Hva er galt med min 93 2,2 TiD?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
saabby
Innlegg: 29
Registrert: 30 des 2007, 23:56
Bil: Saab 93 1,9 Tid 2008

Hva er galt med min 93 2,2 TiD?

Legg inn av saabby » 23 jun 2012, 14:52

Hei!

Har nylig skiftet ut min gamle 900 med en 93 2,2 Tid, 2002 modell.
Tidligere eier hadde hatt litt trøbbel med EGR ventilen,slik at den var jevnlig blitt renset . Det er den nå også.
Likevel føler jeg at jeg mister draget i bilen ved akselerasjon. Jeg merker godt turboen slår inn, bilen sparker godt i fra et øyeblikk, før den liksom mister kreftene, og akselerasjonen blir som den var i gamle dager med en dieselbil uten turbo. Ved giring opp eller ned, og ved det rette turtallet får jeg samme frasparket, men bare en kort liten stund, før den mister kraften igjen. Det er akkurat som den " slurer" når jeg mister kraften, det skjer ganske brått, og det høres ut som om turboen på en måte " spinner" uten "feste" når det skjer.
Jeg tror turtallet den mister kraften på er ca 2500 + -.

Skulle ta en forbikjøring i en slak bakke, girte ned fra 5 til 3 og ga på, med det resultat at det fantes ikke kraft i bilen.
Har registrert at motorlampen kom opp en kort stund ved litt frisk kjøring på en svingete oppoverbakke.
Har ikke vært å lest ut feilkode ennå, men spørsmålet er om noen har hatt samme problemet og kan gi meg noen konkrete tips og triks jeg kan gjøre eller prøve ut???

Takke for alle svar!

arny
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 09 jul 2011, 18:05

Re: Hva er galt med min 93 2,2 TiD?

Legg inn av arny » 23 jun 2012, 17:34

Relativt fort gjort å sjekke: Sprekte turboslanger eller intercooler (falskluft), morkne vakumslanger, sliten turbo? Ettersom egr er renset ofte kan også map sensor være helt nedsotet.
Hadde lignende lyd og oppførsel på min tid, men det var bare armen fra vakumboksen som hadde hoppet av virvelspjeld-staget.

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Hva er galt med min 93 2,2 TiD?

Legg inn av saab2012 » 23 jun 2012, 21:38

Gjengangerfeil: virvelspjeld,kan også vere grodd fast eller dårlige vakumslanger,sjekk også staget som er foreslått.ofte igjengrodd innsugmanifolid+innsugmanifoldtrykk-temp føler.

saabby
Innlegg: 29
Registrert: 30 des 2007, 23:56
Bil: Saab 93 1,9 Tid 2008

Re: Hva er galt med min 93 2,2 TiD?

Legg inn av saabby » 24 jun 2012, 11:12

Er det noen som kan forklare hvordan denne motoren skal oppføre seg når alt er i orden, ved hvilke turtall turboen er aktiv, når og hvordan ting skjer osv. Kjenner motoren for lite ennå til å vite helt hvordan den skal oppføre seg, i og med at den sannsynligvis ikke oppfører seg helt etter boken for tiden!
Saab 93 1,9 Tid 2008 mod

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Hva er galt med min 93 2,2 TiD?

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 24 jun 2012, 12:11

Den har vel mest kraft litt før og etter 2000 omdr. Etter 3000 omdr går det bare nedover :lol:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

saabby
Innlegg: 29
Registrert: 30 des 2007, 23:56
Bil: Saab 93 1,9 Tid 2008

Re: Hva er galt med min 93 2,2 TiD?

Legg inn av saabby » 24 jun 2012, 22:15

Takker for gode innspill!

Jeg tror jeg har løst det meste av problemet, tok for meg innsuget og virvelspjeldene i dag. Der var det mildt sagt SOT og tjære. Virvelspjeldene var så og si helt faste, kunne bare åpnes noen millimeter. Etter en grundig rengjøring med skrape, avfetting og bremserens, så skimtes omsider metallet, og de går lekende lett som de skal. Bilen var som natt og dag å kjøre, nå har jeg kraft i massevis!

Men nye spørsmål dukker opp etterhvert:
1. Er det normalt at EGR ventil lager en hylelyd når tenninga er på, som varer i ca 30 sek etter at tenninga er slått av?
2. " Aktivatoren" til turboen står også med vacuum når tenninga er på, og varer i ca 30 sek etter at tenninga er slått av?

Noen som kan forklare hvorfor?

Er det også noen som har et godt tips/erfaring med dieseltilsetning for å minske soting og forbedre forbrenning??

Takker for alle svar!
Saab 93 1,9 Tid 2008 mod

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hva er galt med min 93 2,2 TiD?

Legg inn av Ingvar N629 » 24 jun 2012, 23:53

saabby skrev: Er det også noen som har et godt tips/erfaring med dieseltilsetning for å minske soting og forbedre forbrenning??
Mye sånt er humbug. Noe funker. Jeg har brukt noe av det i labforsøk, et stoff som markedsføres som Hammerdown. Ikke primært markedsført for personbil, men marine. Dette er en emulgator, brukes for emulsjon av vann, a la "white diesel". Null vannutskilling i tank og filter, og skal redusere soting (ikke det jeg brukte den til, men anbefaler likevel denne da det iallfall ikke er blant luriumflaskene. Som emulgator funker den iallfall fint). Forhandler Motorconsult AS, Teglverket 38, 7048 Trondheim.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

arny
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 65
Registrert: 09 jul 2011, 18:05

Re: Hva er galt med min 93 2,2 TiD?

Legg inn av arny » 01 jul 2012, 00:35

Låner denne tråden siden det er relatert.
Har sett over reserve/delebilen min siden den ikke var helt frisk sist jeg brukte den. Er en 99mod med 240k på telleren, sliten i alle hjørner, så jeg har ingen planer om å kaste noen flere penger på den. Ihvertfall ikke før den går som den skal.
Rengjorde luftslanger og intercooler for en tid tilbake, og i dag gikk jeg løs på manifolden. Lokket og spjeldene var ikke så ille, men kanalene videre inn i motorblokka var helt nedkoksa, den ene var også helt tett. Lagde meg et skrapeverktøy og festet en hageslangebit på en støvsuger for å få koksen ut av kanalene, så ikke all dritten havnet rundt ventilene. Ble mye bedre, men når den først er demontert vil jeg helst ha vekk alt.

Har noen et godt tips for å få kanalene 'helt' rene? Og hvor farlig er det om det detter litt koks ned i sylinderne?

Svar