Hjelp til feilsøk 9000 (B204i - tomgang og startspenning)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Martin T
Innlegg: 17
Registrert: 03 mar 2012, 23:51
Medlemsnummer: N2355
Bil: '11 VW Golf TSI
Sted: Trondheim

Hjelp til feilsøk 9000 (B204i - tomgang og startspenning)

Legg inn av Martin T » 23 des 2012, 19:45

Det virker som 9k'en har blitt litt syk i det siste, og siden jeg er nybegynner når det gjelds feilsøk av teknisk art tenkte jeg å høre om noen her inne hadde råd.

Bilen er av enkleste sort, en MY94 2,0i manuell, ikke AC.

Følgende (relevant) har vært gjort med bilen i det siste:
1) Nytt luftfilter (Biltema)
2) Byttet tennkassett fra svart som sto i til rød (brukt). Fylte et par tanker 95 i det siste, har kun fylt 98 mens jeg hadde den sorte kassetten.
3) Nye plugger (NGK BCPR6E-11). Pluggene som sto i (BCPR5E-11) så helt fine ut men jeg bytta da jeg likevel hadde de ute.
4) Nytt batteri (Biltema)


Problem 1: Motor kveles på tomgang
Før: Motoren sluknet sporadisk etter rygging ut fra p-plass (1/20 ganger).
Nå: Etter kulda og etter alle punktene over har jeg opplevd at den kveles ofte på vei inn i rundkjøringer/kryss. Når jeg tråkker inn clutch/setter i fri, faller turtallet til <500 før det henter seg opp til 8-900 igjen. Noen ganger fører altså dette til at motoren kveles. Når den først har "funnet" riktig tomgangsturtall holder den seg i ro.
Dette skjer ikke så lenge bilen er helt kald (stått over natta), men svært ofte i bytrafikk etter en tur på motorveien og etter at bilen har stått i en time eller to.

Mulig relatert: Nå i kulda vil ikke temp-nåla gå over ca 10% på landeveiskjøring, og etter en stund på landeveien har bilen høy tomgang (1200+). Etter et par start/stopp oppstår så problemet som beskrevet over.


Problem 2: Lav startspenning
"Normalt" viser spenningsmåleren 10,8V ved oppstart, og jeg må rulle noen meter (hjelper ikke å stå på tomgang) før den viser ladespenning. I tillegg er ladespenninga ganske lav (13,8-14,2V). På de kaldeste dagene (-15 eller verre) var startspenninga nede i under 9V. Har prøvd å slå av/dempe kupelys, vifte, stereo, kjørelys etc uten at det har hatt noe utslag.

Det har ikke vært noe problem å få start på bilen, men starteren går jo rundt meeeget sakte med den spenninga - og dette er vel ikke helt som det skal være?
Har som nevnt byttet batteri (Varta -> Biltema) uten at dette gjorde noe forskjell.


Annet
- Et par dager i "opptiningsfasen" (gikk fra -14 til 0 relativt fort) virket det som en sylinder fuska litt ved oppstart (ga seg etter 10-15 sek).
- Bilen begynte "plutselig" å bruke kjølevæske - ca 1 liter på 2 mnd uten at den har brukt en dråpe tidligere. Fant små sorte partikler i ekspansjonstanken men ikke "melk".
- Noe mer eksos/damp enn det jeg ville tro var "normalt" når det er svært kaldt.
Begynte å mistenke utett topp/-pakning pga punktene over, men både kjølevæska og olja så fin ut (bortsett fra partiklene nevnt over) - og det har ikke vært antydning til fusking når bilen er i gang.

Varmeapparat fungerer som normalt.
Bensinforbruk er normalt (0,7 på landevei - 1,3 ved korte byturer).
Ingen advarsler på sid.


