Turbotrykk NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Andreas77
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 08 nov 2010, 15:04
Medlemsnummer: N2386
Navn: Arild Olsen
Bil: 1995 Ng900 se
Sted: Mo i rana

Turbotrykk NG900

Legg inn av Andreas77 » 16 des 2012, 02:15

Hei. Sliter litt med for høyt trykk etter turbobytte. Med den gamle turboen var max trykk ca 1-1,1bar og nå med en T2860RS så ligger det fra 1,5-2+++ bar.... turbotrykksmåleren min går bare til 2 bar, så muligens mye høyere. :lol:
Får bensinkutt ved ca 1,6bars trykk hvis jeg tramper gassen i bunn.
En annen ting er at turboen ikke starter å lade før ved 3000 rpm, dvs kjennes ut som en strikkmotor opp til det, også kommer alt på en gang.

Noen ideer folkens?? Utenom å kaste inn tusenlapper på verksted.

Har skiftet MV + slanger til denne, wastegate og lambda sonde.

Går forresten ikke å skru ut mer på wastegate staget. :lol:

Brukeravatar
john n04
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 699
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: 004
Navn: John Arild Berentsen
Bil: SAAB 9-3SS 1.9TiD 2005
Sted: Flekkerøy utenfor kristiansand
Kontakt:

Re: Turbotrykk NG900

Legg inn av john n04 » 17 des 2012, 14:21

Koble slangen som går fra kompressoren direkte til wastegate. Da får du grunntrykket. Skyter den ivei fortsatt, har du problemer med wastegate.
lawicel CanUsb, og Tech2!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Turbotrykk NG900

Legg inn av Ingvar N629 » 17 des 2012, 18:48

Forstår jeg deg rett, så har du byttet til en annen type turbo enn du hadde før, uten å forandre software?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
bullit87
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 658
Registrert: 04 mar 2010, 22:33
Medlemsnummer: n1873
Navn: kristoffer
Bil: Saab 900R
Sted: Toten
Kontakt:

Re: Turbotrykk NG900

Legg inn av bullit87 » 18 des 2012, 20:13

Andreas77 skrev:Hei. Sliter litt med for høyt trykk etter turbobytte. Med den gamle turboen var max trykk ca 1-1,1bar og nå med en T2860RS så ligger det fra 1,5-2+++ bar.... turbotrykksmåleren min går bare til 2 bar, så muligens mye høyere. :lol:
Får bensinkutt ved ca 1,6bars trykk hvis jeg tramper gassen i bunn.
En annen ting er at turboen ikke starter å lade før ved 3000 rpm, dvs kjennes ut som en strikkmotor opp til det, også kommer alt på en gang.

Noen ideer folkens?? Utenom å kaste inn tusenlapper på verksted.

Har skiftet MV + slanger til denne, wastegate og lambda sonde.

Går forresten ikke å skru ut mer på wastegate staget. :lol:
man skal helst la Wastegaten Stå Justert Som man gjør ifra fabrikk. kan bli mye krøll vis man justerer. Mistenker wastegaten din. Mener grunnladetrykk er 0,4 koble ut MV Kontakten din. Kjør deg en tur og se på Ladetrykket dit.
Ossen har du gjort det med resten av motor spec lista di .for eks bensinPumpe?dyser osv Og har du fått mappet oppat bil etter du monterte gt28rs versjon Og ossen tennplugger bruker du nå?
M96 Saab 900 turbo, sommerbilprosjekt
http://www.garaget.org/bullit87

Andreas77
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 08 nov 2010, 15:04
Medlemsnummer: N2386
Navn: Arild Olsen
Bil: 1995 Ng900 se
Sted: Mo i rana

Re: Turbotrykk NG900

Legg inn av Andreas77 » 26 des 2012, 02:40

Tok vel litt lang tid for meg å feilsøke, men har til slutt funnet ut at det beste er rett og slett å kjøre til det står i stein.
Magnetventil kaputt, 1 dyse 0 ohm, mulig kaputt sw uten at hverken jeg eller verksted klarer å finne ut av det, Glt ligger nesten stabilt på 0,8... Litt surt egentlig da jeg kasta inn ca 40000,- på steg 4 fra maptun + litt div annet.

Men etter å ha hatt bilen i ca 3 år og kjørt 55000km, derav ca 1000km uten feil av en eller annen form, så gidder jeg ikke mer pes med denne skabben.
Sist redigert av Andreas77 den 26 des 2012, 02:44, redigert 1 gang totalt.

Andreas77
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 08 nov 2010, 15:04
Medlemsnummer: N2386
Navn: Arild Olsen
Bil: 1995 Ng900 se
Sted: Mo i rana

Re: Turbotrykk NG900

Legg inn av Andreas77 » 26 des 2012, 02:44

en liten ting til... forbruket med forsiktig kjøring ligger mellom 1,4-2l på mila.

Og hvis noen vil ha bilen, så går den for hbo. 10000,-

Andreas77
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 08 nov 2010, 15:04
Medlemsnummer: N2386
Navn: Arild Olsen
Bil: 1995 Ng900 se
Sted: Mo i rana

Re: Turbotrykk NG900

Legg inn av Andreas77 » 02 jan 2013, 16:07

Oppdatering... Dyser byttet, magnetventil byttet, wastegate fra maptun kastet i den O'store skrapdungen og satt i den gamle fra speedparts...
Men får ikke testet før skabben kommer fra verksted IGJEN!

Skulle gjerne hatt en av dere saab guruer her isteden for å sende dritten på "merke"verksted hele tiden.. Men bilen er tilsalgs for de som vil ha slikt.

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Turbotrykk NG900

Legg inn av Hjelle, N6 » 02 jan 2013, 16:28

du bør også måle drivsteget på Trionic-boksa i forbindelse med magnetventilbyttet. Er drivsteget gåent vil du få forbruk av magnetventilar.
viewtopic.php?f=29&t=32346

Andreas77
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 08 nov 2010, 15:04
Medlemsnummer: N2386
Navn: Arild Olsen
Bil: 1995 Ng900 se
Sted: Mo i rana

Re: Turbotrykk NG900

Legg inn av Andreas77 » 02 jan 2013, 16:43

Takker for litt nyttig info.
Regner jo med at verksted sjekker slikt når de har bilen i småbiter likevel. Men hvis jeg finner et verksted som vet hva de gjør, så får de refleksvester av meg slik at andre kan se at de er å stole på..

Har opplevd å komme ut fra verksted og miste bremsene etter slangebytte og fra et annet verksted etter oljeskift ramla oljefilteret av når bilen kom ut av porten.. Skremmende opplevelser.

Andreas77
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 08 nov 2010, 15:04
Medlemsnummer: N2386
Navn: Arild Olsen
Bil: 1995 Ng900 se
Sted: Mo i rana

Re: Turbotrykk NG900

Legg inn av Andreas77 » 04 jan 2013, 18:35

Der var trykk problemene fiksa.. Ny wastegate, magnetventil og ikke minst plugger. Litt merkelig at motoren ikke vil gå med bcpr7es-11, men MÅ ha bcpr8es.. Skjønn det den som vil, men jeg har gitt opp å forstår denne bilen.

Gikk over alle kvitteringer fra de 3 årene jeg har hatt bilen.. :worry: 118600,-..... Snakk om møkka bil..

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Re: Turbotrykk NG900

Legg inn av Ove N » 04 jan 2013, 18:52

Andreas77 skrev: Gikk over alle kvitteringer fra de 3 årene jeg har hatt bilen.. :worry: 118600,-..... Snakk om møkka bil..
18600,- i deler da og 100 000 til verkstedet du har brukt..

Regner med de er Meget fornøyd med bilen :reading:
Siterer: Har opplevd å komme ut fra verksted og miste bremsene etter slangebytte og fra et annet verksted etter oljeskift ramla oljefilteret av når bilen kom ut av porten.


Eller :?:
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Andreas77
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 63
Registrert: 08 nov 2010, 15:04
Medlemsnummer: N2386
Navn: Arild Olsen
Bil: 1995 Ng900 se
Sted: Mo i rana

Re: Turbotrykk NG900

Legg inn av Andreas77 » 04 jan 2013, 19:11

hehe. Neida.. verksted er ikke medregnet. Går tross alt 7500,- for en turbo og har rasert ett par(4) stykker +1 topp, 2 gearkasser og en hel haug drivknuter. :lol: Kan ikke akkurat si jeg er så glad i merkeverksted lengere, heller ikke de i meg etter siste tur innom som endte med en hel masse bandskap på div språk :rofl:

Svar