Side 1 av 1
Ekstern Wastegate!
Lagt inn: 30 nov 2004, 09:53
av AEROJIMMY
lurer på om det går an å monterer ekstern wastegate på og900aero 16v. hva gjør en slik ting og gir den noe effekt i det hele tatt. er ikke det som er interresant men at det gir noe form for "feit lyd". har dumpventil men om det er mulig å få sånn wastegate lyd. fetteren min har det i audi s2 sin. først kom wastegatelyden og så dumpventil. ganske tøff lyd da men feil bilvalg selvfølgelig. hilsen jimmy
Lagt inn: 30 nov 2004, 10:01
av Trond N47
En wastegate slipper ut trykk, og de integrerte holder trykket mer enn godt nok. En ekstern wastegate fører vel bare eksos forbi turboen og inn på eksosrøret på samme måte som en integrert. Tror ikke det skal gi spesiell lyd. De første 99 turbo hadde ekstern wastegate.
Hvorfor er alle så opptatt av lyden? Jeg synes det er best at bilen akselererer raskere enn en F16 som tar av, uten at det høres mer enn en liten summing fra motoren. Hvis dere ikke greier å bli lagt merke til i trafikken uten tøff lyd, så bør dere vurdere å legge om kjørestilen i agressiv retning. Kjører aldri en tur uten at folk knytter never etter meg, og det greier jeg godt uten noen "puselyd".
Lagt inn: 30 nov 2004, 10:55
av Øyvind
Turboer med intern WG har generelt litt større motstand en turboer uten WG. Derfor er det mange trimmere som bruker turboer med uten WG og setter på en ekstern. Men om det gir noe lyd vet jeg ikke noe om.
Men hvis det er lyd du vil ha er det jo bare å koble ut resirkuleringen på dumpventilen og slippe trykket rett ut. Selv om dette gir en viss effektreduksjon.
Lagt inn: 30 nov 2004, 12:03
av ralle
hvis du vil ha lyd ut av en ekstern vastegate så må du ha den eldre typen der den står på ladetrykksiden.... går turboen med stengt org vastegate og du slipper ut overtrykket som turboen lager.... dettet funker jo sikkert... den første turbosaaben hadde foresten ikke noen retur tilbake i eksosannlegget så den eksosen den slapp ut ble slippet ut rett i motorrommet..... det var vel ikke brannfarlig vel?? stikkflammer i motorrommet..... det var riktigok en del av disse som brandt...
Lagt inn: 30 nov 2004, 12:05
av Gjest
ja okey.takk for tips og råd trond og øyvind. jeg har hvertfall ikke noe problem å bli lagt merke til for å si det sånn. til og med en gammel dame med stokk(sannsynligvis tunghørt) snudde seg i byen da jeg dro på og slapp gassen....altså...pysjjjjjjjjjj. hehe.

Lagt inn: 30 nov 2004, 18:19
av Jon Magnus N251
ralle skrev:hvis du vil ha lyd ut av en ekstern vastegate så må du ha den eldre typen der den står på ladetrykksiden.... går turboen med stengt org vastegate og du slipper ut overtrykket som turboen lager.... dettet funker jo sikkert...
gamletypen wastgate som er på trykksiden?
og moderne eksterne wastegater lager lyd! bare å ha nokk trykk det

ingen som har hørt biler ekstern wg før ? Jeg har i alle fall, for flere av kompisene mine kjører med nye eksterne wastegater, som f.eks turbonetics wg på turbokonvertert golf g60, og funker det på den så tror jeg jammen det skal funke på saab også!
tenker det er den søtre "prrrrrrr" du sikter til

kjøp en liten sexy deltagate ( ? ) eller noe sånt, koster vel rundt tre lapper, monter den på samme sted som 900 enduro hadde sin WG (på den unyttige blendede uttaket på manifoilen), så får du lyden! men finnes sikkert andre rimelige WG

for å få mer info fra folk som faktisk har peiling på ekster WG, anbefaler jeg at du besøker et cosworth forum...

Lagt inn: 01 des 2004, 07:29
av Johnny
Kjører aldri en tur uten at folk knytter never etter meg, og det greier jeg godt uten noen "puselyd".
Fiiine!
Jeg skjønner heller ikke hvorfor bilen skal plystre og pipe som en overanstrengt asmatiker!
Mvh
Johnny
Lagt inn: 01 des 2004, 15:27
av Hello_Kitty
Synes det er små harry med plystre-lyder. Blir nesten litt redd når jeg hører det.....
Lagt inn: 01 des 2004, 15:59
av Øyvind
gamletypen wastgate som er på trykksiden? hvor i hel**** skulle du ha en wastgate om det ikke var på trykksiden????
TruboTaf du må ikke være så tøff i trynet. For som alle Saab elskere med historiekunskapen i orden vet at i turboens barndom før WG og dumpventilen ble funnet opp var det nettop slik. De hadde en overtrykksventil på trykksiden av kompressoren som slapp ut turbotrykket, dermed ladet kompressoren maks hele tiden med en vanvittig lyd. Dette funket så klart ikke i lengden, noe som BMW fant ut på sin 2002 Turbo. Men så kom SAAB med en god ide å sette en ventil på eksossiden av turboen (WG). Dette funket så bra at de kunne selge en masse turbobiler, som i gjen ledet til at vi har en egen klubb for disse bilene i Norge !
Lagt inn: 01 des 2004, 16:52
av Jon Magnus N251
skal ærlig inrømme at jeg mangler historiekunskaper på det området der, da saab bynte med resirk dump omtrent samtidig som jeg ble født...

og det er jo seff på ekssossiden jeg mente, ikke trykksiden!

Lagt inn: 01 des 2004, 19:14
av Gjest
er enig med de som ikke liker at det høres ut som du smeller av en 200liters trykktank hver gang en slipper gassen....
det hadde vert helt greit hadde en kjørt med responssystem.... men det er vel ikke veldig mange som gjør det på gatebilen vel.....