Hjelp til feilsøk 9000 (B204i - tomgang og startspenning)

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Martin T
Innlegg: 17
Registrert: 03 mar 2012, 23:51
Medlemsnummer: N2355
Bil: '11 VW Golf TSI
Sted: Trondheim

Hjelp til feilsøk 9000 (B204i - tomgang og startspenning)

Legg inn av Martin T » 23 des 2012, 19:45

Det virker som 9k'en har blitt litt syk i det siste, og siden jeg er nybegynner når det gjelds feilsøk av teknisk art tenkte jeg å høre om noen her inne hadde råd.

Bilen er av enkleste sort, en MY94 2,0i manuell, ikke AC.

Følgende (relevant) har vært gjort med bilen i det siste:
1) Nytt luftfilter (Biltema)
2) Byttet tennkassett fra svart som sto i til rød (brukt). Fylte et par tanker 95 i det siste, har kun fylt 98 mens jeg hadde den sorte kassetten.
3) Nye plugger (NGK BCPR6E-11). Pluggene som sto i (BCPR5E-11) så helt fine ut men jeg bytta da jeg likevel hadde de ute.
4) Nytt batteri (Biltema)


Problem 1: Motor kveles på tomgang
Før: Motoren sluknet sporadisk etter rygging ut fra p-plass (1/20 ganger).
Nå: Etter kulda og etter alle punktene over har jeg opplevd at den kveles ofte på vei inn i rundkjøringer/kryss. Når jeg tråkker inn clutch/setter i fri, faller turtallet til <500 før det henter seg opp til 8-900 igjen. Noen ganger fører altså dette til at motoren kveles. Når den først har "funnet" riktig tomgangsturtall holder den seg i ro.
Dette skjer ikke så lenge bilen er helt kald (stått over natta), men svært ofte i bytrafikk etter en tur på motorveien og etter at bilen har stått i en time eller to.

Mulig relatert: Nå i kulda vil ikke temp-nåla gå over ca 10% på landeveiskjøring, og etter en stund på landeveien har bilen høy tomgang (1200+). Etter et par start/stopp oppstår så problemet som beskrevet over.


Problem 2: Lav startspenning