Tenningslås 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Tenningslås 9-5

Legg inn av Arnesl N1394 » 06 aug 2013, 21:07

Låner denne tråden litt da jeg sliter med samme problemet..
Tenningslåsen min kan være vanskelig å få vrid om til første trinn, må jokke frem og tilbake litt før den smetter
over. En og annen skjelden gang henger den igjen, så den ikke spretter opp (dvs. radioen blir stående på osv.)
Pål N526 skrev:
Om du tar ut nøkkelen(tenningslåsen er slitt) så kan det være at den ikke spretter ordentlig tilbake slik at bilen ikke
senser at nøkkelen er ute av bilen. Dette resulterer i at du ikke bil få låst bilen med fjernkontroll.

/ Pål
Når man har tatt ut låsesylinder'n, kan man da fjerne nøkkelen uten å få problemer senere? Prøvde å lese om dette i WIS også,
men stod ikke noe mer enn at måtte la nøkkelen sitte i låsesylindern. Har tenkt å bade låsen i noe rengjørende greier,
og smøre den etterpå, men greit om nøkkelen slipper å være med på den rundreisa.. :D

Og om jeg feks. kjøper en brukt en, er det grei jobb å justere den til å passe mine nøkler?
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Tenningslås 9-5

Legg inn av Arnesl N1394 » 06 aug 2013, 21:51

...og da har man klart det som IKKE skulle skje.. Skulle ut en kjapp liten tur og smøre låsen.. Etter å ha gjort det, så
vil den ikke ut av LOCK for alt i verden.. :evil:

Er eneste løsninga da flattrekker og bryte den til OFF? (Må vel stå i off for å få den ut? Nei, jeg vil ikke borre..)

(Noen som har en låsesylinder tilgjengelig i Ringsaker/Hamar/Omegn, haster! :? )
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Tenningslås 9-5

Legg inn av Pål N526 » 08 aug 2013, 02:53

Litt seint. Når du har tatt ut låsen kan du gjøre hva du ønsker med nøkkelen.

Få den ut av bilen. Demonter og inspiser hvilke pinner/blad som lager problemer(stikker for mye ut, ved nøkkel satt i). Ikke bland bladene. Det er også noen mini spiral fjær inni låsen, så om du har noen tommeltotter for mye, få tak i ny lås.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
Arnesl N1394
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 580
Registrert: 16 mai 2007, 22:10
Medlemsnummer: N1394
Navn: Arne Slaatsveen
Bil: Saab 9-5 Estate -01
Sted: Brumunddal

Re: Tenningslås 9-5

Legg inn av Arnesl N1394 » 08 aug 2013, 14:21

Problemet ble til slutt at jeg ikke fikk nøkkelen videre fra "Lock" posisjon.. Snakket med verkstedet, de anbefalte å bruke tang
på en av nøklene og vri over, dette funka og jeg fikk start på bilen, så jeg fikk flytta på den.. Ikke prøvd å ta den ut enda, da planen
er å bruke bilen en liten tur i morgen..

Ny lås er bestilt, tror jeg dropper å plundre for mye med den selv..
(Skal kanskje ikke se bort ifra at jeg plukker i filler den ødelagte når den nye er på plass :) )
-01 Saab 9-5 2.0t
-00 Saab 9-3 2.0i - *Solgt*
-12 VW Caddy 1.6TDI BlueMotionCrap Firmabil
-85 Saab 900i (2.0i) *Hugget, brent og borte vekk*

Brukeravatar
Emefve N1214
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 26 nov 2007, 22:25
Medlemsnummer: N1214
Navn: Magne
Bil: M00 95 2,3t SE Aut
Sted: Scania R580

Re: Tenningslås 9-5

Legg inn av Emefve N1214 » 06 mar 2014, 18:06

Har fått akkurat samme problem her. Men jeg lurer på om startsperren sitter i nøkkelen eller i fjernkontrollen. Jeg har fått tak i en brukt låsesylinder med nøkkel. Vil jeg kunne åpne bilen med fjernkontrollen og starte bilen med denne brukte låsesylinderen med tilhørende nøkkel, eller må jeg bestille, og vente en "evighet" på en sprett ny låsesylinder?
-00 Saab 9-5 SE 2,3t Estate Aut
-05 Subaru Forester 2,0 X
-07 Fiat Strada 1,3 Multijet Diesel

JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 30 des 2007, 21:38
Medlemsnummer: N1230
Navn: Jon Petter Salberg
Bil: 900 98't-talladega
Sted: Stjørdal

Re: Tenningslås 9-5

Legg inn av JPS N1230 » 07 mar 2014, 01:00

har akkurat samme historien på en saab 900 t talladega her. Startet med at jeg skulle hente den fra verksted etter eukontroll. Nøkkel satt fast og jeg fikk den ikke ut, og ikke startet. Endte med bestilling av tilpasset låsesylinder til nøkkel og borring.
Deretter fungerte det en liten periode, og nå sitter nøkkel fast igjen, løsner noen dager.. litt fra dag til dag. Nøkkelen sitter fast nå, men jeg får vridd om og startet. Bruker da ekstranøkkel til å starte.

Det jeg har funnet ut er at det er ikke tenningslåsen som er problemet. Når jeg vrir nøkkelen så kjenner jeg nesten at ting står i spenn, samt at de gangene jeg får nøkkelen ut hører jeg etterpå "klunk".. dvs at disse stagene som går på startsperren og reverse står på en eller annnen rar måte i spenn..verkstedet har sett på det (lokalt verksted) men turte ikke gjøre noe å begynne å justere på stag etc..de mente de var godt smurt opp.

Jeg får egentlig intrykk av at dere også sliter med de samme feilene.. kan dette stemme? noen som har sett mer i dybden på dette? antar at det å bare levere bilen til feilsøk blir dyrt..ikke gjort noe med det enda av den grunn!
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12867
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Tenningslås 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 07 mar 2014, 08:14

JPS N1230 skrev:...........
Funker det å lirke på girspaken mens du forsøker å ta ut nøkkelen? Overføringa mellom girlås og tenningslås er rent mekanisk og kan bli trøblete når det er gammelt og velbrukt, evt hvis giroverføringa fram til kassa er dårlig justert slik at girspaken ikke havner riktig i girtårnet når den står i revers.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

JPS N1230
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 30 des 2007, 21:38
Medlemsnummer: N1230
Navn: Jon Petter Salberg
Bil: 900 98't-talladega
Sted: Stjørdal

Re: Tenningslås 9-5

Legg inn av JPS N1230 » 08 apr 2014, 00:26

Har prøvd å lirke uten at nøkkelen løsner..det som skal sies at den var grei å få ut en god stund etter det ble satt inn ny tenningslås..uten at det skal ha noe betydning slik jeg ser det, da det ikke er tenningslåsen som er problemet. Bilen har heller ikke gått lengre enn 160 000km, men det kan jo kanskje være slitt..ved bruk er girkassa fin, bilen er enkel å få i revers osv, men det kan jo være noe som er "spent" her fordi om alt funker som nevnt..
Jon Petter Salberg / Saab 900 Turbo Talladega 98'mod Steg 3

cozmo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 520
Registrert: 24 aug 2007, 10:19
Bil: 2005 9-5 2.0t Vector Estate
Kontakt:

Re: Tenningslås 9-5

Legg inn av cozmo » 04 jul 2014, 10:10

Emefve N1214 skrev:Har fått akkurat samme problem her. Men jeg lurer på om startsperren sitter i nøkkelen eller i fjernkontrollen. Jeg har fått tak i en brukt låsesylinder med nøkkel. Vil jeg kunne åpne bilen med fjernkontrollen og starte bilen med denne brukte låsesylinderen med tilhørende nøkkel, eller må jeg bestille, og vente en "evighet" på en sprett ny låsesylinder?
Bra spørsmål. Jeg har fått samme problem. Har sett at det selges brukte låsesylindre på ebay.....Men dersom man har et par nøkler får man jo ikke brukt dem med en brukt låsesylinder går jeg ut i fra.

Hvor får man bestilt en ny låsesylinder som er tilpasset de nøklene man har fra før?
Solgt: 2005 Saab 9-5 Vector 2.0t Estate aut.
2001 Saab 9-3 2.0 SE Turbo
---
Motorer uten turbo suger..

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Tenningslås 9-5

Legg inn av Hjelle, N6 » 06 jul 2014, 00:03

cozmo skrev:Hvor får man bestilt en ny låsesylinder som er tilpasset de nøklene man har fra før?
SAAB-forhandlaren din. Dei bestiller opp korrekt låsesylinder (eller nøkkel om du treng det) utifrå chassisnummer ifrå sentrallageret i Nyköping.

Alternativt går det jo ann å kode om elektronikken i nøkklane (SAAB-forhandlaren din ordnar dette, samt giftar ut dei nøklane du ikkje ønskar bruke lengre) en får med dei brukte låsesylinderane, evt flytte over elektronikken ifrå dei gamle nøkklane til dei "nye". Om en kjøper brukte låsesylinderar husk for all del å få med alle sylinderane, slik at du slepp ha med dei gamle nøklane ifall fjernstyrt sentrallås ikkje virkar å du må opne fks. førardøra med nøkkel.

Fade
Innlegg: 1
Registrert: 31 mai 2018, 20:30
Navn: Dagfinn Magerholm
Bil: Saab 9-5 2003

Re: Tenningslås 9-5

Legg inn av Fade » 31 mai 2018, 20:35

Hei,

Ny her inne jeg... Regner med at her inne så har dere kollektivt den beste kompetansen på Saab i Norge..

Sliter med tenningslåsen jeg også, men med meg får jeg vridd rundt nøkkelen, displayet viser "Check OK" men der starter problemene...

Nå er det slik at jeg må vri nøkkelen til "ST" og så holde nøkkelen i den posisjonen og rigle mye frem og tilbake før den får kontakt og vil starte. Regner med det er noe nedi der som har dårlig kontakt. Det har bare blitt verre og verre og enkelte ganger må jeg rigle i et par minutter før jeg får start. Jeg prøvde å bytte låssylinderen i første omgang, men det er en annen plass problemet sitter.

Noen tips?

Brukeravatar
Kato
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 936
Registrert: 05 nov 2013, 23:08
Navn: Kato Herland
Bil: Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD
Sted: Tromsø

Re: Tenningslås 9-5

Legg inn av Kato » 31 mai 2018, 22:02

I ditt tilfelle tror jeg nok at det helst er kontaktsettet under/til tenningslåset som er problemet (startreléet eller kanskje en kontakt ifm. ev. automatkasse). Se om dette ligner: viewtopic.php?f=37&t=46901&p=310911.
2009 Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut., eSID2.

Svar