Motorhavari SAAB 9-5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Motorhavari SAAB 9-5

Legg inn av KongerudN344 » 28 des 2012, 22:29

Hei

Lenge siden sist nå.

9-5'en min har stått snart ett år nå med defekt motor :( Begynner å savne den litt nå og har begynt å tenke litt på å få den på veien til våren! Problemet er at eksosen kommer opp igjennom oljepåfyllingslokket og den går kun på tre sylindre. I forkant lyste motorlampa kanskje en måneds tid, antok at det ikke var så viktig egentlig og fortsatte å bruke bilen som normalt før den plutselig gikk på tre sylindre en dag. Ikke hørt noen ulyder eller noe i forkant av dette og bilen er fortsatt utrolig lettstartet. Hadde stått rolig i fire måneder og den startet etter to runder på starteren :shock:

Noen tips? Syntes vel det lukter å bytte motor egentlig....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

yosi4
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 32
Registrert: 12 des 2012, 23:09

Re: Motorhavari SAAB 9-5

Legg inn av yosi4 » 28 des 2012, 23:35

Du kan vell begyne med og få av toppen og se om du får reparert det uten og ta ut motoren? :wink:

little_e
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 661
Registrert: 31 des 2010, 10:11
Navn: Dag
Bil: 1990 Audi 100 TQ Sport Exk.

Re: Motorhavari SAAB 9-5

Legg inn av little_e » 28 des 2012, 23:37

Tipper vel at et stempel - trolig nummer fire - har gått til h*
Dag Bøsterud
Det er ikke sagt så vondt som det er ment
'90 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv - sjefsbil
'05 Saab 9-5 2,0t Vector Sport - bruksbil

Brukeravatar
Pål N526
MAX BOOST
Innlegg: 3615
Registrert: 19 mar 2004, 01:00
Medlemsnummer: 526

Re: Motorhavari SAAB 9-5

Legg inn av Pål N526 » 29 des 2012, 01:16

Bestill ny motor fra maptun. Billigere får du det ikke. Er liten vits i å gjøre det selv med blokka som står i, da den sikkert må maskineres osv.

/ Pål
Anthonsen Performance[right]Donate[/right]
O - Saab 9-5 B235 Biopower MY98
O - Saab 9-5 B205 MY04
O - Saab 9-5 B235 MY06
O - Suzuki (Bandit) GSF 600n MY99
X - Saab 900 T16 B202 MY84 LH2.2[right]Bilde 2272x1704[/right]

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Motorhavari SAAB 9-5

Legg inn av KongerudN344 » 29 des 2012, 09:35

Pål N526 skrev:Bestill ny motor fra maptun. Billigere får du det ikke. Er liten vits i å gjøre det selv med blokka som står i, da den sikkert må maskineres osv.

/ Pål
Tenker nok det jeg også at det er det billigste og enkleste. Tror vel ikke det blir noen motor fra Maptun da de ligger langt over mitt budsjett. Bilen er gammel og ikke strøken så er ikke aktuelt å koste på den store summer. Jeg får vel kanskje skru av den toppen for å se om jeg kan finne ut noe før jeg skifter hele motoren....
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorhavari SAAB 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 29 des 2012, 11:34

Det der tipper jeg kan løses fort og gæli, hvis det er en fort og gæli-løsning du vil ha. Tipper på sprekk i et stempel, den trenger ikke være synlig før du får stempelet ut. Ta av topp og bunnpanne og ta ut stempelet i syl med lite komp. Er det feil på det, så bytt. Hvis det er skade på sylindervegg som ikke lar seg hone vekk så må alt ut og blokka må bores. Uansett om det er merker i sylinderveggen eller ikke, så bruk for Guds skyld en honingsbørste og hon sylindren, ellers blir det aldri bra.
Strengt tatt skal alle stempel byttes ved skade på ett, men det spørs jo hva du er ute etter.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

saab2012
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 212
Registrert: 14 mai 2012, 22:28

Re: Motorhavari SAAB 9-5

Legg inn av saab2012 » 29 des 2012, 21:32

Bli ikkje overaska om denne motoren er igjengrodd,dårlig smørring av sylindervegger vil forårsake skade.I underkant av sylindervegger er det oljedyser som smørrer opp sylinderveggen og ved igjengrodd motor kan dyser gå seg tett eller oljetrykk er for lavt til og forsyne oljegallerikanalene i blokka med nok olje.Da er det oftest stempelsylinderveggene som ligg lengst fra oljepumpen som får først skade nr3-4.De bør sjekke sylinderene med et endoskop,slik at det er mulig og få oversikt over skadeomfanget.En bør også sjekke opp eventuell reprasjonskostnad mot bilens verdi og tillstand, om ett eventuelt motorbytte er nødvendig.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorhavari SAAB 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 29 des 2012, 21:39

Dysene er for kjøling, sugemotorene har ikke disse men er ellers identiske. Igjengrodd motor kan selvsagt ikke utelukkes som årsak, men høy belastning på skjørt som følge av høy friksjon i rådelader er mer naturlig årsak. Om jeg husker rett er ikke motoren helt utrimmet heller, det hjelper ikke akkurat på.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Re: Motorhavari SAAB 9-5

Legg inn av KongerudN344 » 31 des 2012, 15:24

Syntes ikke du kom med en sånn typisk "fort og gæli" løsning Ingvar :lol: I alle fall ikke for meg! Blir nok til å sette inn en annen motor, har fått tak i en billig. Den har gått litt langt, men dette er bare kosebilen min uansett. Den er aldri med på langturer eller ferier. Lengste den kommer seg er Vålerbanen i nord og Rudskogen i sør. Har vel hatt den i 4 år nå og kjørt 10 000 km med den. Men er jo en vurderingssak om man skal fikse eller ikke selvfølgelig. Men bilen er hel og grei ellers og utfattelig morsom å kjøre.
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Motorhavari SAAB 9-5

Legg inn av Ingvar N629 » 31 des 2012, 15:58

Å rive ut ett stempel og hive inn et nytt er da en fort-og-gæli løsning :lol:

Om du har fått fatt i en brukt motor, så åpne den iallfall før du setter den inn, så du vet hva du får. Ellers kan det snart være på'n igjen. Vask oljesila, mål registerkjedet og sjekk lager, det bør være minimum arbeid du legger i den før du setter den inn.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Svar