Flushe automatkasse
Moderator: Moderatorer
-
- 1.2 bar
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Flushe automatkasse
Har tenkt å prøve å flushe automatkassa på min 2004 9-5. Har ikke vært under å sett, men forstår det som at man løsner begge kjølerslangene fra kassa, kobler returslangen til trykksiden og plugger returhullet i kassa.
Er det greit å komme til? Trenger jeg annet enn standard verktøy? Hvordan plugger jeg returhullet i kassa og hva trenger jeg til det?
Er der tetninger av noe slag som jeg bør skaffe nye?
Er det greit å komme til? Trenger jeg annet enn standard verktøy? Hvordan plugger jeg returhullet i kassa og hva trenger jeg til det?
Er der tetninger av noe slag som jeg bør skaffe nye?
Re: Flushe automatkasse
For å flushe kassen skikkelig trenger du egnet utstyr.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
- 2.0 bar
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Det enkleste er jo rett og slett å skru opp bunnpluggen, tappe ut det som kommer ut (3.0-3.5 liter) og skru inn bunnpluggen med ny pakning og riktig moment.
Fyll opp girkassen med like mye olje som du tappet av. Kjør et par dager og gjenta til du har gjort dette totalt tre ganger.
Da har du skiftet ut det aller meste av oljen i girkassen din.
Om du så fortsetter å skifte olje en gang i året / hver 50 000 km (tappe bunnpannen, fylle på ny olje én gang), så holder det lenge.
Husk at bilen skal være driftsvarm ved peileprosedyre, og at oljen skal ha JWS3309-spesifikasjon. Det sies også at oljen må være mineralsk og ikke syntetisk, uvisst om det faktisk har noe å si...
Fyll opp girkassen med like mye olje som du tappet av. Kjør et par dager og gjenta til du har gjort dette totalt tre ganger.
Da har du skiftet ut det aller meste av oljen i girkassen din.
Om du så fortsetter å skifte olje en gang i året / hver 50 000 km (tappe bunnpannen, fylle på ny olje én gang), så holder det lenge.
Husk at bilen skal være driftsvarm ved peileprosedyre, og at oljen skal ha JWS3309-spesifikasjon. Det sies også at oljen må være mineralsk og ikke syntetisk, uvisst om det faktisk har noe å si...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
-
- 1.2 bar
Takker for svar.
Ulempen med å skifte oljen på den enkle måten, er jo at det går med en del mer olje, og at man må gjøre det flere ganger.
Metoden jeg tenker på, har jeg funnet beskrevet i tråd her på forumet, og andre steder. Da får man jo skiftet alt på en gang, ved blant annet å kjøre olje andre veien gjennom oljekjøler.
Siden jeg ikke er noen dreven mekaniker, og ikke har fått direkte svar på spørsmålene mine, må jeg tro at Helge har rett i at jeg ikke har utstyr til dette.
Da blir det den enkle metoden, om ikke andre gode svar dukker opp
Ulempen med å skifte oljen på den enkle måten, er jo at det går med en del mer olje, og at man må gjøre det flere ganger.
Metoden jeg tenker på, har jeg funnet beskrevet i tråd her på forumet, og andre steder. Da får man jo skiftet alt på en gang, ved blant annet å kjøre olje andre veien gjennom oljekjøler.
Siden jeg ikke er noen dreven mekaniker, og ikke har fått direkte svar på spørsmålene mine, må jeg tro at Helge har rett i at jeg ikke har utstyr til dette.
Da blir det den enkle metoden, om ikke andre gode svar dukker opp

- doo-kie
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Flushe automatkasse
Går helt fint å gjøre det slik du har beskrevet. Er sånn det skal gjøres på den kassen, ikke behov for noe mere utstyr. Du tapper først av det du får ut, og fyller opp, så kjører du ut en liter i slengen og fyller på til det bare kommer rød fin olje. Dette er prosedyren som står i wis.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
Dodge Ram d-150 pickup
-
- 1.2 bar
Helge, overskriften "flushe automatkasse" er kansje litt misvisende, meningen er i alle fall å få skiftet all olje med en gang.
Har vært å sett under bilen nå. Greit å komme til, 19 mm bolter. Har fått alu skive til avtapningsplugg, og Mobil ATF 3309.
Har ikke vært borti disse banjo? bolter eller niplene? før, og er fortsatt ting jeg lurer på.
1. Må vel plugge returhullet i kassa? Bare å sette inn en av boltene?
2. Hvor er tur og retur, (til og fra) kjøler? Sett forfra, er venstre rør retur fra kjøler?
3. Er der pakninger som bør skiftes?
Har vært å sett under bilen nå. Greit å komme til, 19 mm bolter. Har fått alu skive til avtapningsplugg, og Mobil ATF 3309.
Har ikke vært borti disse banjo? bolter eller niplene? før, og er fortsatt ting jeg lurer på.
2. Hvor er tur og retur, (til og fra) kjøler? Sett forfra, er venstre rør retur fra kjøler?
Sist redigert av totakt den 27 okt 2012, 01:11, redigert 1 gang totalt.
- doo-kie
- Overload!!!
Re: Re: Flushe automatkasse
Ja du plugger returøret med banjoen du skrur ut, men du må tre enn slangebit el. Over den så det blir tett.totakt skrev:Tor, overskriften "flushe automatkasse" er kansje litt misvisende, meningen er i alle fall å få skiftet all olje med en gang.
Husker ikke i hode hva som var tur/retur, har ikke wis fremfor meg.
Pakningene skal byttes iflg. Wis. Jeg brukte de om igjen og det ble tett. Så det får du bare vurdere, koster neppe mye for nye.
Sent from my GT-P3110 using Tapatalk 2
Dodge Ram d-150 pickup
Dodge Ram d-150 pickup
- Tor N12
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
doo-kie skrev:Går helt fint å gjøre det slik du har beskrevet. Er sånn det skal gjøres på den kassen, ikke behov for noe mere utstyr. Du tapper først av det du får ut, og fyller opp, så kjører du ut en liter i slengen og fyller på til det bare kommer rød fin olje. Dette er prosedyren som står i wis.
Tja... ja og nei. Skal dette gjøres skikkelig så skal man først reversere kretsen og montere et oljefilter på kretsen slik at evt drit blir filtrert bort. Deretter skal man gjøre slik du sier

