Jeg skiftet drivreim og løpehjul på en 9-3, og det gikk forsåvidt veldig bra. Men hvordan er dette å skifte på en 9-5? Og ikke minst selve strammeren?
Den er litt slakk i fisken, så den skaper litt ulyd ved lavt turtall...
Eskil
Saab 9-5 05 mod - Drivreim
Moderator: Moderatorer
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Saab 9-5 05 mod - Drivreim
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-5 05 mod - Drivreim
Akkurat det samme det, men om du ønsker humane arbeidsforhold så er det lurt å støtte opp motoren under, og skru vekk "bumerangen" til motorfestet på høyre side.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Saab 9-5 05 mod - Drivreim
Ja, vet reim og hjul er det samme. Men strammeren har jeg aldri skifta. Men da får jeg se det an når delene kommer.
Takk for svar
Takk for svar

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Saab 9-5 05 mod - Drivreim
Strammeren sitter med en 8mm unbraco, skru av den gamle og skru inn den nye. Strammeren er normalt sett ikke en slitedel da, ingen hydraulikk på denne, kun fjær.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Re: Saab 9-5 05 mod - Drivreim
Men fjærer blir også slappere med tida
Automaten er glad i lave turtall, og spesielt ved rygging så blir det så lavt turtall at reima begynner å "slå" pga at den er litt for slakk. (Tror jeg)
Der hvor man kan sette inn en 1/2" pipe forlenger på stammeren, så vibererer den så ille at lyden forplanter seg i bilen.
Så skal prøve å bytte denne

Automaten er glad i lave turtall, og spesielt ved rygging så blir det så lavt turtall at reima begynner å "slå" pga at den er litt for slakk. (Tror jeg)
Der hvor man kan sette inn en 1/2" pipe forlenger på stammeren, så vibererer den så ille at lyden forplanter seg i bilen.
Så skal prøve å bytte denne

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- TurboTor_ N579
- 1.2 bar
- Innlegg: 264
- Registrert: 01 des 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N579
- Navn: Tor Sumstad
- Bil: Audi A3
- Sted: Måløy
Re: Saab 9-5 05 mod - Drivreim
Låner denne litt:
Har et løpehjul som må skiftes (øvre bakre), men stusser litt på det at det finnes 2utgaver.
Greit nok at det skilles på chassisnr og årsmodell, men saken er at på min bil er det satt på den type reim som eliminerer det midtre løpehjulet.
Spørsmålet er da om jeg bør kjøpe 1.utgave eller 2.utgave av løpehjulet? Og om det er noen viktige forskjeller som en bør ta hensyn til?
Har et løpehjul som må skiftes (øvre bakre), men stusser litt på det at det finnes 2utgaver.
Greit nok at det skilles på chassisnr og årsmodell, men saken er at på min bil er det satt på den type reim som eliminerer det midtre løpehjulet.
Spørsmålet er da om jeg bør kjøpe 1.utgave eller 2.utgave av løpehjulet? Og om det er noen viktige forskjeller som en bør ta hensyn til?
´07 Audi A3 2.0TDI Sportback
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
x´01 Saab 9-5 2.0t
x '92 Saab 9000CC 2,3T
x '86 Saab 9000CC 2,0T
Re: Saab 9-5 05 mod - Drivreim
Kjøp nyeste utgave av reim og hjul.
/ d
/ d
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]