Side 1 av 2
Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 20 jul 2012, 00:38
av Jenskp
Da er tiden snart kommet for og ta ut motoren og girkassen. Har Haynes boken å støtte meg litt til, men der var det noe som var litt uklart. Det stod at drivreimen måtte slakkes før motoren kunne bli heist ut. Hva er vitsen med det?
Mener jeg har fjernet alt "småtteri" av slanger og koblinger som sitter i motoren og girkassen. Planen er å ta motor + girkasse ut og
opp som en enhet. Dersom det er noen som har gjort dette før, blir så det neste? Begynne å fjerne motorfeste og fester til girkassen for å løfte den ut?
Girkassen skjuler seg under diverse ledninger:
Motorfeste:
Mot torpedovegg:
Inn mot motor, fra høyre side:
Inn mot girkasse, fra venstre side:
Bilde av drivreimsystem:

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 20 jul 2012, 02:11
av Aleks_
Drivrema må av med mindre du har planer om å rive med deg AC kompressor og servopumpe opp og ut sammen med motoren
Utover det så kan du se litt på disse sidene her:
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... itrem.html
http://photo.platonoff.com/Auto/2006051 ... e_Removal/
Nederste er til NG900, men så og si det samme som blir gjort.
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 20 jul 2012, 08:19
av Ingvar N629
Skal du løfte motor og kasse opp, så må du ta av reimhjulet på veiva først. AC-kompressor må tas av og legges igjen i motorrom, samme med servopumpe. Oljeslanger til oljekjøler løsnes ved oljefilterholder. Ledningsnett løsnes fra ECU og kontakt på torpedovegg og blir med motor ut. Fuelrail med dyser løsnes fra motor og legges igjen i motorrom.
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 20 jul 2012, 09:39
av Jenskp
Kan være greit å la AC kompressoren og servopumpen bli igjen i bilen

Gode beskrivelser på linkene!
Ingvar N629 skrev:Skal du løfte motor og kasse opp, så må du ta av reimhjulet på veiva først. AC-kompressor må tas av og legges igjen i motorrom, samme med servopumpe. Oljeslanger til oljekjøler løsnes ved oljefilterholder. Ledningsnett løsnes fra ECU og kontakt på torpedovegg og blir med motor ut. Fuelrail med dyser løsnes fra motor og legges igjen i motorrom.
Reimhjulet er det som vises på det 3. siste bildet ovenfor? Er AC-kompressoren den som ligger under servopumpen? Ellers så skal resten av det du har beskrevet være løsnet

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 20 jul 2012, 11:18
av Helge
Er også to kontakter på girkassen som må av.
Hvis det er automat.
Og en jording som er lett å glemme.
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 20 jul 2012, 11:24
av Jenskp
Har tatt av disse kontaktene, samt koblet ut girstaget. Det er manuell

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 20 jul 2012, 11:34
av Helge
Jenskp skrev:
Reimhjulet er det som vises på det 3. siste bildet ovenfor? Er AC-kompressoren den som ligger under servopumpen? Ellers så skal resten av det du har beskrevet være løsnet

Reimhjulet er det som er nederst på motoren og som vises på bildet. Enklest å løsne med muttertrekker.
AC-kompressoren sitter under servopumpen.
Det lønner seg også å plugge hullene til drivakslingene og oljekjøler. Er alltid noen oljerester som renner ut av girkassen.
Det er fire fester du må løsne. 3 på girkassen og 1 på motoren.
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 20 jul 2012, 13:46
av Jenskp
Bare å løsne reimhjulet uten å løsne på drivreima?
Kan nok være en fordel å plugge hullene ja

