diesel/hjelpevarmer

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Mariuskol
Innlegg: 2
Registrert: 09 sep 2012, 17:28

diesel/hjelpevarmer

Legg inn av Mariuskol » 09 sep 2012, 17:34

Hei.

Jeg er ny på forumet, og har akkurat kjøpt meg en 9-3 2009 modell.. Slik som jeg har forstått har bilen en dieselvarmer, men det jeg ikke helt har forstått er hvordan denne fungerer. Om jeg går inn på parkeringsvarmer har jeg en timer A, B og C. Begge disse står på 00:00.
Er det her jeg skal stille når varmeren skal starte?
Er det timer og minutter til den skal starte jeg skal stille, eller er det klokkeslett?
Er det isåfall klokken i bilen den bruker til å beregne når den skal starte?
Går brenneren kun på diesel eller bruker den også strøm? Må jeg ha nøkkel/tenning på?
Varmer brenneren kun motor? eller kan man stille det slik at viftene i kupèn også starter? Hvordan gjør man dette?

Ble sikkert mange dumme spørsmål, men jeg trenger en komplett innføring! :D

Mvh
Marius

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 19 feb 2010, 21:36
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

diesel/hjelpevarmer

Legg inn av Ronald » 09 sep 2012, 19:00

På timeren velger du klokkeslett den skal starte. Den bruker klokken i bilen din som utgangspkt.

Den bruker diesel, men også strøm siden den trigger klimaanlegget ditt for å blåse varmluft inn i kupeen.

Mariuskol
Innlegg: 2
Registrert: 09 sep 2012, 17:28

Re: diesel/hjelpevarmer

Legg inn av Mariuskol » 09 sep 2012, 19:25

Finnes det en oversikt over hvor mye diesel den brenner?
Starter klimaanlegget automatisk? Holder det at det står på auto? Vil klimaanlegget starte automatisk med brenneren, eller når motoren er varm?

Mvh
Marius

Ronald
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 176
Registrert: 19 feb 2010, 21:36
Medlemsnummer: N1865
Navn: Ronald Larsen
Bil: Saab 9-3 SC -07 Vector
Sted: Oslo

diesel/hjelpevarmer

Legg inn av Ronald » 09 sep 2012, 19:38

Aner ikke hvor mye diesel den bruker, men helt ubetydelig. Klima starter på auto å varmer opp til den tempen du har valgt på klimaanlegget ditt.

Klimaanlegget starter samtidig som varmeren startes.

Beste måten å bli kjent med anlegget på er å gå i bilen å prøve det -:)

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: diesel/hjelpevarmer

Legg inn av saab2012 » 09 sep 2012, 19:57

Utetempratur må ned til +4-5gr. før den starter automatisk.Kjøl ned giveren som står i spoileren for sjekk om varmeren starter.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: diesel/hjelpevarmer

Legg inn av Hjelle, N6 » 09 sep 2012, 20:31

Er vel under 8 grader i utetemp, samt en temp på kjølevatnet på under 75 grader som skal til for at varmaren skal starte. Om ikkje eg huskar feil må en vel også ha meir enn 15 liter diesel på tanken...

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: diesel/hjelpevarmer

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 09 sep 2012, 20:34

Står jo kjempegodt forklart i instruksjonsboken. :D

Det der A B C greiene er rett og slett bare et hjelpemiddel som gjør at du slipper å stille inn timeren hele tiden.

Du kan feks gjøre sånn:

A : Morgen kl 07.00

B : Ettermiddag 16.00

C : Kveld/ Helg 19.00

Da slipper du å stille inn et fast klokkeslett, og kan bare velge A B eller C enkelt.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Torkil_N1282
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 642
Registrert: 21 feb 2008, 01:37
Medlemsnummer: N1282
Navn: Torkil Rasmussen
Bil: Saab 9-5 2.0T 2004 Estate
Sted: Ålesund

Re: diesel/hjelpevarmer

Legg inn av Torkil_N1282 » 09 sep 2012, 23:18

Nå vet jeg ikke hvordan SAAB sin dieselvarmer fungerer, men på min V60 så stiller jeg inn tidspunktet bilen skal være varm, IKKE når den skal begynne. Dette er veldig logisk, så vil tro at SAAB har lignende.
Saab 9-5 2004 2.0t aut Vector estate
Volvo S60 2013 D2 R-design

Volvo V60 2013 D2
Saab 9000 2.0t 1996[/i]
Saab 9-3 ss 1.8 2004
Saab 900s 2.0 1997

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Re: diesel/hjelpevarmer

Legg inn av EdHunter N815 » 10 sep 2012, 00:38

Et godt tips kan være å lese instruksjonsboken etter å ha kjøpt ny bil, der finner man utrolig nok alt man trenger å vite for å benytte seg av bilens funksjoner og dippedutter. :wink:
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: diesel/hjelpevarmer

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 10 sep 2012, 08:14

Torkil_N1282 skrev:Nå vet jeg ikke hvordan SAAB sin dieselvarmer fungerer, men på min V60 så stiller jeg inn tidspunktet bilen skal være varm, IKKE når den skal begynne. Dette er veldig logisk, så vil tro at SAAB har lignende.

Stiller når den skal begynne på 05 mod iallefall. Like greit når det står i instruksjonsboken at varmeren ikke bør kjørest lenger enn en skal kjøre pga ladding av batteriet om vinteren. Varmeren går i maks 30-45 minutter uansett så det går fint å planlegge :)


Om Volvoen din veit hvor lenge du skal kjøre er den god :lol: har du ikke On call med manuell start av varmeren fra telefonen da? Det er genialt :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

diesel/hjelpevarmer

Legg inn av doo-kie » 10 sep 2012, 09:21

Aleks-ander_N948 skrev:
Torkil_N1282 skrev:Nå vet jeg ikke hvordan SAAB sin dieselvarmer fungerer, men på min V60 så stiller jeg inn tidspunktet bilen skal være varm, IKKE når den skal begynne. Dette er veldig logisk, så vil tro at SAAB har lignende.

Stiller når den skal begynne på 05 mod iallefall. Like greit når det står i instruksjonsboken at varmeren ikke bør kjørest lenger enn en skal kjøre pga ladding av batteriet om vinteren. Varmeren går i maks 30-45 minutter uansett så det går fint å planlegge :)


Om Volvoen din veit hvor lenge du skal kjøre er den god :lol: har du ikke On call med manuell start av varmeren fra telefonen da? Det er genialt :wink:
Det er riktig at man stiller inn når bilen skal være varm på volvo. Er mange som har dette, så finner bilen ut ut fra temperatur når den må starte for st bilen skal bli varm!!
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: diesel/hjelpevarmer

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 10 sep 2012, 20:09

Jess er klar over det, forklarte hvordan det var på Saab siden det er det topic handler om :D På "halvgamle" 05 mod 9-3 stiller en iallefall når varmeren skal begynne om det har forandret seg på nyere 9-3 kan jo noen sjekke opp i instruksjonsboken :wink:
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Svar