Saab-eier for første gang.

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Maxima
Bil: Saab 900S 1995-mod

Saab-eier for første gang.

Legg inn av Maxima » 14 jun 2012, 12:53

Heisann.
Da har jeg kjøpt SAAB 900 S, 95-mod. I den forbindelse er det noe jeg lurer på. Jeg har en ulyd på venstre side uansett fart og retning, så jeg lurer på om det kan være lite olje på girkassa. Hvor fyller jeg olje på denne? Er det på én av disse punktene?
Bilde Bilde
Jeg er som sagt ny SAAB-eier, og er rimelig blank. Har heller ikke vært så mye borti skruing.
Jeg mistenkte først hjullager på høyre side i og med at lyden blei mindre ved høyresving. Men ved nærmere lytting,
virker det som om det kommer fra venstre side i motorrom. Og nå er lyden dere hele tida. Uansett hvilken vei jeg svinger.
Lyden er der selv om jeg trår inn clutchen eller setter bilen i fri. Den blir også sterkere ved høyere fart.
Lyden er en slags romling, og høres ganske bra nå.
Noen som har peiling på dette? :)
Sist redigert av Maxima den 15 jun 2012, 11:56, redigert 3 ganger totalt.

saab2012
1.2 bar
1.2 bar

Re: Saab-eier for første gang.

Legg inn av saab2012 » 14 jun 2012, 19:43

Bilde nr 1 er påfylling
bilde nr 2 er en gummiplugg som skal fjernes ved innjustering av gearoverføring,
På siden av gearkasse(hjulhuset) ved indre drivknute i bakant er nivåplugg(bruk unbrako pipe),som skrues ut ved påfylling. nb. saab spesialolje.
Ang. ulyd jekk opp bil og tørn rundt begge forhjul,lytt etter lagerlyd fra hjulnav,Ved defekt hjullager er det en hørbar forskjell mellom hjulene.

Maxima

Legg inn av Maxima » 14 jun 2012, 23:44

Takk for svaret. :)
Jeg ser mange steder at folk har brukt vanlig mineral motorolje, og noen sier at SAAB også har anbefalt dette? Er det feil?
Har forresten ikke tro på at det er mangel på olje lenger. Jeg har heller ingen problemer med å få bilen i noen av girene, heller ikke revers.

Jeg jekket opp bilen på begge sider. Det er en bitte liten slark på venstre forhjul, men det er ingen ulyd sammenlignet med høyre. Så da er det vel kanskje ikke hjullageret som romler.
Men på venstre side var det også en litt vaklete indre drivknute. Kan den romle? Har sett at mange sier at det vil kneppe o.l. om drivknuten er gåen, men jeg har ingen knepping i min bil.
Derfor er jeg litt usikker.

99Turbo
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1159
Navn: Bjørnar Bakke
Sted: Gjøvik

Legg inn av 99Turbo » 15 jun 2012, 02:16

Vanlig mineralolje til motor f.eks 10W30 var brukt på kassene på gamle 99, det er definnetivt ikke noe du skal ha. Uansett er det bra å skifte olje på gearkassa, selvom det ikke står på noen service. Jeg skiftet på min gamle 900 da bilen var gått omtrent 230 000, formidabel forskjell! Skifta på ng 9-3 nå på 151 000 og det er merkbart bedre gearskift på den også. Skal ikke være slark i hjulet da....... hverken i lageret eller knuten. Men hva mener du med slark og vakling?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jun 2012, 07:37

Slark i indre drivknute på venstre side, inn mot kassa, kjent feil. Det er en foringshylse inni der som må skiftes. Veeeldig morsom jobb, men går an å gjøre med kassa i bil. Gir vibrasjoner og det vil føre til at det lekker olje forbi simringen når det blir ille nok. Ang romlelyden din så vil jeg tippe på et av hjullagrene, heis opp bilen, drei på hjula, lytt og kjenn. Pga det mildt sagt ræva forhjulsopphenget som neppe er konstruert i edru tilstand, så er det ikke mulig å ta ut kun spindelen for å bytte lageret, man må enten ta det på plass i bil med bra, egnet verktøy (går om man har flaks), eller så må man ta ut hele fjærbeinet og legge i pressa.

