Side 1 av 1

dårlig fyr i varmeapparatet?

Lagt inn: 28 nov 2004, 22:20
av Anders N95
Virker som om "bålet" i min og900 begynner å dø ut. skikkelig dårlig fyr. Blir liksom ikke noe varmt viss jeg ikke står i ro i flere minutter på tomgang, eller om jeg fyrer motoren noe alvorlig når jeg kjører. Er dette "normalt"? Kan d være dårlig utlufting bak i coupeen? eller hva er d?

Lagt inn: 28 nov 2004, 22:23
av Henrik N380
Vel, da er det bare en ting å gjøre. Legge på noen nye kubber!
Kan termostaten være konk!?!? :? Hadde motsatt problem på min 900 det var varmt som H**** :-x

Lagt inn: 28 nov 2004, 22:27
av Jon Magnus N251
pass på at du har nokk kjølevann! sjekk ned i tanken, hjelper ikke å se på utsiden av tanken på gamle biler, kan vere en stripe med skitt og fett som ser ut som nivået mens det egentlig er lavere... var i alle fall det som var problemet med mitt varmeapparat!

Lagt inn: 28 nov 2004, 22:28
av Gjest
Termostat!
Hadde samme problem på min. Byttet termostaten forrige helg og voilá. Nå er bilen godvarm på halvveien til jobb!

Lagt inn: 28 nov 2004, 23:14
av Anders N95
ok. hørtes fornuftig ut. hvor nøyaktig sitter termostaten? lurte på om jeg måtte begynne å finne alternative fyringsmetoder her jeg nå. Pellets har jeg hørt skal varme bra..:)

Lagt inn: 28 nov 2004, 23:28
av TH
Hold øye med vanntemperaturen. Tempgiver til kjølevannet har konket på min NG900, noe som gir Check Engine og samme problem som du beskriver med "bålet".

Lagt inn: 30 nov 2004, 14:51
av Anders N95
ok, da har man forsket litt og funnet ut ting. Jeg blir vel nødt til å tappe av kjølevæsken, men hvor er så da avtapningspluggen? Den ventilen som sitter på termostathuset er vel bare en utluftningsventil? hvor meget koster sådan en slik termostat egentlig?

Lagt inn: 30 nov 2004, 15:14
av macgeier
Pris for termostat:

termostat: 69,90
Pakning: 14,90
------------------------------------
Totalt: 84kroner og 80 øre (Biltema)
------------------------------------

Arbeid: 5- 20 minutter.

Du trenger ikke å tappe ut kjølevesken, temostaten sitter på toppen av motoren. Hvis kjølevesken er gammel (over to år) så bør du bytte denne, glem tappepluggen, ta heller å løsne den nederste slangen på radiatoren.
Må du tappe ut, så beregn en halvtime ekstra.

Lagt inn: 01 des 2004, 17:22
av Anders N95
ok, men hvor mye har d å si hvilken termostat jeg kjøper. har en liggende på 88 grader, men i haynes boka står d 89 eller 92 til de nordiske land.... Eksploderer bilen viss jeg setter i denne eller?

Lagt inn: 01 des 2004, 18:06
av john n04
sett i den på 88 grader. I gamlebilen monterte jeg inn en 82 graders fra 9000. Passer rett på og gir større margin mot overopphetet topplokk, samt at motoroljen får et lengre liv.