Hei..her følger en fasinerende fortsettelse i jakten på feilen /feilene..
For å komme til konklusjonen: jeg har klart å lese ut feilmeldingene fra ECU'en på denne Saab'en min med LUCAS system (900 T16, Turbo - 1992 mod.)
![W00t :woot:](./images/smilies/icon_w00t.gif)
Den eneste flash meldingen jeg fikk var: 1 3 2 3 1 (antall flash med CHECK ENGINE lyset..), jeg flugte prosedyren og beordret neste flash kode,.. men ECU'en svarte med: 1 - 1 - 1 - 1 - ...ett blink med mellomrom. Det betyr etter Service Manualen at minnet er tømt ! Altså
ingen av: 1 3 2 1 2 / 1 3 2 1 3 / 1 3 2 1 5 (problem med Trottle Potensiometer), eller 1 3 2 2 1 (Air Mass Meter problemer - der skulle forresten CHECK ENGINE lyset komme på under kjøring, ..har ikke vært tilfelle..), eller 1 3 2 2 2 (AIC Idle Control valve problemer).... hm
Det er altså
ingen diagnose fra ECU'en som tilsier feil på komponenter i Fuel Injection Systemet. Og, ja...jeg rota litt med modelåret, men dette er altså en 1992 mod. med LUCAS system, den har en lamba sensor.....og da snakker vi antagelig om system CU14.1...eller ? Det er ganske utrolig om det medfører riktighet, men Service Manual for Saab 900 - med CU14 system, anviser faktisk følgende (se seksjon 230-34), ved; "
Engine erratic in all speed ranges, except during acceleration.", da er fix`en: EARTHING..of air mass meter, temperature sensor and/or throttle potensiometer". Dette kan altså være et jordingsproblem ??
Noen der ute som kjenner igjen dette...?
![Drool =P~](./images/smilies/eusa_drool.gif)
Jeg lager et eget innlegg (FAQ), som anviser hvordan jeg fant riktig test konnector, og koblet opp for diagnose "flash" avlesning.....
Vel og bra alt dette, men nå skulle jeg gjerne ha nådd til bunns i dette problemet...
![Wierd Face :wierdface:](./images/smilies/icon_weirdface.gif)