Side 1 av 1

Intercooler *noldus spørsmål*

Lagt inn: 29 nov 2004, 21:04
av Henrik N380
Hva gjør Intercooleren annet enn å gi bedre kjøling?
Er det noen vits i å montere en Intercooler?
Var en på skolen idag som pratet i vei om Intercoolere etter jeg hørte han ble jeg ganske usikker :? Jeg mener det er ikke nødvendig med intercooler hvis man ikke skal trimme heavy...

Lagt inn: 29 nov 2004, 21:10
av Rune N35
Altså, den originale IC'n på og900 er vel ikke den aller beste løsningen der den sitter bak lykta..
Men IC'n har ingen andre oppgaver enn å kjøle ned innsugslufta, hva var det han prøvde å innbille deg da?

Lagt inn: 29 nov 2004, 21:13
av Henrik N380
Det han mente var at IC'en var en erstatter for radiatoren, som ville kjøle motoren bedre, som igjen ville gi bedre motor effekt. :?

Lagt inn: 29 nov 2004, 21:18
av Rune N35
:lol: :lol:

Så da kunne han droppe radiator'n da?

Han har jo litt rett da, men IC'n har jo ikkeno med kjølevann å gjøra...kun innsugslufta, da denne er rimelig varm ut fra turbo..ca 90-100 grader har jeg for meg. Målet er vel å havne på rundt 30-40 grader..enligt en gammel diskusjon på svenskeforumet, og div bremsing med div IC'er..

Lagt inn: 29 nov 2004, 21:26
av Henrik N380
Da hadde jeg jo delevis rett, jeg mente at den ikke kjølte ned kjølevann men innsugings luft.... :D
Har også en hel del andre ting jeg må få bekreftet angående grunnladetrykk, magnetventil osv. Men først må jeg få styr på Geometriske rekker har prøve i morgen :-x

intercooler

Lagt inn: 29 nov 2004, 21:26
av Petter 900 T
Altså, en intercooler kjøler luften som kommer ut av turboen. (ikke noe erstatning for radiator, du trenger begge deler uansett hvor stor intercooleren din er)

Utluften har mellom 120 og 150 grader, dette medfører et stort volum, dvs. lite oksygen.

Så går det igjennom intercooleren, kommer ut mye kaldere, med større densinitet. dvs. mere oksygen pr cm3.

konklusjon: kaldere luft = mere oksygen.

Blandingsforholdet mellom luft og bensin er 17-1 optimalt sett, mere luft = mere bensin, ergo mere hester!!

En gammel regel er at ladetrykk over 0,5 bar bør ha intercooler.

Sånn ca. raskt forklart, tar du deg en tur på treffet til Speedparts neste lørdag kan du få masse gode tips!

Håper det hjalp litt!

Petter

Lagt inn: 29 nov 2004, 23:24
av saabanders
Som gammel lastebilsjåfør (Scania med turbo uten intercooler) kan jeg fortelle at opp bakkene fra Røldal med samme bil og last, gikk den et halvt gir raskere ved minus 20 enn ved pluss 30. Ved samme diselmengde-stilling røyk den mye om sommeren men ikke om vinteren. Fordi lufta var kaldere.

Anders

Lagt inn: 30 nov 2004, 19:41
av Hjelle, N6
saabanders skrev:Som gammel lastebilsjåfør (Scania med turbo uten intercooler) kan jeg fortelle at opp bakkene fra Røldal med samme bil og last, gikk den et halvt gir raskere ved minus 20 enn ved pluss 30. Ved samme diselmengde-stilling røyk den mye om sommeren men ikke om vinteren. Fordi lufta var kaldere.

Anders
hehe, du var kongen om det stod INTERCOOLER i fronten på Scania-en din på den tia... :)
Men merkar det med 900:an også, går mykje betre i kaldare vær enn varmt vær, det trur eg dei fleste her er enige i.

Lagt inn: 30 nov 2004, 23:39
av Anders N95
saabanders skrev:Som gammel lastebilsjåfør (Scania med turbo uten intercooler) kan jeg fortelle at opp bakkene fra Røldal med samme bil og last, gikk den et halvt gir raskere ved minus 20 enn ved pluss 30. Ved samme diselmengde-stilling røyk den mye om sommeren men ikke om vinteren. Fordi lufta var kaldere.

Anders
Hvilket firma kjørte/kjører du for? :) trailergutta samles her!

Lagt inn: 01 des 2004, 11:04
av saabanders
Jeg kjørte for et firma som solgte gravemaskiner fra -76 til 82.
Scania 80 Super med 4-hjuling.
Var blandt de første som fikk mobiltelefon i bilen. Har vert stor utvikling på det område.

Anders

Lagt inn: 02 des 2004, 15:31
av Surbotaab N369
bare en liten tillegsoplysning til det som står over her...
leste i en teknisk annonse om saab 900 med org IC ligger inn temp på motoren på 60 grader ved 20 grader utetemp... hvis en da senker temperaturen ned til 40 grader på ladelufta skal en teoretisk få 4% høyere eff.... 5grader senkning av ladeluft gir teoretisk 1% økning av effekt..... I tilleg så gir det da en drastisk lavere eksos temp!!!!
hvis en da tar 4% av 175hk så blir det da 7hk til.... i tillegg så får du grunnlag for bedere forbrenning og tjener også på det på den måten...
men kjører du uten IC så får du en MYE høyere avgasstemp og kan ikke hente så mye ut av motoren... belast motoren din med IC å se hvordan fargen på turboen din er.... gjør akkuratt det samme og se på fargen på turboen etterpå..... du skal faktisk kunne se forskjell.....