Løse vakuumslanger og tomgang
Moderator: Moderatorer
Løse vakuumslanger og tomgang
Hei, jeg har et tomgangsproblem på en og900 t16. Har nå skiftet en del av vakuumslangene og også smokkene på innsuget og ventildekselet uten at det har hjulpet.
Problemet er likt hver gang: Tomgangen er helt normal ved kald motor, men jages stadig høyere etter som bilen blir varm. Da ligger den på mellom 1500 og 2000. Ved en nærmere sjekk i dag så jeg et kontaktpunkt med to tilkoblingspunkter i blokka som ser ut som de skal ha vakuumslanger. Legger ved bilde. Er det noen som vet hva dette er? Og ellers noen som har tips om høy tomgang?
Problemet er likt hver gang: Tomgangen er helt normal ved kald motor, men jages stadig høyere etter som bilen blir varm. Da ligger den på mellom 1500 og 2000. Ved en nærmere sjekk i dag så jeg et kontaktpunkt med to tilkoblingspunkter i blokka som ser ut som de skal ha vakuumslanger. Legger ved bilde. Er det noen som vet hva dette er? Og ellers noen som har tips om høy tomgang?
- Saab 900 Aero t16, 1988
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Saab 900i, 1993
- Saab 9-5 2.0, 2003
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 661
- Registrert: 31 des 2010, 10:11
- Navn: Dag
- Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.
Re: Løse vakuumslanger og tomgang
Det er en vakuumbryter, som lukker eller åpner når kjølevæsken har nådd en viss temperatur.
Angående problemet ditt, har du sjekket ISV'en?
Angående problemet ditt, har du sjekket ISV'en?
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil
Re: Løse vakuumslanger og tomgang
Ok. Hvis denne vakuumbryteren ikke er koblet til med vakuum, kan det ha noe å si for problemet? Hvor skal denne kobles til?
- Saab 900 Aero t16, 1988
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Saab 900i, 1993
- Saab 9-5 2.0, 2003
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Magnus N608
- 1,5 bar
- Innlegg: 455
- Registrert: 05 jan 2006, 18:22
- Navn: Magnus Hansen
- Bil: Saab 900 Aero t16 89
- Sted: Hamar
Re: Løse vakuumslanger og tomgang
Hvis jeg ikke tar helt feil, så har vel den vacumbryteren vært koblet til avgasstilbakeføring.
M89 Saab 900 Aero T16
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
M97 Saab 9000
x M87 Saab 900GL
x M75 Saab 95 v4 1700
x M90 Saab 900 turbo
x M84 Saab 900i
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Re: Løse vakuumslanger og tomgang
Vakuumbryteren kan bare stå slik den står, det har absolutt ingen betydning Den har som Magnus sier vårt tilkoblet EGR-systemet, går ut fra at dette er fjernet.
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Re: Løse vakuumslanger og tomgang
Kan det være tomgangsregulatoren? Jeg hadde noe lignende da skjekka jeg relêene som står under teppet på passasjersiden. Det ene satt ikke helt i og etter å ha satt det skikkelig inn ble tomgangsventilen lukket som den skulle, og tomgangen ble fin
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05
9-5 Estate 2,0t M05
Re: Løse vakuumslanger og tomgang
Jeg lar den stå foreløpig, tror jeg. Har nå funnet ut at bilen ikke har AIC, men AIV, altså Auxiliary Air Valve. Har tatt den ut og renset og smurt den opp. Etter dette tror jeg at platen inni løsnet. Nå er det i hvert fall bevegelse der inne. Skal sette den inn igjen i morgen og kjøre en tur, så får jeg se. Hvis ikke tomgangen er i orden da kommer jeg sikkert tilbake til forumet og spør igjen
- Saab 900 Aero t16, 1988
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Saab 900i, 1993
- Saab 9-5 2.0, 2003
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
Re: Løse vakuumslanger og tomgang
Og nå gikk det plutselig opp for meg at Auxiliary Air Valve er tomgangsregulatoren på norsk? Er helt forvirra etter at jeg bare har lest om denne på engelsk! Skal sjekke releene også, Ottar!
- Saab 900 Aero t16, 1988
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Saab 900i, 1993
- Saab 9-5 2.0, 2003
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
Re: Løse vakuumslanger og tomgang
Har nå satt inn AAV-ventilen igjen og skiftet samtidig motortemperatursensoren. Tomgangen nå er rundt 1400 rpm når motoren er varm. Tok av slangene til AAV-ventilen og lyste gjennom med lommelykt. Den var halvåpen, kunne uten problemer stikke skrujernet gjennom. Skal denne lukkes helt? Kan dette eventuelt justeres med den lille skruen som er midt på plata?
- Saab 900 Aero t16, 1988
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
- Saab 900i, 1993
- Saab 9-5 2.0, 2003
- Saab v4, 1969
- Saab 900s, 1995
- Saab 9-5 2.0, 2005
-
- Overload!!!
- Innlegg: 1364
- Registrert: 28 okt 2009, 08:34
- Medlemsnummer: N1868
- Navn: Sigve
- Bil: Saab 9000 Aero
- Sted: Bodø
Re: Løse vakuumslanger og tomgang
Denne skal lukkes helt ja. Sjekk om det er spenning i kontakten på denne med motor i gang, samt sjekk at pinnene i kontakten sitter skikkelig fast.
Går ut i fra at ventilen ser ut slik som på bildet under.
Den er åpen ved kald motor, og skal være stengt ca 5 min etter start fra kald motor.
Går ut i fra at ventilen ser ut slik som på bildet under.
Den er åpen ved kald motor, og skal være stengt ca 5 min etter start fra kald motor.