ved; "Engine erratic in all speed ranges, except during acceleration.", da er fix`en: EARTHING..of air mass meter, temperature sensor and/or throttle potensiometer". Dette kan altså være et jordingsproblem ??
Noen der ute som kjenner igjen dette...? =P~ Jeg lager et eget innlegg (FAQ), som anviser hvordan jeg fant riktig test konnector, og koblet opp for diagnose "flash" avlesning.....
Vel og bra alt dette, men nå skulle jeg gjerne ha nådd til bunns i dette problemet... :wierdface:

Svar