Side 1 av 1

Turbotrykk borte på Tid ble løst ved rengj. av Edc-spjeld

Lagt inn: 28 aug 2012, 11:11
av HugoC
Se løsning nederst!
Turbotrykket er nå som oftest borte på min 2006 1.9 Tid. Motorlampe lyser. Dersom jeg stopper bilen etter at motor er blitt varm, tar ut nøkkel og venter til motorlampe slukker, kan trykket være tilbake selv om motorlampe fortsatt lyser. Problemet oppstår oftere og oftere. Feilkode ble avlest på verksted men den var så generell at man ikke visste hva årsaken var.
Noen som vet?

Re: Turbotrykk borte på Tid

Lagt inn: 28 aug 2012, 11:27
av Ingvar N629
Og nummeret på den generelle feilkoden var??

Re: Turbotrykk borte på Tid

Lagt inn: 29 aug 2012, 14:33
av HugoC
EDC 16 1125-62 og 1125-61 stalldonspjeld

Re: Turbotrykk borte på Tid

Lagt inn: 29 aug 2012, 20:43
av Ingvar N629
P1125 indikerer spjellhus, hvis verkstedet du har vært på innehar en verkstedhåndbok så står det temmelig rett fram hvordan det skal feilsøkes videre.

Re: Turbotrykk borte på Tid

Lagt inn: 30 aug 2012, 09:32
av HugoC
Ok. SAABverkstedet på Kongsberg. Er dette noe jeg kan gjøre selv? Skru ut og gjøre rent?

Re: Turbotrykk borte på Tid

Lagt inn: 30 aug 2012, 09:54
av Ingvar N629
Skal gjøres en rekke målinger på spjeldhuset, men har ikke verkstedbok på denne maskina. Kan poste mer en annen gang om ikke noen andre med WIS føler for å skrive litt.

Re: Turbotrykk borte på Tid

Lagt inn: 30 aug 2012, 10:07
av Pål N526
Ecu får ikke riktig feedback på hvor pos. til spjeld er. Kan være elektrisk og/eller mekanisk. Demonter og rens. Sjekk at spjeld beveger seg fritt før du renser bare for en bekreftelse på feil.

/ d

Re: Turbotrykk borte på Tid

Lagt inn: 30 aug 2012, 14:53
av HugoC
Har hatt ute spjeldhuset og renset. Plasthuset på undersiden, der databrikken og motor sitter, var fullt av olje. Lignet på tynn, gammel motorolje, kullsvart. Vasket alt i diesel først og deretter med WD40. Gjorde også rent røret til EGR-ventilen. Alt ser nå ut til å virke som det skal! Motorlampen er slukket og turbotrykket er på plass. En liten hake: jeg har nok vridd i stykker de indre gjengene i spjeldhuset. Dro nok for hardt til skruene som fester røret til EGR-ventilen! Spjeldhuset består av aluminium! Oljen i plasthuset på undersiden er nok dieseldamp, som over tid, har lekket ned der akslingen til spjeldet går ned.