Intercooler *noldus sp?rsm?l*

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Intercooler *noldus spørsmål*

Legg inn av Henrik N380 » 29 nov 2004, 21:04

Hva gjør Intercooleren annet enn å gi bedre kjøling?
Er det noen vits i å montere en Intercooler?
Var en på skolen idag som pratet i vei om Intercoolere etter jeg hørte han ble jeg ganske usikker :? Jeg mener det er ikke nødvendig med intercooler hvis man ikke skal trimme heavy...

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 29 nov 2004, 21:10

Altså, den originale IC'n på og900 er vel ikke den aller beste løsningen der den sitter bak lykta..
Men IC'n har ingen andre oppgaver enn å kjøle ned innsugslufta, hva var det han prøvde å innbille deg da?
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 29 nov 2004, 21:13

Det han mente var at IC'en var en erstatter for radiatoren, som ville kjøle motoren bedre, som igjen ville gi bedre motor effekt. :?

Brukeravatar
Rune N35
MAX BOOST
Innlegg: 2951
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Årnes, Romerike

Legg inn av Rune N35 » 29 nov 2004, 21:18

:lol: :lol:

Så da kunne han droppe radiator'n da?

Han har jo litt rett da, men IC'n har jo ikkeno med kjølevann å gjøra...kun innsugslufta, da denne er rimelig varm ut fra turbo..ca 90-100 grader har jeg for meg. Målet er vel å havne på rundt 30-40 grader..enligt en gammel diskusjon på svenskeforumet, og div bremsing med div IC'er..
2003 Saab 9-5 2,2 TiD SC
2003 Saab 9-5 2,0t SC
2009 Toyota HiAce

Henrik N380
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 991
Registrert: 27 okt 2004, 01:00
Bil: Nei..
Sted: Oslo

Legg inn av Henrik N380 » 29 nov 2004, 21:26

Da hadde jeg jo delevis rett, jeg mente at den ikke kjølte ned kjølevann men innsugings luft.... :D
Har også en hel del andre ting jeg må få bekreftet angående grunnladetrykk, magnetventil osv. Men først må jeg få styr på Geometriske rekker har prøve i morgen :-x

Brukeravatar
Petter 900 T
MAX BOOST
Innlegg: 2223
Registrert: 24 aug 2003, 01:00
Sted: Langhus

intercooler

Legg inn av Petter 900 T » 29 nov 2004, 21:26

Altså, en intercooler kjøler luften som kommer ut av turboen. (ikke noe erstatning for radiator, du trenger begge deler uansett hvor stor intercooleren din er)

Utluften har mellom 120 og 150 grader, dette medfører et stort volum, dvs. lite oksygen.

Så går det igjennom intercooleren, kommer ut mye kaldere, med større densinitet. dvs. mere oksygen pr cm3.

konklusjon: kaldere luft = mere oksygen.

Blandingsforholdet mellom luft og bensin er 17-1 optimalt sett, mere luft = mere bensin, ergo mere hester!!

En gammel regel er at ladetrykk over 0,5 bar bør ha intercooler.

Sånn ca. raskt forklart, tar du deg en tur på treffet til Speedparts neste lørdag kan du få masse gode tips!

Håper det hjalp litt!

Petter
1.07.4 på Rudskogen!
1.08.4 på kinekulle (1 gang på banen)
Medlemsnummer N226

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 29 nov 2004, 23:24

Som gammel lastebilsjåfør (Scania med turbo uten intercooler) kan jeg fortelle at opp bakkene fra Røldal med samme bil og last, gikk den et halvt gir raskere ved minus 20 enn ved pluss 30. Ved samme diselmengde-stilling røyk den mye om sommeren men ikke om vinteren. Fordi lufta var kaldere.

Anders

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 nov 2004, 19:41

saabanders skrev:Som gammel lastebilsjåfør (Scania med turbo uten intercooler) kan jeg fortelle at opp bakkene fra Røldal med samme bil og last, gikk den et halvt gir raskere ved minus 20 enn ved pluss 30. Ved samme diselmengde-stilling røyk den mye om sommeren men ikke om vinteren. Fordi lufta var kaldere.

Anders
hehe, du var kongen om det stod INTERCOOLER i fronten på Scania-en din på den tia... :)
Men merkar det med 900:an også, går mykje betre i kaldare vær enn varmt vær, det trur eg dei fleste her er enige i.

Brukeravatar
Anders N95
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 294
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Bil: Ingen for tiden.
Sted: Stavanger

Legg inn av Anders N95 » 30 nov 2004, 23:39

saabanders skrev:Som gammel lastebilsjåfør (Scania med turbo uten intercooler) kan jeg fortelle at opp bakkene fra Røldal med samme bil og last, gikk den et halvt gir raskere ved minus 20 enn ved pluss 30. Ved samme diselmengde-stilling røyk den mye om sommeren men ikke om vinteren. Fordi lufta var kaldere.

Anders
Hvilket firma kjørte/kjører du for? :) trailergutta samles her!
Vørterøl og svisker!!

Brukeravatar
saabanders
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 237
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Sted: Sogn& Fj.

Legg inn av saabanders » 01 des 2004, 11:04

Jeg kjørte for et firma som solgte gravemaskiner fra -76 til 82.
Scania 80 Super med 4-hjuling.
Var blandt de første som fikk mobiltelefon i bilen. Har vert stor utvikling på det område.

Anders

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Legg inn av Surbotaab N369 » 02 des 2004, 15:31

bare en liten tillegsoplysning til det som står over her...
leste i en teknisk annonse om saab 900 med org IC ligger inn temp på motoren på 60 grader ved 20 grader utetemp... hvis en da senker temperaturen ned til 40 grader på ladelufta skal en teoretisk få 4% høyere eff.... 5grader senkning av ladeluft gir teoretisk 1% økning av effekt..... I tilleg så gir det da en drastisk lavere eksos temp!!!!
hvis en da tar 4% av 175hk så blir det da 7hk til.... i tillegg så får du grunnlag for bedere forbrenning og tjener også på det på den måten...
men kjører du uten IC så får du en MYE høyere avgasstemp og kan ikke hente så mye ut av motoren... belast motoren din med IC å se hvordan fargen på turboen din er.... gjør akkuratt det samme og se på fargen på turboen etterpå..... du skal faktisk kunne se forskjell.....

Svar