Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Øyvind J
Innlegg: 17
Registrert: 08 sep 2009, 19:48
Bil: 99 mod 9-5 Estate 2.3t

Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Øyvind J » 19 jun 2012, 07:27

Saabn min bruker olje, og da jeg bytta plugga i går var alle 4 fulle i olje.

Kan dette skje om veivhusventilasjonen er dårlig? Min har antageligvis aldri fått bytta denne (2001 mod). Speedparts anbefalte meg å bytte dette da jeg var innom i vinter, men jeg skulle spara litt penger da..

Om jeg evnt ryker på å bytte turbo, hvor vanskelig er dette å gjøre i garasjen? Ser at ny turbo fra UK koster 2200-2900 kr. Passer alt som heter GT1752?

Alt 1
http://viewitem.eim.ebay.no/SAAB-93-95- ... 65167/item

Alt 2
http://viewitem.eim.ebay.no/SAAB-93-95- ... 18506/item

Setter pris på alle innspill på nevnte punkter...

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jun 2012, 08:49

Ingen av turboene du linker til er originale, men kina-kopier. Jeg ville ha styrt unna.

Når det gjelder motoren, så hjelper kanskje ikke en veivhusventilasjonssats dersom tennpluggene er fulle av olje! Før du begynner å bytte saker, så ta en leakdown-test for å finne ut tilstand på stempelringer. Så mye olje kan også komme fra turbo, men du burde da se røyken.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Øyvind J
Innlegg: 17
Registrert: 08 sep 2009, 19:48
Bil: 99 mod 9-5 Estate 2.3t

Re: Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Øyvind J » 19 jun 2012, 10:14

Takk for innspill på turboene.

Det ryker da jeg starter opp ja, en skikkelig røykdott.

Teste stempelringene er kanskje ikke noe jeg kan gjøra i garasjen?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jun 2012, 10:29

Har du utstyr så kan du jo det... hvis ikke så må du sette det bort.

Bytte av veivhusvent-sats er uansett ikke feil.

Turboen kan du kjenne på, og sjekke om det er slakk i lagringen.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Pål N526 » 19 jun 2012, 10:39

Utstyr for leakdown og komp har de på tema.


/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jun 2012, 10:40

Pål N526 skrev:Utstyr for leakdown og komp har de på tema.


/ pål
Må i tillegg ha tilgang til trykkluft for å ta leakdown-test.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Øyvind J
Innlegg: 17
Registrert: 08 sep 2009, 19:48
Bil: 99 mod 9-5 Estate 2.3t

Re: Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Øyvind J » 19 jun 2012, 11:05

Er det det samme som vi norsktalende kaller kompresjonstest, som gjøres i tennplugghulla? :o

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jun 2012, 11:55

Ikke helt. Bruker trykkluft isteden og finner på det viset ut hvor evt lekkasje er.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
UstaBilstad N1616
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 180
Registrert: 09 apr 2009, 09:24
Medlemsnummer: N1616
Navn: Christian Bilstad
Bil: 02 SAAB 9-3 2.0T
Sted: Hamresanden, Kr. Sand

Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av UstaBilstad N1616 » 19 jun 2012, 12:42

Hvor mye koster slikt utstyr, hvis en ser bort fra trykkluft?
M02 9-3 2.0T
M95 900S *solgt*
Er du i tvil, gi gass!:)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Ingvar N629 » 19 jun 2012, 13:34

Ca en tusing betalte jeg for mitt sett på Biltema.

EDIT: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... er-151407/
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Øyvind J
Innlegg: 17
Registrert: 08 sep 2009, 19:48
Bil: 99 mod 9-5 Estate 2.3t

Re: Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Øyvind J » 19 jun 2012, 15:21

Får vel en diagnose på problemet på merkeverksted au for en tusenlapp, det var vel litt over the top for hva jeg tenkte handle inn for å kontrollere..

Hum, what to doo.....

Øyvind J
Innlegg: 17
Registrert: 08 sep 2009, 19:48
Bil: 99 mod 9-5 Estate 2.3t

Re: Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Øyvind J » 19 jun 2012, 15:24

Ny turbo:

http://viewitem.eim.ebay.no/SAAB-93-95- ... 15718/item

Dobble prisen, kan det være en ekte Garret?

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Hjelle, N6 » 19 jun 2012, 15:53

Øyvind J skrev:Ny turbo:

http://viewitem.eim.ebay.no/SAAB-93-95- ... 15718/item

Dobble prisen, kan det være en ekte Garret?
Ja, det ser ut til å være en originalturbo.
Men er billigare å kjøpe turbo av han her, då slepp du fks. momspåslaget, og dette er ordentlig vare: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=35258759

Øyvind J
Innlegg: 17
Registrert: 08 sep 2009, 19:48
Bil: 99 mod 9-5 Estate 2.3t

Re: Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Øyvind J » 20 jun 2012, 06:54

Finn tenkte ikke jeg på nei. Takker!

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Re: Turbobytte 2,3t? Veivhusventilasjon?

Legg inn av Pål N526 » 20 jun 2012, 07:58

Hjelle, N6 skrev:
Øyvind J skrev:Ny turbo:

http://viewitem.eim.ebay.no/SAAB-93-95- ... 15718/item

Dobble prisen, kan det være en ekte Garret?
Ja, det ser ut til å være en originalturbo.
Men er billigare å kjøpe turbo av han her, då slepp du fks. momspåslaget, og dette er ordentlig vare: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=35258759
De er ikke eskenye, men overhalte...


/ pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Svar