M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
-
- 1.2 bar
Har ikke fått gjordt dette enda, men mulig det kan bli noe i morgen.
Er ikke entydig hvordan dette gjøres når jeg ser i WIS og forumet her, derfor tar jeg det opp enda en gang.
Etter tapp og påfyll av kasse, tenker jeg å ta av returen fra kjøler mot kasse, tror det er høyre røret sett forfra. Så plugge hullet i kasse. Så kjøre ut en liter og fylle på en liter X antall ganger til væska er rød og fin ved forhåpentligvis 8-10 liter totalt.
Har vel ikke noen hensikt å bytte rundt på slanger, å kjøre olja i revers gjennom kjøler? Sila er jo i kassa, så jeg får vel uansett ikke reversert oljestrømmen gjennom sila for å skylle dritt ut av sila?
Tenker jeg riktig?
Er ikke entydig hvordan dette gjøres når jeg ser i WIS og forumet her, derfor tar jeg det opp enda en gang.
Etter tapp og påfyll av kasse, tenker jeg å ta av returen fra kjøler mot kasse, tror det er høyre røret sett forfra. Så plugge hullet i kasse. Så kjøre ut en liter og fylle på en liter X antall ganger til væska er rød og fin ved forhåpentligvis 8-10 liter totalt.
Har vel ikke noen hensikt å bytte rundt på slanger, å kjøre olja i revers gjennom kjøler? Sila er jo i kassa, så jeg får vel uansett ikke reversert oljestrømmen gjennom sila for å skylle dritt ut av sila?
Tenker jeg riktig?
- doo-kie
- Overload!!!
Flushe automatkasse
Jepp, jeg brukte 8 liter til jobben når jeg byttet i vår. Plugginga av kassen brukte jeg bare banjoen med enn slange over hullene.
Dodge Ram d-150 pickup
Dodge Ram d-150 pickup
-
- 1.2 bar
Da er det gjort.
Skal være enig at dette ikke er en flush, egentlig bare et bytte av olja.
Det er høyre rør sett forfra som er retur fra kjøler. Her rant det ut en god del ny olje fra kassa da jeg skrudde ut banjo. Skulle jeg gjort dette om igjen, ville jeg derfor ventet med å fylle opp kassa med olje til jeg hadde plugget returen inn i kassa. Jeg plugget hullet med en olje plugg til motor som jeg hadde til overs. Tetning til banjo brukte jeg bare om igjen.
Da er sikkert dette godt nok, og så tenker jeg å ta halve skift på kassa ved hvert andre oljeskift på motor, eller noe sånt.
Takker for alle svar
Skal være enig at dette ikke er en flush, egentlig bare et bytte av olja.
Det er høyre rør sett forfra som er retur fra kjøler. Her rant det ut en god del ny olje fra kassa da jeg skrudde ut banjo. Skulle jeg gjort dette om igjen, ville jeg derfor ventet med å fylle opp kassa med olje til jeg hadde plugget returen inn i kassa. Jeg plugget hullet med en olje plugg til motor som jeg hadde til overs. Tetning til banjo brukte jeg bare om igjen.
Da er sikkert dette godt nok, og så tenker jeg å ta halve skift på kassa ved hvert andre oljeskift på motor, eller noe sånt.
Takker for alle svar

-
- Overload!!!
- Medlemsnummer: N645
- Navn: Halvard
- Bil: 93 / OG900
- Sted: Oslo
Er det oljefilter i kassa på disse bilene?
En på jobben mente man burde ned med bånnpanna og bytte filteret til kassa der??? fatter ikke helt den men nå har han jobba på møller da så mye mulig vag produkter er anderledes.
Er det så enkelt som å skru ut tappeplugg og helle på ny olje? eller må man bytte no filter også?
En på jobben mente man burde ned med bånnpanna og bytte filteret til kassa der??? fatter ikke helt den men nå har han jobba på møller da så mye mulig vag produkter er anderledes.
Er det så enkelt som å skru ut tappeplugg og helle på ny olje? eller må man bytte no filter også?
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896
Saab er en sykdom man aldri blir kvitt

- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Det er filter, men det skal du ikke bytte. Kjør olja baklengs så får du med det som evt ligger i filteret, bruk påmontert filter og pumpe og kjør til det som kjøres igjennom er filtrert. Se svar fra Tor lenger oppe.
Det enkle alternativet er å tappe kassa og kjøleren for olje og fylle på nytt, men da får du ikke ut alt. Men tar du to slike skift på rappen så er det vel greit nok.
Det enkle alternativet er å tappe kassa og kjøleren for olje og fylle på nytt, men da får du ikke ut alt. Men tar du to slike skift på rappen så er det vel greit nok.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan