Kasse fra 2,0i - 2,0t eller 2,3T - utveksling/holdbarhet

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6952
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Re: Kasse fra 2,0i - 2,0t eller 2,3T - utveksling/holdbarhet

Legg inn av Paradigm N558 » 24 mai 2012, 22:45

Er vel annen medbringer i kassen til Aero... eneste jeg har hørt av forskjeller i allfall
(i tilleg til utvekslingen, men at det var tre forskjelle utvekslinger ante jeg ikke)
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
ottorasmussen N242
Overload!!!
Innlegg: 1145
Registrert: 10 sep 2003, 01:00
Medlemsnummer: N242
Navn: Otto Rasmussen
Bil: 2003 Saab 9-5 vector, 2.0t
Sted: Bergen

Re: Kasse fra 2,0i - 2,0t eller 2,3T - utveksling/holdbarhet

Legg inn av ottorasmussen N242 » 25 mai 2012, 22:36

Nå er ikke jeg inne på de tekniske detaljene her, men jeg kan bekrefte at det er veldig moro å kjøre trimmet aero med kasse fra 2.0i.
Eier av bla. WIS og EPC, AIC, STM, EAC, TIS2000, SAAB MP.
Også lykklig eier av en Saab 96 v4 - 1700, årsmodell 76, samt en Saabo fra 1967.

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Re: Kasse fra 2,0i - 2,0t eller 2,3T - utveksling/holdbarhet

Legg inn av Peter » 28 mai 2012, 11:11

Aero/2,3T kassa heter 57 101 og ikke 001 ;)

Jeg TROR drevsatsen/innmaten i alle kassene er like, og at det bare er utvekslingen på diffen som skiller, jeg er ikke sikker, men det er vell bare å se i EPC om det er samme delenr på delene inni kassa.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Kasse fra 2,0i - 2,0t eller 2,3T - utveksling/holdbarhet

Legg inn av Pål N526 » 28 mai 2012, 16:53

Ser ut som drevene er like. Er pinjong/diff-drev som skiller.

Bare vær rolig i girskiftene og map opp en rolig effekt kurve :wink:
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Kasse fra 2,0i - 2,0t eller 2,3T - utveksling/holdbarhet

Legg inn av bullit87 » 03 jun 2012, 22:23

du veit ikke utveksling det er på en FM 55 504?
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kasse fra 2,0i - 2,0t eller 2,3T - utveksling/holdbarhet

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 jun 2012, 22:52

bullit87 skrev:du veit ikke utveksling det er på en FM 55 504?
Kva bil kjem kassa ifrå då?

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Kasse fra 2,0i - 2,0t eller 2,3T - utveksling/holdbarhet

Legg inn av bullit87 » 03 jun 2012, 22:53

Hjelle, N6 skrev:
bullit87 skrev:du veit ikke utveksling det er på en FM 55 504?
Kva bil kjem kassa ifrå då?
9-3
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kasse fra 2,0i - 2,0t eller 2,3T - utveksling/holdbarhet

Legg inn av Hjelle, N6 » 03 jun 2012, 23:27

For 9-3 finns det fleire ulike utvekslingar på same hovudnummer (FM53, FM55 osv) med av nummeret ditt (504) er det nok en sein versjon, so tek data ifrå 2002-modellane.
1998-modellane har fks. ei veldig lik utveksling for FM55 og FM57.

FM55 har ei sluttutveksling på 4,05
For dei ulike gira:
1: 13,70
2: 7,12
3: 4,77
4: 3,62
5: 2,67
R: 12,82

Og om nokon lurer på FM57; sluttutveksling 3,82
For dei ulike gira:
1: 12,92
2: 6,72
3: 4,50
4: 3,41
5: 2,52
R: 12,09

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kasse fra 2,0i - 2,0t eller 2,3T - utveksling/holdbarhet

Legg inn av Hjelle, N6 » 16 jun 2012, 00:13

Peter skrev:Aero/2,3T kassa heter 57 101 og ikke 001 ;)
Stemmer, FM57 101 er for B234R, FM57 001 er for B234E, altså lavtrykk.

edit: Ellers ligg komplett liste over manuelle kasser ute i FAQ-en ser eg: viewtopic.php?f=31&t=10472 Om det finns interesse kan FAQen oppdaterast med utvekslingar på dei ulike kassene.

Selle N1554
Innlegg: 27
Registrert: 17 jul 2007, 00:47
Medlemsnummer: N1554
Navn: Andreas
Bil: VW Golf IV TDI 4Motion
Sted: Utenfor Stavanger

Re: Kasse fra 2,0i - 2,0t eller 2,3T - utveksling/holdbarhet

Legg inn av Selle N1554 » 09 jul 2012, 20:45

Hjelle, N6 skrev:
Peter skrev:Aero/2,3T kassa heter 57 101 og ikke 001 ;)
Stemmer, FM57 101 er for B234R, FM57 001 er for B234E, altså lavtrykk.
Hvor mye forskjeld er det på FM57 101 og FM 001? Har prøvd å finne utvekslingen på kassene, men det eneste jeg finner er final drive. Det kunne vert greit å vite utvekslingen på girene også.
2000 VW Golf IV TDI 4Motion, Holset HE200W
2001 VW Golf IV STV 1.6 16V, drømmer om SAAB Turbo
*Solgt* 2000 SEAT Cordoba Vario 1.4, drømmer om SAAB Turbo

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kasse fra 2,0i - 2,0t eller 2,3T - utveksling/holdbarhet

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 jul 2012, 13:12

Selle N1554 skrev:
Hjelle, N6 skrev:
Peter skrev:Aero/2,3T kassa heter 57 101 og ikke 001 ;)
Stemmer, FM57 101 er for B234R, FM57 001 er for B234E, altså lavtrykk.
Hvor mye forskjeld er det på FM57 101 og FM 001? Har prøvd å finne utvekslingen på kassene, men det eneste jeg finner er final drive. Det kunne vert greit å vite utvekslingen på girene også.
Utvekslinga er lik på 101 og 001, og er som flg:
1: 12.21
2: 6.35
3: 4.03
4: 3.22
5: 2.54
R: 11.43

Svar