9000 CS 2.3T starter tregt

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Bendikla » 11 des 2012, 23:04

Har en 93' 9000 2.3T som starter veldig tregt(bruker motorvarmer og byttet nettopp olje). Må la den gå noen runder på starter'n før den jobber seg sakte opp i turtall. Går ellers helt fint på tomgang og når den har stått å gått litt så starter den veldig lett.

Når jeg skrur på kun tenninga, viser det 10,8-10,9 volt i dashbordet, og når jeg kjører 13,5-13,6 V(må vel bytte børster på dynamoen). Flyttet batteriet over i den andre 9000'n min i dag. Der viste batteriet 11,7 V med kun tenninga på, så det er tydeligvis ikke batteriet som er problemet. Noen som har noe tips? Hvorfor er spenninga så lav med tenninga på?

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Ottar N398 » 12 des 2012, 09:54

Bytt børster og skjekk jordingspunktet til motoren :D Skal ikke mye motstand til før det blir for mye for de store strømmene startmotoren trekker
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Bendikla » 30 jan 2013, 12:35

For et par uker siden byttet jeg spenningsregulator og plugger og sjekket jordingspunkt og målte spenning på dynamo og batteri(bra med spenning). De gamle pluggene var fulle av sot. Fortsatt var bilen tungstartet.
Nå når det er minusgrader må jeg ha på motorvarmer en time eller to for å få start. motorturtallet akselerer tydelig seint opp mot tomgang.

I helga skrudde jeg ut pluggene jeg byttet(selve elektrodene var rene, men sotete rundt på resten av pluggen) og ladet batteriet over natta. Kjørte meg en tur og parkerte bilen. Dagen etter hadd jeg på motorvarmer et par timer og prøvde å starte, den startet i et halvt sekund å så døde igjen. Vrei om tenninga igjen, men kun starteren som kværner rundt uten tegn til start. Prøvde det samme igjen i går, men med nøyaktig samme resultat.

Noen som har forslag til hva som kan være galt? Pluggene indikerer kanskje at den får for mye bensin?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Tor N12 » 30 jan 2013, 18:44

Den bilen din har jo tcs.. den har ikke gått i limp home da? I såfall så lyser vel tcs-lampa. Om den er i limp home så må du rett og slett gi gass, sjelden de går på tomgang da.
Hvis den ikke er i limp home så tipper jeg defekt veivakselgiver men det kan også være bensinpumpa som har tatt kvelden.
Om plugger soter ned så må du jo få tatt diagnose på bilen. Kan være dårlig tempsensor.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Bendikla » 01 feb 2013, 09:53

Var bensinpumpa som var gåen.. Noen som vet om denne passer? http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... 21878.html
Evt. noen som har en brukt en i grei stand her i Trondheim?

Ja byttet termostat og tempgiver på termostathuset for noen uker siden, har også en ny en til innsuget, men har ikke fått byttet den enda. Om ikke det funker så blir det vel å bestille time for diagnose.

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Tor N12 » 01 feb 2013, 19:49

Kjøp deg heller ei Wallbro innsatspumpe du, det er den samme som sitter orginalt i bilen din ;)
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Bendikla » 02 feb 2013, 13:46

Okei fant ei pumpe på e-bay:
http://www.ebay.com/itm/GENUINE-WALBRO- ... vxp=mtrvet

vet du om det er riktig type?

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Bendikla » 15 feb 2013, 19:23

Da har jeg fått plukket ut bensinpumpearmaturen og skal til å bytte ut den gamle pumpeenheten. Kjøpte dette kitet: http://www.ebay.com/itm/160727883720?it ... 60&vxp=mtr

Med kitet fulgte det med en rett bensinslangebit som vises nederst til venstre på bilde. På den gamle pumpearmaturen er det en spiral-formet slange fra pumpa til "T-leddet" som vist på dette bildet; http://i250.photobucket.com/albums/gg27 ... E_14-1.jpg

det blir med andre ord en dårlig fit..

Er det da mulig å gjenbruke den gamle slangen? Opprinnelig er den vel krympet på pumpen, men er trykket så høyt at den vil sprette av hvis den ikke er krympet på?

Hvis noen har prøvd det samme setter jeg stor pris på svar:)

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Tor N12 » 15 feb 2013, 23:48

Bruk en god bensinslange fra pumpa og frem til t-korset
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Bendikla » 05 mar 2013, 14:10

Har fått byttet bensinpumpe og bensinfilter, og bilen har gått noen uker nå. Har fortsatt problem med treg start og sotete plugger.

Det første jeg prøvde var å prøvebytte med et annet batteri, byttet plugger, spenningsregulator, luftfilter og gikk over jordingspunkter til motor uten hell.

Byttet så termostat og begge tempsensorene på kjølevannet, da tempmåleren i instumentpanelet aldri steg nevneverdig. Dette løste ikke problemet, da måleren fortsatt stiger sakte oppover, før den plutselig dropper til "0" og begynner å stige igjen. Er vel dårlig kontakt i selve panelet.

Det siste jeg har gjort er å prøvebytte tennkassett. Det utgjorde ingen merkbar effekt.

Virker som det er bensin/luft-forholdet som gjør at den starter tregt, uten at jeg skal si det for sikkert.

