Flushe automatkasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Flushe automatkasse

Legg inn av totakt » 25 okt 2012, 22:04

Har tenkt å prøve å flushe automatkassa på min 2004 9-5. Har ikke vært under å sett, men forstår det som at man løsner begge kjølerslangene fra kassa, kobler returslangen til trykksiden og plugger returhullet i kassa.
Er det greit å komme til? Trenger jeg annet enn standard verktøy? Hvordan plugger jeg returhullet i kassa og hva trenger jeg til det?
Er der tetninger av noe slag som jeg bør skaffe nye?

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Flushe automatkasse

Legg inn av Helge » 26 okt 2012, 00:25

For å flushe kassen skikkelig trenger du egnet utstyr.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Flushe automatkasse

Legg inn av little_e » 26 okt 2012, 03:01

Det enkleste er jo rett og slett å skru opp bunnpluggen, tappe ut det som kommer ut (3.0-3.5 liter) og skru inn bunnpluggen med ny pakning og riktig moment.
Fyll opp girkassen med like mye olje som du tappet av. Kjør et par dager og gjenta til du har gjort dette totalt tre ganger.
Da har du skiftet ut det aller meste av oljen i girkassen din.
Om du så fortsetter å skifte olje en gang i året / hver 50 000 km (tappe bunnpannen, fylle på ny olje én gang), så holder det lenge.

Husk at bilen skal være driftsvarm ved peileprosedyre, og at oljen skal ha JWS3309-spesifikasjon. Det sies også at oljen må være mineralsk og ikke syntetisk, uvisst om det faktisk har noe å si...
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Flushe automatkasse

Legg inn av totakt » 26 okt 2012, 12:50

Takker for svar.
Ulempen med å skifte oljen på den enkle måten, er jo at det går med en del mer olje, og at man må gjøre det flere ganger.
Metoden jeg tenker på, har jeg funnet beskrevet i tråd her på forumet, og andre steder. Da får man jo skiftet alt på en gang, ved blant annet å kjøre olje andre veien gjennom oljekjøler.
Siden jeg ikke er noen dreven mekaniker, og ikke har fått direkte svar på spørsmålene mine, må jeg tro at Helge har rett i at jeg ikke har utstyr til dette.
Da blir det den enkle metoden, om ikke andre gode svar dukker opp :)

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Flushe automatkasse

Legg inn av doo-kie » 26 okt 2012, 13:30

Går helt fint å gjøre det slik du har beskrevet. Er sånn det skal gjøres på den kassen, ikke behov for noe mere utstyr. Du tapper først av det du får ut, og fyller opp, så kjører du ut en liter i slengen og fyller på til det bare kommer rød fin olje. Dette er prosedyren som står i wis.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Flushe automatkasse

Legg inn av totakt » 26 okt 2012, 20:19

Helge, overskriften "flushe automatkasse" er kansje litt misvisende, meningen er i alle fall å få skiftet all olje med en gang.

Har vært å sett under bilen nå. Greit å komme til, 19 mm bolter. Har fått alu skive til avtapningsplugg, og Mobil ATF 3309.
Har ikke vært borti disse banjo? bolter eller niplene? før, og er fortsatt ting jeg lurer på.
1. Må vel plugge returhullet i kassa? Bare å sette inn en av boltene?
2. Hvor er tur og retur, (til og fra) kjøler? Sett forfra, er venstre rør retur fra kjøler?
3. Er der pakninger som bør skiftes?
Sist redigert av totakt den 27 okt 2012, 01:11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Re: Flushe automatkasse

Legg inn av doo-kie » 26 okt 2012, 20:42

totakt skrev:Tor, overskriften "flushe automatkasse" er kansje litt misvisende, meningen er i alle fall å få skiftet all olje med en gang.

Har vært å sett under bilen nå. Greit å komme til, 19 mm bolter. Har fått alu skive til avtapningsplugg, og Mobil ATF 3309.
Har ikke vært borti disse banjo? bolter eller niplene? før, og er fortsatt ting jeg lurer på.
1. Må vel plugge returhullet i kassa? Bare å sette inn en av boltene?
2. Hvor er tur og retur, (til og fra) kjøler? Sett forfra, er venstre rør retur fra kjøler?
3. Er der pakninger som bør skiftes?
Ja du plugger returøret med banjoen du skrur ut, men du må tre enn slangebit el. Over den så det blir tett.
Husker ikke i hode hva som var tur/retur, har ikke wis fremfor meg.
Pakningene skal byttes iflg. Wis. Jeg brukte de om igjen og det ble tett. Så det får du bare vurdere, koster neppe mye for nye.
Sent from my GT-P3110 using Tapatalk 2
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Flushe automatkasse

Legg inn av Tor N12 » 29 okt 2012, 22:26

doo-kie skrev:Går helt fint å gjøre det slik du har beskrevet. Er sånn det skal gjøres på den kassen, ikke behov for noe mere utstyr. Du tapper først av det du får ut, og fyller opp, så kjører du ut en liter i slengen og fyller på til det bare kommer rød fin olje. Dette er prosedyren som står i wis.

Tja... ja og nei. Skal dette gjøres skikkelig så skal man først reversere kretsen og montere et oljefilter på kretsen slik at evt drit blir filtrert bort. Deretter skal man gjøre slik du sier ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Flushe automatkasse

Legg inn av totakt » 08 nov 2012, 22:32

Har ikke fått gjordt dette enda, men mulig det kan bli noe i morgen.
Er ikke entydig hvordan dette gjøres når jeg ser i WIS og forumet her, derfor tar jeg det opp enda en gang.
Etter tapp og påfyll av kasse, tenker jeg å ta av returen fra kjøler mot kasse, tror det er høyre røret sett forfra. Så plugge hullet i kasse. Så kjøre ut en liter og fylle på en liter X antall ganger til væska er rød og fin ved forhåpentligvis 8-10 liter totalt.
Har vel ikke noen hensikt å bytte rundt på slanger, å kjøre olja i revers gjennom kjøler? Sila er jo i kassa, så jeg får vel uansett ikke reversert oljestrømmen gjennom sila for å skylle dritt ut av sila?

Tenker jeg riktig?

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Flushe automatkasse

Legg inn av doo-kie » 08 nov 2012, 22:53

Jepp, jeg brukte 8 liter til jobben når jeg byttet i vår. Plugginga av kassen brukte jeg bare banjoen med enn slange over hullene.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

totakt
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 295
Registrert: 28 feb 2012, 15:13
Medlemsnummer: N2343
Navn: Jens
Bil: 900s 1997
Sted: Vennesla

Re: Flushe automatkasse

Legg inn av totakt » 09 nov 2012, 17:24

Da er det gjort.
Skal være enig at dette ikke er en flush, egentlig bare et bytte av olja.
Det er høyre rør sett forfra som er retur fra kjøler. Her rant det ut en god del ny olje fra kassa da jeg skrudde ut banjo. Skulle jeg gjort dette om igjen, ville jeg derfor ventet med å fylle opp kassa med olje til jeg hadde plugget returen inn i kassa. Jeg plugget hullet med en olje plugg til motor som jeg hadde til overs. Tetning til banjo brukte jeg bare om igjen.
Da er sikkert dette godt nok, og så tenker jeg å ta halve skift på kassa ved hvert andre oljeskift på motor, eller noe sånt.
Takker for alle svar :)

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Re: Flushe automatkasse

Legg inn av zero900t » 14 nov 2012, 10:28

Er det oljefilter i kassa på disse bilene?
En på jobben mente man burde ned med bånnpanna og bytte filteret til kassa der??? fatter ikke helt den men nå har han jobba på møller da så mye mulig vag produkter er anderledes.

Er det så enkelt som å skru ut tappeplugg og helle på ny olje? eller må man bytte no filter også?
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Flushe automatkasse

Legg inn av Ingvar N629 » 14 nov 2012, 11:37

Det er filter, men det skal du ikke bytte. Kjør olja baklengs så får du med det som evt ligger i filteret, bruk påmontert filter og pumpe og kjør til det som kjøres igjennom er filtrert. Se svar fra Tor lenger oppe.

Det enkle alternativet er å tappe kassa og kjøleren for olje og fylle på nytt, men da får du ikke ut alt. Men tar du to slike skift på rappen så er det vel greit nok.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar