Oransj farge i kjølesystem

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Oransj farge i kjølesystem

Legg inn av kknutsen » 30 nov 2012, 20:52

Hei, prøver å poste her for å se om jeg kan få litt hjelp :)

Min Saab 9000 hadde stått avregistrert i godt over ett år, før fyren bestemte seg for å selge den, deretter jeg tok jeg den nylig i bruk, og merket fort at dette var en bil som ikke hadde blitt kjørt på en stund.

Kjølevæskebeholderen var tom, derfor fylte jeg den opp, og kjørte... problemet kom neste gang jeg tittet under panseret og oppdaget at beholderen var blitt helt oransj (Rust) Regner med at dette er korrosjon og drit som har samlet seg opp mens den sto stille, ett annet problem var at den var blitt oransj rundt radiatoren hvor slangene går inn...

Er noe usikker på framgangsmåten for dette, hva burde jeg spyle kjølebeholderen med, noen stoffer jeg må styre unna, og kan det være lekkasje fra radiatoren siden det tydelig har komnmet ut rust derfra?


Håper dette er en god nok forklaring, kan ut og ta noen bilder, hvis det er behov for det :)
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Brukeravatar
Ola Pituetten N703
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 609
Registrert: 12 okt 2006, 21:08
Medlemsnummer: N703
Navn: Ove Kynell Arstad
Bil: 9-5 05 Vector - Qashqai Tekna
Sted: Etnedal i Valdres
Kontakt:

Re: Kjølevæske beholder

Legg inn av Ola Pituetten N703 » 30 nov 2012, 22:00

Har du anledning og står innendørs,så tapp av påfyllt kjølevæske. Fyll opp med med vann og kjør motoren varm .Tapp av og sett slange i en del av systemet og spyl igjennom etterpå, fyll på ny kjølevæske 60%Konsentrat blandes i 40% vann. Ekspansjonstank kan renses med samme type tablett man bruker til å rense oppvaskmaskin, men ikke i motor.
SAAB ER BEST

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: Kjølevæske beholder

Legg inn av kknutsen » 30 nov 2012, 22:07

Innendørs mekking er det ingen problem med, tenkte å ta tak i det imorgen, da jeg skal få fikset en del andre ting. Så det er helt ok å spyle gjennom motoren og slangene med vanlig vann?

Kan også ta en kjølevæskebeholder fra delebilen min, dette er kanskje noe lettere enn å prøve å rense den som står i nå, noe grumsete kan man si! :roll:
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Kjølevæske beholder

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 nov 2012, 22:28

Sjølve ekspansjonstaken kan du prøve å rense med en maskinoppvasktabelett, er det fortsatt fullt i møkk, tek du og finn deg noko veldig fin grus, og fyller litt vatn i. Rett alle hol og rist til det ser bra ut. Dereetter skyller du godt, slik at du får ut all smågrusen.
Endra også topic til noko meir beskrivande. :)

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: Oransj farge i kjølesystem

Legg inn av kknutsen » 30 nov 2012, 22:31

Har tilgang til vaskeri på jobben, så kan forsåvidt ta inn tanken der for vask...


Men takker for svar hvertfall, gyver løs på det imorgen så ser jeg hva jeg finner ut av! :D
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: Oransj farge i kjølesystem

Legg inn av kknutsen » 08 des 2012, 17:28

Prøver å sparke liv i denne tråden, da problemet har ballet på seg


Etter jeg fikk spylt gjennom og fyllt på vann + kjølevæske (40/60) så tok det ikke lange tiden før jeg så at det var lekkasje i radiatoren, på flere steder, har heldigvis en delebil tilgjengelig, så det gikk fort å bytte om på disse to.

Etter jeg hadde montert alt så starta jeg bilen for å sjekke etter eventuelle lekasjer i slanger og/eller radiator, og da la jeg merke til at det pipla væske ut fra vannpumpa.
Dette viste seg til å være ganske mye væske som kom ut når bilen først fikk litt trykk(turtall).

Jeg hørte litt rundt, og fikk en kar til å se på det, og han trodde muligens at det er en O-ring som holder på trykket, der vannpumpa går inn til blokka, og at denne er røket.

Bilde

Som dere ser på bildet over, så er det den utstikkeren som er nede til høyre som går inn i blokka, og at denne mest sansyneligvis blir holdt av en O-ring.

EDIT: dette er kun ett eksempelbilde, vannpumpa står selfølgelig på motoren as we speak :)


Noen som har erfaring med dette, eventuelt om det er vanskelig å få bytta?

Svar mottas med takk!
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Oransj farge i kjølesystem

Legg inn av Eirik N396 » 08 des 2012, 23:14

Har byttet vannpumpe med O-ringer på 9000 selv.

Dette syntes i hvertfall jeg var en drittjobb, så om jeg tok ut pumpa for å bytte O-ringer hadde jeg garantert bytta pumpa samtidig. Det tok vel ikke så mange timer å bytte, men det var ganske mye demontering og vanskelig å komme til. Greide det på en (lang) kveld da jeg gjorde dette første gang, kan sikkert gå forholdsvis raskt når en har gjort det noen ganger.

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: Oransj farge i kjølesystem

Legg inn av kknutsen » 09 des 2012, 17:31

Ja, det ser ganske så kronglete ut å komme til

Har derimot snakket med en som har bytta vannpumpe, og han mente at dette var rimelig lett, da man ikke trenger å løsne strammehjulet, men bare legge press på det med en jernstang (Eller lignendes) så man kan få vippet av reima. Og etter dette satt bare vannpumpa i 5 bolter.

Men skal bestille ny imorgen, så får vi se hvor vanskelig det er :)
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Helge
Overload!!!
Innlegg: 1675
Registrert: 31 aug 2008, 20:21
Sted: Gaupen, Hedmark

Re: Oransj farge i kjølesystem

Legg inn av Helge » 09 des 2012, 18:19

På vannpumpen bruker ny O-ring og lim.
Da blir det aldri lekkasje.
06 9-5 TiD.
99 9-3 Cab.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Oransj farge i kjølesystem

Legg inn av Ingvar N629 » 09 des 2012, 19:32

Dropp lim, det brukes generelt for mye pakningslim som setter seg i banjoskruer og trange kanaler. Bytt o-ringene og ha på dem litt fett før du monterer pumpa, så skades ikke ringene så lett.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: Oransj farge i kjølesystem

Legg inn av kknutsen » 09 des 2012, 19:51

Men det lønner seg å bytte hele vannpumpa, hvis jeg likevel skal ha den av for å skifte O-ring?
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Atzz
Overload!!!
Innlegg: 1364
Registrert: 28 okt 2009, 08:34
Medlemsnummer: N1868
Navn: Sigve
Bil: Saab 9000 Aero
Sted: Bodø

Re: Oransj farge i kjølesystem

Legg inn av Atzz » 09 des 2012, 19:53

Jeg ville gjort det, så slipper du å gjøre samme jobben en gang til om pumpa skulle ryke en kort stund etter at o-ringen er byttet...

Brukeravatar
kknutsen
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 47
Registrert: 30 nov 2012, 09:49
Navn: Kevin
Bil: Saab 9000 CS 2,3
Sted: Stavanger

Re: Oransj farge i kjølesystem

Legg inn av kknutsen » 13 des 2012, 23:43

Regna med at Biltema hadde denne vannpumpen, men tydeligvis ikke, så jeg tok meg heller tid til å skifte bare O-ringen, da økonomien står ikke i skyene i juletider :)

Vil bare påpeke at det var ikke en O-ring, det var en annen type seal, men så har nå kjært barn mange navn.
Anyways, fikk tak i en saftig tjukk O-ring, smørte den inn med godsaker og fikk montert dette igjen, og nå er det bedre enn noensinne!

Jobben: Utrolig enkelt å hukè av multireima, ta av kjølevæskebeholderen, så har man mer plass enn det man trenger! Veldig rett fram jobb!

Takk for all info og tips :)
Saab 9000 2,3 CS -93
Saab 9000 2,0 CD -95 (Delebil)

Svar