Jeg har ikke tilgang til garasje/"ikke-standard" verktøykasse, så det er dessverre veldig begrenset hvor i detalj jeg kan gå. Håper likevel noen har forslag.
'11 VW Golf TSI
'94 Saab 9000i - Solgt

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Re: Hjelp til feilsøk 9000 (B204i - tomgang og startspenning

Legg inn av Tor N12 » 23 des 2012, 21:57

1: Rens tomgangsmotoren, sjekk også for falskluft. Sist men ikke minst så bør du jo absolutt bytte termostat ;)
Kan også nevne at det ikke er helt uvanlig på 9000 at tempmåleren ligger litt lavt, med årene så kan det bli dårlig kontakt i innstrumenthuset så da må man plukke dette ut og etterstramme noen mutrer på baksiden av tempmåleren, man bør samtidig også gå over loddingene til denne.


2: 10.8 volt ved oppstart høres jo bra ut det på vinteren. Du vet at kjørekomputeren viser laveste spenning under selve oppstarten?? Dette blir stående i displayet helt til du har kjørt et lite stykke men du kan få den til å vise deg den rette ladespenninga ved å trykke på info-knappen.

Annet: Lukter ikke frostvæske inne i bilen? Evt at vinduene får "røykbelegg" på innsiden?? I såfall lekk varmeregister, ikke uvanlig på en så gammel bil.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Hjelp til feilsøk 9000 (B204i - tomgang og startspenning

Legg inn av saab2012 » 23 des 2012, 22:06

Vask også bort sot rundt spjeldhusklaffen,for mye sot der tomgangsproblem varm motor.

Martin T
Innlegg: 17
Registrert: 03 mar 2012, 23:51
Medlemsnummer: N2355
Bil: '11 VW Golf TSI
Sted: Trondheim

Re: Hjelp til feilsøk 9000 (B204i - tomgang og startspenning

Legg inn av Martin T » 26 des 2012, 18:06

Takk for kjappe forslag,
Tor N12 skrev:1: Rens tomgangsmotoren, sjekk også for falskluft. Sist men ikke minst så bør du jo absolutt bytte termostat ;)
Kan også nevne at det ikke er helt uvanlig på 9000 at tempmåleren ligger litt lavt, med årene så kan det bli dårlig kontakt i innstrumenthuset så da må man plukke dette ut og etterstramme noen mutrer på baksiden av tempmåleren, man bør samtidig også gå over loddingene til denne.
saab2012 skrev:Vask også bort sot rundt spjeldhusklaffen,for mye sot der tomgangsproblem varm motor.
Tomgangsmotor og spjeldhus er antagelig noe jeg ikke får gjort så mye med - i hvertfall ikke før det blir varmere og tørrere.
Noen formening om hva et rimelig verksted burde trenge av tid for å gjøre disse grepene?

Får se an litt, men bilen begynte plutselig å gå svært så pent etter at jeg røsket litt i og gnikket litt på vakuumslange og div kontakter i luftinntak.
Har prøvd å "provosere fram" kvelning men har ikke hatt noe problem etter dette.

Sikkert ikke dumt å ta termostaten, ser ut som den ligger greit tilgjengelig (husk at jeg er skikkelig blank ;) ).
Tor N12 skrev:Du vet at kjørekomputeren viser laveste spenning under selve oppstarten?? Dette blir stående i displayet helt til du har kjørt et lite stykke men du kan få den til å vise deg den rette ladespenninga ved å trykke på info-knappen.
Takk, det visste jeg ikke - og da ser det jo ut som jeg ikke har andre problemer rundt dette enn at jeg kasta bort 800 spenn på nytt batteri :P
Tor N12 skrev:Annet: Lukter ikke frostvæske inne i bilen? Evt at vinduene får "røykbelegg" på innsiden?? I såfall lekk varmeregister, ikke uvanlig på en så gammel bil.
Neida, ikke no problem med lukt eller belegg inne i bilen. Varmeapparatet fungerer nok som det skal det.


Ellers bestemte speedometeret seg for å ta kvelden mens jeg var ute og kjørte i stad. Hverken selve speedometeret eller km-teller rikker på seg (sid viser heller ikke forbruk, og bytter ikke fra startspenning til vanlig driftsmodus). Krysser fingre og håper på at det ikke er noe inne i diffen som har gått, men har et par kjappe spørsmål til:

Er det riktig at det er en sensor/plugg på utsida av diffen/girkassa som kan være problemet? I så fall, går det an å komme til denne fra oversiden - og hvordan finner jeg den?
Går ut fra at Din Bil skal ha en liten formue for å teste denne og sjekke om en ledning har hoppa av instrumentpanelet, så dette er kanskje noe jeg burde prøve å få til selv.
'11 VW Golf TSI
'94 Saab 9000i - Solgt

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hjelp til feilsøk 9000 (B204i - tomgang og startspenning

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 des 2012, 19:51

Martin N2355 skrev:Ellers bestemte speedometeret seg for å ta kvelden mens jeg var ute og kjørte i stad. Hverken selve speedometeret eller km-teller rikker på seg (sid viser heller ikke forbruk, og bytter ikke fra startspenning til vanlig driftsmodus). Krysser fingre og håper på at det ikke er noe inne i diffen som har gått, men har et par kjappe spørsmål til:
Er det riktig at det er en sensor/plugg på utsida av diffen/girkassa som kan være problemet? I så fall, går det an å komme til denne fra oversiden - og hvordan finner jeg den?
Det er som du seier en givar som sit montert på diff-huset (kan mao være både givar eller kabelbrudd), ellers er det to plastdrev drev som også kan være problemet. Det store drevet sit inne i girkassa, og krev fullstending demontering av kassa, det mindre drevet sit til slik at det kan byttast på eit kvarters tid. Det vanligaste er vel at det mindre drevet går, og er nok dette som også er det billigaste å fikse, typ 200 for eit nytt pluss arbeidspengar.
Motorstyringa tek også ut hastigheitssignal herifrå, so det kan være en samanheng mellom dette problemet og at motoren vert kveld inn mot kryss ol.
For å reparere/feilsøke dette er det nok ein fordel med tilgong til bukk, men om en veit kvar en skal og har rett verktøy er det kanskje mulig å gjere dette utan. Eg hadde ihvertfall satsa på en bukk...

N2411
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 131
Registrert: 02 nov 2011, 22:18
Medlemsnummer: N2411
Bil: 9-5 2.3t Estate / Volvo 940
Sted: Lillehammer/Egersund

Re: Hjelp til feilsøk 9000 (B204i - tomgang og startspenning

Legg inn av N2411 » 26 des 2012, 22:57

Morkne vacuumslanger er ganske vanlig på Saab`er med noen år på baken. Dette kan gi seg utslag i mye å mangt. Bytt til silkikonslanger, men for all del, ikke kjøp på Biltema! De holder hele 2 uker før de er like dårlige igjen.
Så et dumt spørsmål: De har byttet fra den ene typen tennkasset til den andre. Går dette om hverandre? I såfall, hvorfor er da noen levert med sort og andre med rød?
1999 mod. 9-3 2.0 SE (bruksbil)
1994 Volvo 940 GL (bruksbil) morsom på vinterføre.....
2000 mod. 9-5 2.3t Estate (sommerbil)

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Hjelp til feilsøk 9000 (B204i - tomgang og startspenning

Legg inn av Hjelle, N6 » 26 des 2012, 23:12

N2411 skrev:Så et dumt spørsmål: De har byttet fra den ene typen tennkasset til den andre. Går dette om hverandre? I såfall, hvorfor er da noen levert med sort og andre med rød?
Enkelt svar: Nei, en skal ikkje mikse. Raud kassett til T5, DI+APC og DI/APC og svart til bilar med T7.
Eller enkelt sagt, raud kassett til 9000, GM900 og 9-3 opp til M99. Svart kassett på 9-5 og 9-3 ifrå M01-M02.
Har en 9-3 ifrå M00 må en passe på for å få rett, då SAAB bytta ifrå T5 til T7 motor midt i modellåret. Har en 9-3 Viggen skal en også ha svart kassett, uansett årsmodell.

Svar