hil Tore
oljesludge 9-5 2005 mod
Moderator: Moderatorer
oljesludge 9-5 2005 mod
hei,er det oljesludgeproblem på 9-5 vector 2005 mod? Ringte på en som netopp hadde vært på service 120000k og der blev oljesil byttet+ noen andre ting vedr.dette,verksted hadde bemerket at det var på høy tid at den blev byttet! trodde dette gjalt modeller frem til 2004? tenkte på og se på denne bilen.men lurer på om motor har tatt noen skade,noen som sikkert vet en del om dette
hil Tore
hil Tore
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
oljesludge 9-5 2005 mod
Er et problem på alle, men det er litt mindre eller 04 da veivhus ventilasjonen ble forbedret, småkjøring og lange oljeskift intervaller er døden for den motoren. Mange motorer klarer seg fint selv om de har måttet byttet register og turbo etter lite kjørte km. Jeg byttet register på min sedan på 130k nå er den snart bikket 200k. Turbo har ikke blitt byttet. min motor hadde mye sludge.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
- Gunnar N326
- Overload!!!
- Innlegg: 1262
- Registrert: 03 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N 326
- Bil: 9-3 2,3i '98 nå delebil
- Sted: Kr.sund
Re: oljesludge 9-5 2005 mod
Det kom vel endringer på blokka fra og med 2004? En bekjent som jobbet med Saab tidligere, og kjørte 9-5, sa at motorene var "friskmeldt" fra og med 2004. Men selvsagt, med mye småkjøring og nosjalant forhold til vedlikehold, kan alle motorer få problemer... Kjører selv 2001 mod, tok ned bunnpanna første gang for et år siden, ca. Rent og pent der! Men selvsagt er veivhusventilasjonen oppgradert, og oljen byttet ofte og av høy kvalitet.
MVH Gunnar Medl. N326
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
Solgt 
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
9-3 '02 2,3 prosjekt...
9-3 2.0s '98
9-5 Estate 2.0t aut '01
9-3 2,3i '98, nå avskiltet delebil.
x 9000cse 2.3t '96(solgt)
x 9000cc 2.3i '90 (solgt)
x 9000cc 2.0T '90(totalvraket)
Re: oljesludge 9-5 2005 mod
Det er forskjeller i blokken.
Men de er langt fra friskmeldte av den grunn.
Så vær obs på oljeskift og kjøremønster.
Men de er langt fra friskmeldte av den grunn.
Så vær obs på oljeskift og kjøremønster.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.
99 9-3 Cab.
-
Knut.as
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 12 jan 2013, 20:16
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector
- Sted: Grimstad
Re: oljesludge 9-5 2005 mod
Hei, jeg hadde akkurat nede bunnpanna på min 2004/2005 (reg. desember 2004) og det var var fult av oljesludge over alt.
Sila var ca 90% tett etter hva jeg kunne se.
I de ukene jeg har hatt bilen har jeg hatt hvinelyd ved kaldstart, som forsvant med en gang etter at jeg rensa bunnpanna nå i helga.
Sila var ca 90% tett etter hva jeg kunne se.
I de ukene jeg har hatt bilen har jeg hatt hvinelyd ved kaldstart, som forsvant med en gang etter at jeg rensa bunnpanna nå i helga.
Re: oljesludge 9-5 2005 mod
Hvor langt har bilen din rullet?
-
Knut.as
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 12 jan 2013, 20:16
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector
- Sted: Grimstad
Re: oljesludge 9-5 2005 mod
Den har gått 173 000
Re: oljesludge 9-5 2005 mod
Ok,min har ruslet 71000 km så da er det vel ikke prekert enda
- Birger N372
- 1,5 bar

- Innlegg: 360
- Registrert: 30 nov 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N372
- Navn: Birger
- Bil: MY05 Saab 9-5 Aero (solgt)
- Sted: Grimstad
Re: oljesludge 9-5 2005 mod
Det varierer tydeligvis en del på 2004 og nyere, for på min 2005 mod (prod. aug 2004) hadde de ned bunnpanna da den hadde gått ca 150.000 eller noe og det var visst "helt reint". Den gikk 78.000km som leasingbil de første tre årene på longlife intervall før jeg nå har hatt den nå i litt over fem år. Nå har den passert 189.000km (en del småkjøring og noen langturer) og jeg har byttet olje/filter hver 10.000km eller før (noe Saab/GM original olje, men mest Mobil1 Newlife 0W-40).