Ja, jeg hater fortsatt denne modellen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Maxima

Legg inn av Maxima » 15 jun 2012, 11:39

99Turbo skrev:Vanlig mineralolje til motor f.eks 10W30 var brukt på kassene på gamle 99, det er definnetivt ikke noe du skal ha. Uansett er det bra å skifte olje på gearkassa, selvom det ikke står på noen service. Jeg skiftet på min gamle 900 da bilen var gått omtrent 230 000, formidabel forskjell! Skifta på ng 9-3 nå på 151 000 og det er merkbart bedre gearskift på den også. Skal ikke være slark i hjulet da....... hverken i lageret eller knuten. Men hva mener du med slark og vakling?

Okidoki, og den må man da på SAAB og kjøpe? Dyr? Min har gått 195.000 så da er det kanskje greit å bytte.
Om jeg tar tak i toppen og bunnen av hjulet, kan jeg kjenne 2-3 mm glipp. Og når jeg snurrer på hjulet, så går ikke akslingen bare rundt, men den beveger
seg også litt opp og ned og slikt innerst ved drivknuten. Det er der bevegelsen kommer fra. :)
Sist redigert av Maxima den 15 jun 2012, 11:47, redigert 1 gang totalt.

Maxima

Legg inn av Maxima » 15 jun 2012, 11:46

Ingvar N629 skrev:Slark i indre drivknute på venstre side, inn mot kassa, kjent feil. Det er en foringshylse inni der som må skiftes. Veeeldig morsom jobb, men går an å gjøre med kassa i bil. Gir vibrasjoner og det vil føre til at det lekker olje forbi simringen når det blir ille nok. Ang romlelyden din så vil jeg tippe på et av hjullagrene, heis opp bilen, drei på hjula, lytt og kjenn. Pga det mildt sagt ræva forhjulsopphenget som neppe er konstruert i edru tilstand, så er det ikke mulig å ta ut kun spindelen for å bytte lageret, man må enten ta det på plass i bil med bra, egnet verktøy (går om man har flaks), eller så må man ta ut hele fjærbeinet og legge i pressa.

Ja, jeg hater fortsatt denne modellen.

Så du mener at det ikke er selve knuten som er slitt, men en foringshylse inni drivknuten? Men hele knuten må byttes? Det er ingen vibrasjoner i bilen og ingen lekkasjer.

Når det gjelder hjullageret, har jeg lytta på dem, men kan ikke høre nevneverdig forskjell på høyre og venstre. Men det blir kanskje noe annet når bilen står nede og
kjører med full tyngde.
Det eneste jeg kjenner er en bevegelse på 2-3 mm når jeg tar tak i øvre og nedre kant av dekket og bikker litt. :)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 15 jun 2012, 12:06

2-3 mm?!? Det er jo veldig mye!

Angående foringshylsa så er dette en del som sitter i diffhuset i kassa, trenger ikke bytte knuten.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Maxima

Legg inn av Maxima » 15 jun 2012, 13:15

Ingvar N629 skrev:2-3 mm?!? Det er jo veldig mye!
Det er kanskje ikke så mye som 3 mm, men man kjenner hvertfall godt at det er litt slark.
Men kan det gi romlelyd under kjøring, selv om man ikke hører noe lyd når man dreier hjulet rundt?
Altså...man hører jo lyd, men ikke noe mer enn andre siden som er uten slark.

Ingvar N629 skrev:Angående foringshylsa så er dette en del som sitter i diffhuset i kassa, trenger ikke bytte knuten.
Men det behøver ikke byttes ennå når det ikke merkes noe vibrering eller klakking?

saab2012
1.2 bar
1.2 bar

Legg inn av saab2012 » 15 jun 2012, 20:43

Angående foringshylse indre drivknute. ,Denne hylse finnes bare i gearkasse med manuell gir.Har ikkje oppdaget vibrasjon pga .slakk i drivknuten venstre indre,men det kan oppstå vibrasjon fra høgre indre drivknute ved gasspådrag pga slitasje-groper av medbringere inne i drivknutehus.høgre drivaksel er opplagret med en lagerbukk bak på motorblokk,tviler på at dette lageret lager ulyd.Løse hjulbolter???

Maxima

Legg inn av Maxima » 16 jun 2012, 02:10

Skal bestille time så jeg får byttet hjullageret en av de første dagene i juli. Håper det holder til da. :)
Som sagt så har jeg ingen vibrasjoner i det hele tatt i bilen.

Men takk for svarene. :)

Svar