Side 1 av 1
clutsh på 9000
Lagt inn: 30 nov 2004, 16:38
av hotti
hei har akkurat kjøpt meg en saab 9000 -85 mod. men synes clutshen tar så langt inne,må liksom trø den helt inn for og få den til og ta..lurer på om det er noe justering på den,forige eier sa at clutshen ble skiftet ifjor.
evt hva annet kan det være?
pedal
Lagt inn: 30 nov 2004, 16:52
av Petter 900 T
Tja, lufte?
Petter
Lagt inn: 30 nov 2004, 17:22
av Gjest
har prøvd det...men det kom ikke noe luft...

Lagt inn: 01 des 2004, 01:24
av Tor N12
Ikke bestandig det er lett å få ut all lufta på de gamle 9000-modellene. Jeg vil i allefall anbefale deg å kjøre trykk på beholderen da er det lettere å få ut allt.
Vet du om slavesylinderen ble byttet eller overhalt? Den kan krangle...
Kan også være hovesylinderen eller slangen som krangler, har hørt om flere tilfeller der slangen smuldrer opp innvendig slik at partikler fra denne tetter slavesylinderen.
Lagt inn: 01 des 2004, 08:28
av Jørgen N237
Skiftet lamell, slave hovedsylinder på min 9000, lag en tett topp på bremseveskebholderen, med en sykkelslange som du klipper og streng rundt kanten på beholder. Ta en sykkelpumpe og pump hele tiden, pump med pedalen og luften kommer nok ut.. Høres ut som om luftingen som er problemet... Eventuelt liten lekkasje i slange inn på hovedsylinder?? Er mer pes å lufte enn på andre biler, men absolutt mulig.. Men man bør være 2...
Lagt inn: 01 des 2004, 09:25
av Trond N47
Lufteverktøy som setter trykk på bremsevæskebeholderen får du kjøpt for litt over hundrelappen på f.eks. CD bildeler. Tar trykk fra et av sommerhjulene på denne årstiden (reservehjulet gir for høyt trykk). Anbefales.
Lagt inn: 01 des 2004, 09:53
av Øyvind
Jeg har også en gammel 9000 som hadde samme problemet.
Lufteverktøy kjøpte jeg på CD-Bildeler, helt utrolig bra til kløtsj og bremser.
Men den ble ikke bra før jeg skiftet gummislangen som går fra hovedsylynder til motoren. Denne hadde mistet mye av stivheten og bulet når jeg trådde på pedalen. Bilen ble ikke til å kjenne i gjen da jeg skiftet den

.
Det er også en liten plastforing i hengselen til pedalen som slites ut. Dette gir mye dødgang på pedalen og er med på å forverre situasjonen.
Så mit råd er å kjøpe ny gummislange og plastforing, det funket i alle fal på min 9000.
Lagt inn: 01 des 2004, 13:27
av hotti
tusen takk for svar gutta...skal sjekke ut den slangen og foringa...

så får vi prøve å lufte en gang til...