Det rare er at når jeg skal starte opp og vrir om tenninga noen sekunder så starter ikke bilen FØR jeg har sluppet opp tenninga igjen.. Startvanskene øker når utetemperaturen bikker under null. Etter å ha kjørt motoren varm lukter det litt brennt fra eksosen, men ingen ettertenning.

Er det noen andre ting jeg kan sjekke før jeg drar nedom Dinbil?
Kan det være lagret feilkoder selv om motorlampa ikke lyser?

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Ottar N398 » 05 mar 2013, 23:25

Er ikke dysene dine som lekker da? Kan jo fylle sylinderne med bensin som må "pumpes" ut før du får tenning :roll:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Bendikla » 06 mar 2013, 00:37

Ottar N398 skrev:Er ikke dysene dine som lekker da? Kan jo fylle sylinderne med bensin som må "pumpes" ut før du får tenning :roll:
jo, skal prøve å vrigle litt på dysene for å se om tetningene er dårlige i morgen:)
Vil ikke lekkasje i dysene føre til ujevnt trykk/effekt ved vanlig kjøring?

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Tor N12 » 06 mar 2013, 00:47

Først og fremst så bør du få lest ut feilkoder og parametrene til motorstyringa slik at du vet hva som skjer..
Om du ikke har tatt strømmen på bilen etter at du byttet pumpe/givere så tar det noe tid før motorstyringen adapterer seg på nytt, kan være en ide og ta strømmen men da sletter du også det som ligger lagret i motorstyringa så det blir jo en smakssak hva du prøver først.

Når det kommer til selve oppstarten din der du sier at bilen aldri starter før du slipper nøkkelen så kan det nesten bare være en av to ting, enten så har du dårlig spenning eller stort spenningsfall mens selve starteren går, Trionic trenger rundt 7 volt for å fungere.. Spenningsfall kan du jo også få av f.eks dårlig jording.
Det andre alternativet er at du har feil på selve tenningslåsen.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Bendikla » 02 apr 2013, 12:52

Var på Dinbil i dag og fikk lest ut feilkoder. Hadde håpet de skulle finne noe litt mere konkret, men det var ikke lagret noen feilkoder i systemet og bensintrykket var OK. De sa det måtte nærmere feilsøking til for å kunne finne feil. Det blir fort dyrt for en student, så skal prøve å søke litt videre selv.

Har siden sist byttet alt av vakuumslanger og sjekket enveisventilene.
Plukket også av spjeldhuset og MAP-sensoren og renset de.

Har fortsatt problemer med oppstarten og tennpluggene er sotete:
Ved oppstart drar motor seg tregt opp til rundt 500 O/min for så å akselerere kjapt opp til 13- 1400 O/min før den stabiliserer seg på 1000/800 O/min. Den går ujevnt på tomgang og rister som en dieselbil, eksosen fra bakpotta er ujevn selv når den er varm. Tomgangsturtallet går innimellom i sekundstakt mellom 800 og 1000 O/min. Den går også dårlig når jeg tråkker på gassen etter kaldstart, tendens til kvelning etter at jeg går av gasspedalen.

Bensintrykket måles vel før dysene? Så hvis bensintrykket er OK så utelukker det ikke at det er noe krøll med dysene?
Kikket over dysene, de så forholdsvis nye ut og kunne ikke kjenne noe "slark" i tetningene når jeg vriglet på de. Ikke noe tegn til sot rundt dysene heller. Noe annet jeg kan sjekke angående dysene? Ohme de?

Har gått over de jordingene jeg kunne finne i motorrommet, inkl. de som var mellom dysene. Skal prøve å måle spenning over startmotoren ved oppstart, evt. prøve å nå tak i den jordledningen som går inn på starteren og se over den også.
Sist redigert av Bendikla den 14 apr 2013, 16:28, redigert 1 gang totalt.

Bendikla
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 108
Registrert: 20 jan 2012, 14:52
Medlemsnummer: N2575
Navn: Bendik
Bil: 9000 2.3T 93, 99GLE 76,9-5 03
Sted: Trondheim

Re: 9000 CS 2.3T starter tregt

Legg inn av Bendikla » 14 apr 2013, 16:24

Målte spenning på batteri og starter under oppstart i går, ser ikke ut til å være noe spenningsfall.
Fikk litt hjelp av en bilmekaniker og han mente det kunne være lambda'n som forårsaket tung start og sot på pluggene selv om det ikke dukket opp feilkode. Tungstarten kunne være av at den "drukner" litt ved kaldstart da den får tilført for mye bensin. Bilen bruker 1.8 l/mila ved vanlig bykjøring, og tempnåla når aldri riktig temp, vandrer sakte opp og ned under kjøring(har byttet tempsensorene og termostat). For mye bensin vil vel ha en kjølende effekt, og gi sot på pluggene?

-Prøvde å løsne lambdaen, men den satt som sveiset fast. Noen som har tips for å løsne den? Kjøre motor og grenrør varmt før jeg prøver?
-Hva er beste måte å teste lambdaen på?
Funker det å ohme lambdaen eller vil det kunne ødelegge sensoren?
Så også en video der man brukte skrubenk og blåselampe for så å måle 0-1 V over sensoren

Takker for hjelp så langt:)

Svar