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 20 jul 2012, 14:36
av Helge
Drivreimen (multireim) må av uansett.
Over dynamoen finner du strammehjulet. På toppen av dette er det et firkantet hull.
En 1/2" forlenger passer rett nedi. Dra den mot deg og reimen kan tas av.
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 20 jul 2012, 15:13
av Pål N526
For å være presis så ligger ac kompressor under vannpumpa. Denne sitter i 3 bolter. Når de er løsnet kan du vri ut kompressor fra styre festene. Nå henger den på en krok på braketten. Hektes lett av og legges mellom front og motor. Husk rev. Bryter på baksiden av kassa(kontakt). Husk slangen på baksiden av spjeld mot torpedo.
Slange som går til magnetventil bak frontlykt på pass siden.
Om du plages med å få av reimhjul: ta en bolt, skjær ei slisse på 3 mm på hodet. Plasser denne i en av sporene(forsterkninger) i hjulet og hodet opp mot karosseri leppa. Lang forlenger + en stokk i samme høyde som senter på bolten. Viktig at koppen sitter rett på bolten da hodet er noe lavt.
Lykke til8-)
Ta en titt i junaj sin prosjekt tråd. Skal ligge en del bilder fra overhalinga der. Ligger også noe i min.
/ pål
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 21 jul 2012, 11:32
av Jenskp
Helge skrev:Drivreimen (multireim) må av uansett.
Over dynamoen finner du strammehjulet. På toppen av dette er det et firkantet hull.
En 1/2" forlenger passer rett nedi. Dra den mot deg og reimen kan tas av.
Dette hjalp utrolig mye! Kan bli en arti affære å få drivreima på igjen
Pål N526 skrev:For å være presis så ligger ac kompressor under vannpumpa. Denne sitter i 3 bolter. Når de er løsnet kan du vri ut kompressor fra styre festene. Nå henger den på en krok på braketten. Hektes lett av og legges mellom front og motor. Husk rev. Bryter på baksiden av kassa(kontakt). Husk slangen på baksiden av spjeld mot torpedo.
Slange som går til magnetventil bak frontlykt på pass siden.
Om du plages med å få av reimhjul: ta en bolt, skjær ei slisse på 3 mm på hodet. Plasser denne i en av sporene(forsterkninger) i hjulet og hodet opp mot karosseri leppa. Lang forlenger + en stokk i samme høyde som senter på bolten. Viktig at koppen sitter rett på bolten da hodet er noe lavt.
Lykke til8-)
Ta en titt i junaj sin prosjekt tråd. Skal ligge en del bilder fra overhalinga der. Ligger også noe i min.
/ pål
Gode beskrivelser av hva som må gjøres! Mener jeg har løsnet slangen bak på motoren, mot torpedoveggen.
Nå gjenstår kun å løsne motor-, og girkasse fester så kan motoren løftes ut!

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 25 jul 2012, 00:25
av Jenskp
Helge skrev:Jenskp skrev:
Reimhjulet er det som vises på det 3. siste bildet ovenfor? Er AC-kompressoren den som ligger under servopumpen? Ellers så skal resten av det du har beskrevet være løsnet

Reimhjulet er det som er nederst på motoren og som vises på bildet. Enklest å løsne med muttertrekker.
AC-kompressoren sitter under servopumpen.
Det lønner seg også å plugge hullene til drivakslingene og oljekjøler. Er alltid noen oljerester som renner ut av girkassen.
Det er fire fester du må løsne. 3 på girkassen og 1 på motoren.
Jeg kan kun se 2 fester i girkassen (3 hvis man regner med girvelgeren), og motorfeste på motoren. Hvor skal isåfall det 3. feste på girkassen sitte? Under, og mot torpedoveggen?
Feste 1 i girkasse:
Feste 2 på toppen av girkassen:
Skal man løsne skruene som er markert med røde og grønne piler for å løsne motorfestet, eller det nok å løsne kun den røde?:

Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 25 jul 2012, 01:48
av Helge
Jenskp skrev:
Jeg kan kun se 2 fester i girkassen (3 hvis man regner med girvelgeren), og motorfeste på motoren. Hvor skal isåfall det 3. feste på girkassen sitte? Under, og mot torpedoveggen?
Det siste sitter inn mot torpedoveggen. Sitter midt under innsuget. Ganske enkelt å se.
Er det i midten.
Jenskp skrev:Skal man løsne skruene som er markert med røde og grønne piler for å løsne motorfestet, eller det nok å løsne kun den røde?
Jeg løsner alle og fjerner det. Enklere å komme til når du skal ta av servopumpen.
Og jeg tror ikke du klarer å tre multireimen når dette festet sitter på.
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 25 jul 2012, 07:41
av Pål N526
På det mot torpedo, så tar du av hele braketten som sitter skrudd i kassa og lar det henge.
/ pål
Re: Opp og ut med motor, Saab 9-5
Lagt inn: 25 jul 2012, 07:43
av Jenskp
Helge skrev:Jeg løsner alle og fjerner det. Enklere å komme til når du skal ta av servopumpen.
Og jeg tror ikke du klarer å tre multireimen når dette festet sitter på.
Dette var en skikkelig oversikt!

Må servopumpen av for at motoren og girkassen kan tas ut? Det gjør det kanskje enkelre?