Side 1 av 1

Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller

Lagt inn: 12 okt 2012, 22:46
av little_e
Hva skiller AW55-50SN (femtrinnsautomaten som kom til MY02) i 9-5?
Det jeg vet er girkassen i følgende motorer tåler følgende moment:
2.0t / 2.2 TiD: 280 nm
2.3t / 3.0t V6: 310 nm
3.0T/1.9 TiD: 350 nm

Vet noen om andre forskjeller? Kan man f.eks sette en slik girkasse fra en Aero inn i en 2.0t?

Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller

Lagt inn: 12 okt 2012, 22:54
av Ronny_N169
Girkassene tåler langt mer enn dette. Disse talla er det de er spesifisert for fra Saab. En femtrinns automat 2002-> har i frisk tilstand ikke noe problem med over 350Nm.

Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller

Lagt inn: 13 okt 2012, 00:21
av Ingvar N629
De tåler langt mer ja, Saab selv leverte jo 305 hk Hirschene med full garanti, var vel 400 Nm i automatutgaven? Du han se på Hirsch sine sider hvilke moment som har blitt levert med full garanti fra Saab. Ellers kjører jo folk med 450 Nm på disse kassene uten problem, men hyppigere oljeskift er nok lurt.

Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller

Lagt inn: 13 okt 2012, 02:39
av wollis
Er det stor forskjell på tålegrense sammenlignet med godt vedlikehold på automatkassa på min 01 Aero Est.? Hva tåler kassa mi? Jeg vet at jeg må bytte en del annet før trim selvfølgelig.

Edit: Jeg pleier ikke å trø den flatt i første giret. Det er kun pusekjøring inntil bilen er varm.

Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller

Lagt inn: 13 okt 2012, 07:21
av little_e
98-01 har alle bilene uansett motor samme girkasse. Iflg WIS tåler de 310 nm. Det er en firetrinnskasse, AW50-40LE.

Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller

Lagt inn: 13 okt 2012, 09:06
av Ronny_N169
wollis skrev:Er det stor forskjell på tålegrense sammenlignet med godt vedlikehold på automatkassa på min 01 Aero Est.? Hva tåler kassa mi? Jeg vet at jeg må bytte en del annet før trim selvfølgelig.

Edit: Jeg pleier ikke å trø den flatt i første giret. Det er kun pusekjøring inntil bilen er varm.
5 trinns kassa går for å tåle litt mere enn 4 trinns kassa, men uansett er de begge to veldig sterke til å være fra standardbiler. 400Nm for 4 trinns modellen og 450Nm for 5 trinns modellen går for å være greie tommelfingerregler. Men da med kortere bytteintervall på olja.

Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller

Lagt inn: 13 okt 2012, 09:59
av Helge
I forbindelse med girkassebytte på en 03 ringte jeg Saab for å få rett nummer.
De kunne fortelle meg at det fantes 18 forskjellige utgaver av denne automatkassen!
Hva forskjellene er fikk jeg ikke noen klarhet i.

Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller

Lagt inn: 13 okt 2012, 11:56
av Pål N526
Her er en liten oversikt over alle automat kassene til 9-5 MY98-10

Bilde

Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller

Lagt inn: 13 okt 2012, 13:16
av Ingvar N629
Mener det er sterkere differensial på motorsterke utgaver, uten at jeg er helt sikker.

Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller

Lagt inn: 13 okt 2012, 23:05
av wollis
Ok, takk for svar. Automatkassen er det største aberet jeg har/har hatt iforhold til trim. Det er nå slik at en får et "forhold" til en ting og ønsker ikke å kjøpe ny for at den skal bli litt heftigere.

Re: Femtrinnsautomat 9-5: forskjeller

Lagt inn: 16 okt 2012, 15:50
av Singsaker
wollis skrev:Ok, takk for svar. Automatkassen er det største aberet jeg har/har hatt iforhold til trim. Det er nå slik at en får et "forhold" til en ting og ønsker ikke å kjøpe ny for at den skal bli litt heftigere.

Om kassa ryker får du kjøpt ny for +- 10 lapper(overhalt) :rofl: