900 Aero, 87 mod.
Moderator: Moderatorer
900 Aero, 87 mod.
Hva er det som er spesiellt med en aero i forhold til en vanlig T16.
vi snakker her om en 900, 87 mod.
Har en bil på hånd, å i den sammenheng lurer jeg også på typiske feil med bilene?
Hvor pleier rusten å være?
Bilen jeg snakker om har ny turbo å byttet girkasse.
vi snakker her om en 900, 87 mod.
Har en bil på hånd, å i den sammenheng lurer jeg også på typiske feil med bilene?
Hvor pleier rusten å være?
Bilen jeg snakker om har ny turbo å byttet girkasse.
-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
rusten ligger vel vanligvis i hjulopphenget foran som er den plassen som er mest utsatt for rust! ellers kan du se på "vanlige" plasser som: sjermer ramme (i motorrommet) og under bagasje rommet!
Aero har andre fjører andre fangere stabilisatorstag(?) (vet ikke om turbo har dette)
kommer ikke på mer!
Aero har andre fjører andre fangere stabilisatorstag(?) (vet ikke om turbo har dette)
kommer ikke på mer!
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Mekanisk iforhold til ein vanlig 900 er det liten og ingen forskjell, ihvertfall ikkje når det gjeld ting som en skal sjå etter ved kjøp. Einaste saken med rust på Aero'n i forhold til ein vanlig 900 kan vere under sideskjørta på dørene. Mulig det kan ruste friskt om det er ein bil som har fått ettermontert skjørta.
Ellers er det meir standard utstyr som skiller Aero frå vanlig T16, men på M84-M87 var SAAB generøse med utstyret på både Aero og vanlig T16. På M88-M93 vart det vanlig at T16 hadde mindre utstyr som standard og Aero hadde "alt".
So korrekt svar på forskjell på T16 kontra Aero må vere at Aero har sideskjørt og litt heftigare sidekjolar mellom støtfangar og hjulhus enn vanlig T16.
Ellers er det meir standard utstyr som skiller Aero frå vanlig T16, men på M84-M87 var SAAB generøse med utstyret på både Aero og vanlig T16. På M88-M93 vart det vanlig at T16 hadde mindre utstyr som standard og Aero hadde "alt".
So korrekt svar på forskjell på T16 kontra Aero må vere at Aero har sideskjørt og litt heftigare sidekjolar mellom støtfangar og hjulhus enn vanlig T16.
okey, jeg er ny når det gjelder Saab, men jeg trodde egentlig at Aeroen hadde mer sprut enn en vanlig turbo. Så da fikk jeg svar på det...
Det var litt rust på hjulopphenget på begge sider foran, det så ut som det hadde blitt utbedret før... men isåfall på en dårlig måte.
Hva snakker vi om på 0-100 på en slik bil?
Det var litt rust på hjulopphenget på begge sider foran, det så ut som det hadde blitt utbedret før... men isåfall på en dårlig måte.
Hva snakker vi om på 0-100 på en slik bil?
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
0-100 går vel på cirka 9,5 sekund har eg for meg...
Ang. effekta kan det være litt forskjellig på T16, men ein Aero har alltid 175hk både med og utan kat. Rundt M88-M89 var det ein del fleire effektsteg på 900:an (grunna introduksjon av katte), har sett både 160, 165, 175 og 185hk på T16.
185hk var eit spesiellt trimsett som SAAB selde, det var kun eit fåtal bilar som hadde denne boksa orginalt ifrå fabrikk. Med det eg veit er det ikkje selde nokon av desse bilane i Norge nye. Men for ein M87 er nok effekte lik på T16 og Aero.
Ang. effekta kan det være litt forskjellig på T16, men ein Aero har alltid 175hk både med og utan kat. Rundt M88-M89 var det ein del fleire effektsteg på 900:an (grunna introduksjon av katte), har sett både 160, 165, 175 og 185hk på T16.
