Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Moderator: Moderatorer
Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Jeg har sett på og prøvd en 2002-modell Saab 9-3 SE 2.0t, og lurer på hva en bør se etter på disse bilene. Bilen har gått vel 230 000 km, men bærer ikke preg av km-stand.
Iflg. selger er det i det siste byttet tennkassett, kamakselføler, ac-kompressor og bensinpumpe. Er det overhengende fare for at noe annet kan ryke på denne?
Bilen ligger ute til 38 000 kr, er dette en ok pris?
Iflg. selger er det i det siste byttet tennkassett, kamakselføler, ac-kompressor og bensinpumpe. Er det overhengende fare for at noe annet kan ryke på denne?
Bilen ligger ute til 38 000 kr, er dette en ok pris?
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 131
- Registrert: 02 nov 2011, 22:18
- Medlemsnummer: N2411
- Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
- Sted: Lillehammer/Egersund
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Prisen er det ikke noe å si på. 38000 er billig. Det er alltid en fare med kjøp av bruktbil, men det du skal sjekke er at servicer og ikke minst oljeskift er foretatt regelmessig. Hør etter raslelyder/ulyder i framkant på motor, slitt register koster fort masse penger.
2.0t er ikke noen kanonkule, men det holder til normal bruk hvis du ikke drar campingvogn hele sommeren.
2.0t er ikke noen kanonkule, men det holder til normal bruk hvis du ikke drar campingvogn hele sommeren.
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1346
- Registrert: 27 mar 2003, 01:00
- Sted: Sarpsborg
- Kontakt:
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
9-3 med 2,0t kan sw trimmes til opp mot 220hk, og da er det ikke mange som henger på
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.
... if you`re sitting in a Saab.
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Sjekk slakk indre drivknute venster side.ikkje uvanlig med lekasje fra simmering gearkasse pga. slakk da simmering blir banket ut .
Sjekk om bil rister ved akserelasjon,kan vere slitasje indre drivknute høgre side(mellom medbringer og drivknutehus)
Rust på metallkoblinger bremseslanger bak.sjekk også bremserør mellom bensintank og bak til slanger
vanlig feil er også slakk i bærekuler foran(må skifte komplette bærearmer)
Fjørbein foran har ofte rustskade helt oppe med skruefeste demper.kan ruste av.
Opplagringslagerene i tårn dempere foran går også ofte.
Saab 9-3 er blitt kåret blant beste bruktbilkjøp
lykke til
Sjekk om bil rister ved akserelasjon,kan vere slitasje indre drivknute høgre side(mellom medbringer og drivknutehus)
Rust på metallkoblinger bremseslanger bak.sjekk også bremserør mellom bensintank og bak til slanger
vanlig feil er også slakk i bærekuler foran(må skifte komplette bærearmer)
Fjørbein foran har ofte rustskade helt oppe med skruefeste demper.kan ruste av.
Opplagringslagerene i tårn dempere foran går også ofte.
Saab 9-3 er blitt kåret blant beste bruktbilkjøp
lykke til
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Takk for god informasjon!
"EU-godkjent" i en annonse er tydeligvis et vidt begrep. Da bilen kun har 2 mnd igjen til den skal være godkjent avventer jeg kjøp til dette er gjennomført.
Skulle noen av tidligere nevnte feil være tilstede bør jo det oppdages på eu-kontrollen, så om de ikke oppdager store feil eller mangler blir det nok kjøp av denne!
"EU-godkjent" i en annonse er tydeligvis et vidt begrep. Da bilen kun har 2 mnd igjen til den skal være godkjent avventer jeg kjøp til dette er gjennomført.
Skulle noen av tidligere nevnte feil være tilstede bør jo det oppdages på eu-kontrollen, så om de ikke oppdager store feil eller mangler blir det nok kjøp av denne!
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Svært tynt grunnlag å kjøpe bil på. På den kontrollen anmerkes det dersom bilen er trafikkfarlig den dagen den står på kontroll, dvs det kan være mange feil som ligger "klar".kimmy skrev: Skulle noen av tidligere nevnte feil være tilstede bør jo det oppdages på eu-kontrollen, så om de ikke oppdager store feil eller mangler blir det nok kjøp av denne!
En annen sak er jo at bl a motor og gir gir man jo blanke i på EU-kontroll så lenge avgassrensingen fungerer og det ikke renner olje. Søk på oilsludge på forumet her, det er en ting du må sjekke på egen hånd.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- Rambraut N1491
- MAX BOOST
- Innlegg: 2068
- Registrert: 16 jun 2008, 14:50
- Navn: Martin Rambraut
- Bil: 2007 BMW 525da
- Sted: Hovin i Gauldal
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Bilen kan vises til PK-Kontroll 3 mnd før den skal være godkjent. Eksempel: En bil som skal være godkjent innen slutten av Juni kan vises for kontroll i Mars.kimmy skrev:Takk for god informasjon!
"EU-godkjent" i en annonse er tydeligvis et vidt begrep. Da bilen kun har 2 mnd igjen til den skal være godkjent avventer jeg kjøp til dette er gjennomført.
Skulle noen av tidligere nevnte feil være tilstede bør jo det oppdages på eu-kontrollen, så om de ikke oppdager store feil eller mangler blir det nok kjøp av denne!
1991 Toyota Celica GT-4 ''Carlos Sainz''
2007 BMW 525da LCI
2007 BMW 525da LCI
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Bilen kan faktisk godkjennes 4 måneder forut for fristen.
Da jeg så på bilen hadde den stått et par måneder, ved oppstart kom det en tikke-/kaklelyd øverst på motoren. Dette forsvant etter kort tid, da motoren ble varm. Kan dette være noe alvorlig?
Da jeg så på bilen hadde den stått et par måneder, ved oppstart kom det en tikke-/kaklelyd øverst på motoren. Dette forsvant etter kort tid, da motoren ble varm. Kan dette være noe alvorlig?
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12866
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Kjøp av Saab 9-3 SE 2.0t
Helt normalt. Hydrauliske ventiltrykkere må fylles med olje etter at de har stått lenge.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan