Bremser og900i M89 4d
Moderator: Moderatorer
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Bremser og900i M89 4d
vel som sagt så har jeg en 900 med et lite problem! når jeg kjører hardt og bruker bremsene en del så begynner pedalen å gå lenger og lenger inn mot gølvet! har alldri våga å kjøre lenge nok til å finne ut om den tilslutt slutter å bremse! men det er jo litt skummelt! hvis jeg slår av tenningen er det bare å ta to pump på pedalen å så er den helt ute igjen! jeg har selv tenkt meg til at dette antageligvis har noe med bremseservoen å gjøre men jeg er ikke helt sikker! noen som har litt mer peiling enn meg som kansje har opplevd det samme? hva må byttes?
På forhånd takk!
På forhånd takk!
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
bremser
bytt bremsevæske, sjekk bremseslangene foran, om de flexer. Gummien kan bli morken, og når det blir varmt så er det bare sorgen. Speedparts har metall-omspunnede slanger!!
Bytt calippere til 9000, det har jeg på gatebilen.
Petter

Bytt calippere til 9000, det har jeg på gatebilen.
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
Medlemsnummer N226
-
- Overload!!!
takke for kjapt svar! har bytta bremse veska tidligere fordi jeg hadde fått vann i bremseveska!
forresten går klutch hydraulikken på bremseveska? har tenkt litt på hvor ellers den får veske fra?
skal sjekke om bremse slangene foran er morken!
for å bytte calippere til 9000 må jeg vel ha nye bremse skiver(for 9000 har vel en høyere diameter tror jeg) og jeg kjøpte nye brembo skiver fremme for en måned siden og har lite lyst å bytte igjen!
forresten går klutch hydraulikken på bremseveska? har tenkt litt på hvor ellers den får veske fra?
skal sjekke om bremse slangene foran er morken!
for å bytte calippere til 9000 må jeg vel ha nye bremse skiver(for 9000 har vel en høyere diameter tror jeg) og jeg kjøpte nye brembo skiver fremme for en måned siden og har lite lyst å bytte igjen!
- Petter 900 T
- MAX BOOST
bremser
Clutchen går på bremsebeholderen ja.
9000 calippere passer rett på, bolt-on, men du trenger lengre bremseslanger.
du er så heldig at jeg kan skaffe begge deler!
send meg pm/mail...
Petter
9000 calippere passer rett på, bolt-on, men du trenger lengre bremseslanger.
du er så heldig at jeg kan skaffe begge deler!
send meg pm/mail...
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
Medlemsnummer N226
Medlemsnummer N226
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
- Petter 900 T
- MAX BOOST
slanger
Jeg har bestilt gummi-overtukne slanger fra USA, disse ser orginale ut, legger ut tråd på disse når varene er i hus...
Tilsynet ser ikke forskjell på disse og orginale
Petter
Tilsynet ser ikke forskjell på disse og orginale

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
Medlemsnummer N226
Medlemsnummer N226
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Det er greit nok at du brukar slikt på bane, men den dagen en bevegar seg ut i trafikken med slike greier er det vanskelig å kontrollere at en køyrer med greier som er i tipptopp stand.
Eg hadde ihvertfall aldri tørt å køyre med slike slangar, måtte i tilfelle ha bytta dei kvart år for å vere sikker...
Men du er vel enig i at på ein bil til gatebruk er det monge gongar betre å heller investere dei 1500:- eit sett slike slangar kostar i betre bremseskiver?
Men dei du har bestillt, har dei so tjukk gummi at dei vil bule, etter er det berre pynt, slik at det sprekk direkte om uhellet skulle være ute?
Eg hadde ihvertfall aldri tørt å køyre med slike slangar, måtte i tilfelle ha bytta dei kvart år for å vere sikker...

