Side 1 av 2
Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 24 mai 2012, 17:46
av belui
Hei
Har en Saab 900 Turbo 16v 1984 mod som jeg fikk plutselig problemer med. Bilen har komp, gnist og bensin men vill ikke starte. Har skiftet tenningsmodulen men det ga ingen nytte. Den bare skinner hele veien, men når den føler for det starter den å sviver i 5 minutter så dør ut. Men det skjer veldig sjeldent at den starter, må skinne før jeg kan høre kompen. Mens andre dager bare skinner den uten noe som helst tegn til komp. Plugger, fordelerlokk og tennkabler er nye.
Så jeg lurer på om noen andre har vært borti dette probleme? Fins der evnt veivaksel sensor eller noe som kutter?
Mvh Simen A.
Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 24 mai 2012, 18:24
av Ingvar N629
Har du komp, bensin i rett mengde og kraftig nok gnist til rett tid så vil den starte. Sjekk om pluggene er våte etter startforsøk og kontroller tenningsinnstilling. Sjekk om den starter på startgass.
Ingen veivakselgiver, men hallgiver i fordeleren.
Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 24 mai 2012, 18:41
av belui
Den blir våt på pluggene etter startforsøk og starter ikke på startgass..
Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 24 mai 2012, 18:45
av Ingvar N629
Da er nok problemet tenningsrelatert, så lenge det er bra komp, som jeg regner med at du har målt. Type plugger og tenningsdeler har du montert? Coilen er bra? Prøvd å måle tenningstidspunkt?
Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 24 mai 2012, 21:07
av Pål N526
Sjekk rotor. Selv om det er gnist trenger det ikke være nok
/ pål
Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 24 mai 2012, 22:00
av na_X
Har hørt om de som har bytta hele tenningsdelen også på de motorene, det som sitter innenfor rotor og fordelerlokk.
Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 25 mai 2012, 01:46
av Pål N526
na_X skrev:Har hørt om de som har bytta hele tenningsdelen også på de motorene, det som sitter innenfor rotor og fordelerlokk.
Hallgiver

Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 25 mai 2012, 06:47
av belui
Takk takk for alle svar

har en del å teste ut nå

)
Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 25 mai 2012, 09:03
av belui
Bosch plugger og ledninger. Har ikke sjekket coil eller instillingen.
Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 25 mai 2012, 09:28
av na_X
Først som sist, sett i rett type plugger, de skal være NGK.

Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 25 mai 2012, 10:37
av belui
belui skrev:Bosch plugger og ledninger. Har ikke sjekket coil eller instillingen.
Trodde ikke det hadde så stor betydning?
Har kjørt et par tusen km me de som står i
Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 25 mai 2012, 10:40
av na_X
Har hatt bosch plugger før, de kan fungere til å begynne med men tar fort kvelden og man får ymse feil. På sugerne så går det som regel bra med bosch, men på SAAB med turbo så er det ikke alternativ selv om det står i servicemanualen.
Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 25 mai 2012, 10:54
av belui
na_X skrev:Har hatt bosch plugger før, de kan fungere til å begynne med men tar fort kvelden og man får ymse feil. På sugerne så går det som regel bra med bosch, men på SAAB med turbo så er det ikke alternativ selv om det står i servicemanualen.
Men den burde vell starte med bosch plugger ?
Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 27 aug 2012, 11:36
av belui
Bilen starter etter mye om og men å sviver i 5 min etterpå før den dør ut. Kan bevege bilen på de 5 minuttene men prøver jeg å gi gass går det bare senere å den dør tilslutt. Har skiftet tenningsmodul nettop etter håp om det kunne være den men til ingen nytte. Bilen får bensin, lukter bensin og pluggene blir våte av bensin etter alle forsøka om å få start....
Noen som har noen forslag? er ganske stuck
Re: Saab 900 Turbo 16v - Start problemer
Lagt inn: 27 aug 2012, 12:00
av Ingvar N629
Pluggene bytta du?
Sjekk i fordelerlokket om det er overslag, se om du ser grå linjer mellom punktene i lokket, har du det så får du ikke noe effekt på gnisten. Vanligvis nok å rengjøre inni lokket.