-
totakt
- 1.2 bar

- Innlegg: 295
- Registrert: 28 feb 2012, 15:13
- Medlemsnummer: N2343
- Navn: Jens
- Bil: 900s 1997
- Sted: Vennesla
Re: oljesludge 9-5 2005 mod
Sjekk slange med hvit enveisventil som går fra oljefella til spjeldhus. Ventilen blir sprø med årene og knekker, tåler nok ikke varmen over tid. Sjekk også at den virker som den skal. Sjekk at slangen er hel, og at den ikke er grodd igjen av olje.
Ta av toppdeksel. På min 2004 modell, så det rent ut. Dette, sammen med tidligere historie på motor, gjør at jeg foreløpig har valgt å ikke ta ned bunnpanna for sjekk av oljesil.
På innsiden av toppdekselet, bak tilkopling for slange, er det en slags spalte. Kan være utsatt for groing, må i så fall rengjøres.
Har du av toppdeksel, kan det være greit å ettertrekke topplokksbolter.
En komptest kan fortelle noe om stempelringene er kokset fast. Kan være annet enn ringene også da... Koster ikke mye for en komptester på Biltema. Koksede stempelringer kan forebygges eller fikses med WD40 metoden. Om det virker, kan diskuteres. Billig og enkelt er det i alle fall, og kan være verd et forsøk.
Nå er det andre her som har mer erfaring og greie på dette enn meg, så det er bare å arrestere, diskutere eller føye til.
Ta av toppdeksel. På min 2004 modell, så det rent ut. Dette, sammen med tidligere historie på motor, gjør at jeg foreløpig har valgt å ikke ta ned bunnpanna for sjekk av oljesil.
På innsiden av toppdekselet, bak tilkopling for slange, er det en slags spalte. Kan være utsatt for groing, må i så fall rengjøres.
Har du av toppdeksel, kan det være greit å ettertrekke topplokksbolter.
En komptest kan fortelle noe om stempelringene er kokset fast. Kan være annet enn ringene også da... Koster ikke mye for en komptester på Biltema. Koksede stempelringer kan forebygges eller fikses med WD40 metoden. Om det virker, kan diskuteres. Billig og enkelt er det i alle fall, og kan være verd et forsøk.
Nå er det andre her som har mer erfaring og greie på dette enn meg, så det er bare å arrestere, diskutere eller føye til.
-
Knut.as
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 32
- Registrert: 12 jan 2013, 20:16
- Bil: 2005 9-5 2.0t Vector
- Sted: Grimstad
Re: oljesludge 9-5 2005 mod
Ventilen på slangen som nevnt over var knekt på min.
Det er ikke godt å si hvor lenge den har vært sånn, men kan jo ha bidratt til mitt problem.
Jeg skal hvertfall gå gjennom alt som er av slanger og rør, da jeg fant 2 vakuumslanger som også var gåene da bytte slangen til veivhusventilasjonen.
Det er ikke godt å si hvor lenge den har vært sånn, men kan jo ha bidratt til mitt problem.
Jeg skal hvertfall gå gjennom alt som er av slanger og rør, da jeg fant 2 vakuumslanger som også var gåene da bytte slangen til veivhusventilasjonen.
Re: oljesludge 9-5 2005 mod
I samme slengen, bytt oljetermostaten.
viewtopic.php?f=12&t=28630&hilit=oljetermostat
Har selv bytta den to ganger, siste varte ikke ett år engang, har gitt opp og nå kjører jeg heller med plast rundt oljekjøleren, inntil jeg gidder å bytte nok en oljetermostat...
viewtopic.php?f=12&t=28630&hilit=oljetermostat
Har selv bytta den to ganger, siste varte ikke ett år engang, har gitt opp og nå kjører jeg heller med plast rundt oljekjøleren, inntil jeg gidder å bytte nok en oljetermostat...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