185hk var eit spesiellt trimsett som SAAB selde, det var kun eit fåtal bilar som hadde denne boksa orginalt ifrå fabrikk. Med det eg veit er det ikkje selde nokon av desse bilane i Norge nye. Men for ein M87 er nok effekte lik på T16 og Aero.
- Petter 900 T
- MAX BOOST
- Sted: Langhus
aero
0-100 med forhjulstrekk ikke lett...
Men, 50 til 150 der går det unna!
Bedre bil å ta "sikre" forbikjøringer med finnes ikke!
Er bilen bra, er rusten under bærebruene ikke no problem, rep.deler finnes!
Løp og kjøp!
Petter
Men, 50 til 150 der går det unna!
Bedre bil å ta "sikre" forbikjøringer med finnes ikke!
Er bilen bra, er rusten under bærebruene ikke no problem, rep.deler finnes!
Løp og kjøp!
Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226
0-100 er 8.5 sekunder i følge Saab og annen info om denne bilen. Tilbake på 80 tallet var dette en skikkelig heftig bil, og er jo det fortsatt. Det var svært få biler som hang på 16V turbo bilene til Saab, både da det gjalt o-100, men også på aks rundt 100 kmt, her var sabbene helt rå. Saab reklamerte faktisk med at 900 Aero var kjappere en Ferrari(husker ikke modell) på visse tider på 4. og 5. gir. Man kan vel konkludere med at da T16 kom i 1984 var dette skikkelig rått. Skulle det gå fortere måtte man opp på 911.
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Kontakt:
9.5 sek er iflg. finn.no, på ein M93 900 Aero.Anonymous skrev:0-100 er 8.5 sekunder i følge Saab og annen info om denne bilen. Tilbake på 80 tallet var dette en skikkelig heftig bil, og er jo det fortsatt. Det var svært få biler som hang på 16V turbo bilene til Saab, både da det gjalt o-100, men også på aks rundt 100 kmt, her var sabbene helt rå. Saab reklamerte faktisk med at 900 Aero var kjappere en Ferrari(husker ikke modell) på visse tider på 4. og 5. gir. Man kan vel konkludere med at da T16 kom i 1984 var dette skikkelig rått. Skulle det gå fortere måtte man opp på 911.
Det var vel 9000 2.3T som var kjappast når det gjaldt aks på fks. 60-100 osb som SAAB skrytte av. Huskar ikkje hastigheita som det var snakk om, og i kva gir, men 2.3T er ei triveldig maskin det...

Mange gode svar her. Men er det sånn at denne 2 literen er så fantastisk... eller har den svakheter? hva pleier å ryke. Har sett en del anonnser, å jeg har sett ting som går igjen, bl.a girkasser og turboer.
Jeg tror nok jeg går for denne bilen, men en ting irriterer... den har brunt velour interiør, å taktrekket slipper her å der....
Jeg tror nok jeg går for denne bilen, men en ting irriterer... den har brunt velour interiør, å taktrekket slipper her å der....
- alex_ander3@hotmail.com
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 189
- Navn: Alexander A.
- Sted: Drammen
er nok girkassa som er det som er dritt her ja. turboen er som på alle andre biler...Anonymous skrev:Mange gode svar her. Men er det sånn at denne 2 literen er så fantastisk... eller har den svakheter? hva pleier å ryke. Har sett en del anonnser, å jeg har sett ting som går igjen, bl.a girkasser og turboer.
er ikke de fineste setetreggene på da gamle saabhorene vi har, men prøv å sammenlikne med andre seter på samme tid.. saab setene er best å sitte i!!! setene får du kjøpt et annet sted..
taktrekket blir holdt oppe av de-du-holder-deg-i-når-du-skal-ut-av-bilen, sikkert ikke noe prob

1988 Saab 900 T16 *Åge*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*
1999 Saab 9-3 Viggen
//El gringo drifto dos-tacos *sensurert*