Turbotrykk 2000 9-5 2.0t

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Turbotrykk 2000 9-5 2.0t

Legg inn av stianj » 01 okt 2012, 21:41

Hei.
Sliter veldig med at bilen min går dårlig... Så jeg testa litt i stad med at jeg plukka av den nederste slangen på magnetventilen... Da gikk den som bare det!
Kan dette tyde på at ventilen er ferdig? Noe forslag?
Mvh. Stianj
2009 9-3 Aero XWD

Brukeravatar
Kristian N2215
Overload!!!
Innlegg: 1715
Registrert: 24 jul 2011, 13:47
Medlemsnummer: N2215
Navn: Kristian
Bil: MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04
Sted: Asker, Drammen, Eidsvoll

Re: Turbotrykk 2000 9-5 2.0t

Legg inn av Kristian N2215 » 01 okt 2012, 23:57

Hvis det er returen du nappa av så er det vel snakk om 2 enveisveintiler i EVAP-systemet om jeg ikke tar feil.
MY05 9⁵ Vector 2.0t Td04 Kombi Automat

-Har Tech2 og eberspächer diagnoseverktøy.

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Turbotrykk 2000 9-5 2.0t

Legg inn av Helge » 02 okt 2012, 00:42

Er det ikke den øverste som er retur?
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Turbotrykk 2000 9-5 2.0t

Legg inn av Ronny_N169 » 02 okt 2012, 07:47

Helge skrev:Er det ikke den øverste som er retur?
Jo, så det ble sikkert fart i bilen da om han tok en av de andre :)
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

Brukeravatar
stianj
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 711
Registrert: 03 aug 2008, 15:13
Medlemsnummer: N1460
Navn: Stiaaan
Bil: 9-3 XWD
Sted: Brumunddal

Re: Turbotrykk 2000 9-5 2.0t

Legg inn av stianj » 02 okt 2012, 08:34

Så konklusjon er at magnetventilen er lei?
2009 9-3 Aero XWD

Ronny_N169
Overload!!!
Innlegg: 1346
Registrert: 27 mar 2003, 01:00
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Turbotrykk 2000 9-5 2.0t

Legg inn av Ronny_N169 » 02 okt 2012, 08:50

stianj skrev:Så konklusjon er at magnetventilen er lei?
Nei. Dra av den øverste slangen istedet. Da sjekker du EVAP ventilen(e), som har en lei tendens til å gå istykker. Sjekk også vakumslangene på magnetventilen på torpedoveggen, under svart plastlokk på førersiden.
To crash with a Volvo is extremely safe.
... if you`re sitting in a Saab.

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Turbotrykk 2000 9-5 2.0t

Legg inn av saab2012 » 02 okt 2012, 19:04

Løsne slangen som går bak til spjeldhus,samtidig løsner du slangen til magnetventil kullfilter(ved luftmassemåler).Forsøk deretter og blåse inn i den slangen som ble tatt av bakant spjeldhus.er det da gjennomstrømning ut slange er det defekt enveisventil(blå ventil:ligger langs ved høgre innerskjerm)Ventilen har til oppgave og stenge når trykket i spjeldhuset stiger,ved en defekt ventil vil turbotrykket max stige til 0,3/0,4 bar.Denne ventilen er ofte defekt.Ved defekt ventil må hele slangen fra spjeldhus til magnetventil turboregulering skiftes.Forsøk også ny tennkasett,plugger.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbotrykk 2000 9-5 2.0t

Legg inn av Ingvar N629 » 02 okt 2012, 19:19

Å bytte hele slangen med EVAP-ventiler er svindyrt og unødvendig. Løse ventiler som passer til formålet får man f eks hos Romnes. La den defekte ventilen sitte og skjøt bare inn en ny i den enden av slangen hvor man har defekt ventil. Mindre arbeid er det også.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar