Lykteviskere

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Lykteviskere

Legg inn av tranceman N366 » 25 nov 2004, 17:21

Ville bare fortelle hvor nyttige disse var for meg her om dagen.

Kjørte i skikkelig drittvær med våtsnø som festet seg til bilen. Fronten på bilen var helt nedsnøet, men ikke lyktene. Viskerne på lysene reddet dagen, for mens alle andre måtte, eller BURDE, ha stoppet hvert 10 min for å skrape snø av lyktene, så kunne jeg sitte inne i bilen og slå så spylerne.

Synd at Saab har fjernet disse på 02 - modeller..eller var det fra 01 og opp?
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 25 nov 2004, 17:49

Siste årsmodell med lykteviskarar var M01, frå M02 når den nye fronten kom vart det slutt med lyskteviskarane.

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 25 nov 2004, 17:51

Lykteviskerne forsvant vel samtidig med faceliften. :(
Synd at de ble borte, utrolig fine! Men nå er vel ikke klart lykteglass og viskere den beste kombinasjonen. :?

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 26 nov 2004, 09:43

Er ikke så glad i de viskerne, jeg. Sliter på lykteglasset og har en lei tendens til å ikke parkere der de skal nede ved fangeren etter en dusj med spyleren.

Brukeravatar
Trond N47
Overload!!!
Innlegg: 1292
Registrert: 04 apr 2003, 01:00
Medlemsnummer: 047
Sted: Trondheim

Legg inn av Trond N47 » 26 nov 2004, 11:19

Noen som vet hvorfor pusserne stopper på de underligste plasser når de blir gamle? Går det an å reparere motorene, eller må de byttes ut?

Utrolig effektivt med viskere på vinteren, kjørte forbi en trailer en vinternatt i fjor, plutselig ble det helt mørkt foran bilen min. La meg inn foran traileren på hans lys, spylte lykter og rute, og vips var det dagslys igjen. Uten lyktepussere måtte jeg bare stoppet og sluppet forbi traileren igjen :-x
Trond #047
94 SAAB og900 Cabriolet turbo S (Aero)
94 SAAB 9000 2,3T CSE
06 SAAB 9-5 Vector Sport Estate 2,3T

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 nov 2004, 16:34

Det er vel gjerne staga som vert trege med tia, kanskje det er eit kvart som kan smørast opp? Men slike lykteviskarmotorar er då standard lagervare, eller kva? :O

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 26 nov 2004, 18:09

Eg har opna fleire, og problemet i dei fleste er gammal inntørka greas, rust og vann. Etter reingjering og ny greas går dei greitt

Brukeravatar
TH
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 117
Registrert: 14 mar 2004, 01:00
Sted: Oslo

Legg inn av TH » 28 nov 2004, 23:35

To timers kjøring i tett snøvær på fredag. Glemte å børste vekk slapset rundt viskerne, og lørdag morgen var lykteviskerne innkapslet i is. Måtte banke dem løs. Tipper mange har brent av viskemotoren på den måten...

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 28 nov 2004, 23:52

Mener å ha lest et sted at Saab (ogV**v*) har (hadde) en beskyttelseskrets på lykteviskerene, som stoppet strømmen dersom motstanden var for stor? Kanskje dette virker dårlig når disse blir gamle? Spriter opp spylervæska litt nå, for å være sikker på å ikke få is i systemet... er det 0 grader og man holder 80 i regnværet så er det en kjøleeffekt tilsvarende -22! Tenk litt på det... Er forresten veldig glad i lykteviskerene mine, de riper ikke glasset dersom man har litt renhold viskerene innimellom :wink:
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Brukeravatar
tranceman N366
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 401
Registrert: 04 feb 2004, 01:00
Sted: Andenes

Legg inn av tranceman N366 » 29 nov 2004, 09:50

GunR N326 skrev:Mener å ha lest et sted at Saab (ogV**v*) har (hadde) en beskyttelseskrets på lykteviskerene, som stoppet strømmen dersom motstanden var for stor? Kanskje dette virker dårlig når disse blir gamle? Spriter opp spylervæska litt nå, for å være sikker på å ikke få is i systemet... er det 0 grader og man holder 80 i regnværet så er det en kjøleeffekt tilsvarende -22! Tenk litt på det... Er forresten veldig glad i lykteviskerene mine, de riper ikke glasset dersom man har litt renhold viskerene innimellom :wink:
Har kjøpt noen flasker med billig spylerveske, men som du sier så tenker man ikke på kjøleeffekten når man kjøer. Er det rødsprit du bruker og hvor mye?
Mine biler--------->
Saab 9-5 2.0T 192hk ; Audi 80 2.0E ; Saab 9-5 2.0t Estate, SP Steg 2 ; Mazda 626 2.5i V6 ;
Audi 80 1.8CC ; Ford Escort 1.4

Brukeravatar
Gunnar N326
Overload!!!
Innlegg: 1262
Registrert: 03 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: N 326
Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
Sted: Kr.sund

Legg inn av Gunnar N326 » 29 nov 2004, 10:39

Har rett og slett brukt konsentrert spylervæske! Såg at Esso her hadde blå isopropanol, det sto ikke pris på flaska, så jeg kjøpte en..... billigere med spylervæskekonsentrat! Tenkte jeg skulle høre på apoteket om det var mulig å få isopropanol der til en billig penge, da hadde jeg slutta helt å kjøpe spylervæske på Rema.. Noen andre som har gode forslag?
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01 ;) Solgt :(
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 29 nov 2004, 12:20

Bosse bildoktoren brukte single malt! :lol:
Kunne jo også kjøpe en dunk smuglersprit bare ikke drikk den!
Ville kjøpt en dunk med sprit hos Maxbo eller en fargehandel og blandet selv. Spiller vel egentlig ingen rolle hva slags sprit man bruker det viktigste er at det ikke fryser og at det renser.

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 29 nov 2004, 12:31

Ja bruk no som ikke går an å drekke for guds skyld! Vi søler vel ikke med brennvin!! :lol:

Rein konsentrert spylevæske anbefales dog ikke. Statoil på Morokulien (svenskegrensa) hadde en pall med 4-liters kanner med feil etiketter på, og når man lukter billig sprit og flesk (detta er lenge sia ja), og det er 20 min til Bolaget stenger så ser man ikke på fargen! Ble nesten som å væra på nachspiel, og måtte ha alle rutene+luka åpne for å få frisk luft.. :lol:
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Svar