Men dei du har bestillt, har dei so tjukk gummi at dei vil bule, etter er det berre pynt, slik at det sprekk direkte om uhellet skulle være ute?
-
- Overload!!!
vel tok den enkle måten og kjøpte nye bremseslanger på a.i.s.
får bytte den i morgen! får vente til jeg har slitt ut klossene til jeg kjøper meg 9000 calliper!
får bytte den i morgen! får vente til jeg har slitt ut klossene til jeg kjøper meg 9000 calliper!
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
-
- Overload!!!
vel når jeg kjørte bort til dama i går kvel kom jeg til å tenke på noe som ikke var helt logisk riktig! bremsene funker som bare det når jeg slår av tenningen! riktig nok etter et pump eller tom men da tar pedalen helt ute! så da skal det vel litt til at det kan være slangene! skal d ikke?
Men men bytter bremseslangene uansett! de må jo byttes en gang i fremtiden uansett!
Men men bytter bremseslangene uansett! de må jo byttes en gang i fremtiden uansett!
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Petter 900 T
- MAX BOOST
slanger
Du Hjelle, kryper du rundt under bilen før alle kjøreturer?
Trodde ikke det nei, metallomspunnede slanger er som vanlige, bare forsterket på utsiden. Disse er enda bedre enn orginale! (har testet begge deler)
Er det lov i racing er det vel ikke dårligere en orginalt eller?
Hilsen Petter
Trodde ikke det nei, metallomspunnede slanger er som vanlige, bare forsterket på utsiden. Disse er enda bedre enn orginale! (har testet begge deler)
Hilsen Petter
1.07.4 på Rudskogen!
Medlemsnummer N226
Medlemsnummer N226
- skilpaddaN287
- 2.0 bar
- Medlemsnummer: N287
- Navn: Magne Elvenes
- Sted: Mosjøen
Uansett hva slags slange som brukes har du som regel ingen mulighet til visuelt å sjekke om den er i tipp topp stand. Jeg har aldri opplevd eller hørt om noen som har opplevd at slangen har røket eller sprunget lekk. Noe som derimot svært ofte skjer på gamle slanger er at de kollapser innvendig med det resultat at bremsevæska ikke får returnere til hovedsylyndderen. Det bygges da opp trykk som gjør at bremsen blir hengende på og etter en stund er bremsen så varm at bremsevæska koker og man blir fri for bremser. Da er det nok sikrere å ha teflonslanger som er omspunnet med rustfritt stål enn kautsjuk som er forsterket med hyssing. En stålomspunnet bremseslange varer nok lenger enn det tar bremserøra dine å ruste oppHjelle, N6 skrev:Det er greit nok at du brukar slikt på bane, men den dagen en bevegar seg ut i trafikken med slike greier er det vanskelig å kontrollere at en køyrer med greier som er i tipptopp stand.
Eg hadde ihvertfall aldri tørt å køyre med slike slangar, måtte i tilfelle ha bytta dei kvart år for å vere sikker...Men du er vel enig i at på ein bil til gatebruk er det monge gongar betre å heller investere dei 1500:- eit sett slike slangar kostar i betre bremseskiver?

Det er forresten anbefalt å bytte bremseslanger hvert 3-5 år altså annenhver gang en bytter bremsevæske.
Følger en dette har det jo ingenting å si for sikkerheten hva slags slanger en bruker, men stålomspunnet gir jo bedre pedal og noe bedre kjøling på bremsevæska.
Det går an å få goodridge slanger for under tusenlappen til og900. Det er dette som står på SAS-maskinene så da må det vel være bra nok for meg også.
Sist redigert av skilpaddaN287 den 23 nov 2004, 16:58, redigert 1 gang totalt.
2000/2001 SAAB 9-5 2.0 Aut sedan
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
1999 SAAB 9-3 SE LTD 200hk Monte carlo gul
1997/1998 SAAB 9000 CSE Classic
1986 Yamaha RD 350 YPVS
1998 Holder C230
- Kristian N70
- MAX BOOST
- Sted: oslo
- Kontakt:
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
Re: slanger
hehe, er ikkje so gale enno...Petter 900 T skrev:Du Hjelle, kryper du rundt under bilen før alle kjøreturer?
Hilsen Petter

MEn sv og til sjekkar eg tilstanden på slangane ja, ved å sette full sving og kjenne på slangen om det er bular og slikt der.
Men for all del, stålomspunne er gode greier det, men sist eg diskuterte dette med andre var det ikkje lov til å bruke dette på bilar som går på gata. Men for all del, ring tilsynet og sjekk. Er det lovlig er det ingenting som er bedre enn det...