Vannkjølt turbo på T16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
TormodF
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 07 nov 2007, 19:56
Medlemsnummer: N1604
Navn: Tormod Frøyse
Bil: 84 99T16, 2010 caddy 4motoin
Sted: Gausdal

Vannkjølt turbo på T16

Legg inn av TormodF » 08 aug 2012, 23:39

Hei! Noen som har bilder eller evt kan gi et hint om hvordan vannkjølinga på turbon er kobla opp med øvrig kjølesystem på T16?
Ikke dumt å kobletil da turboen som sitt der nå har mulighet for det^^

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vannkjølt turbo på T16

Legg inn av Ingvar N629 » 09 aug 2012, 07:16

Uttak på blokka midt under innsuget, retur går i rør fra turboen ned langs framsida av girkassa og inn på kjølevannsslangen fra radiatoren, som har en spesiell stuss for dette. Dvs du trenger to rør, ny kjølevannsslange og noen banjoskruer.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

TormodF
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 57
Registrert: 07 nov 2007, 19:56
Medlemsnummer: N1604
Navn: Tormod Frøyse
Bil: 84 99T16, 2010 caddy 4motoin
Sted: Gausdal

Re: Vannkjølt turbo på T16

Legg inn av TormodF » 09 aug 2012, 11:51

Takker! Får se åssen de blir, sitt i 99 så slangen som sku gått ne på radiatorslangen i 900 bli gående opp for å komme på rett, viss jeg tenker rett? Hvordan blire med sirkuleringa da?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Vannkjølt turbo på T16

Legg inn av Ingvar N629 » 09 aug 2012, 12:05

Går ned til nedre radiatorslange på 900, på venstre(fører)side. Er vel uansett en viss trykkforskjell der, så tror ikke du er så veldig avhengig av fall. Ikke så mye iallfall.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar