Side 1 av 1
Motorhavari SAAB 9-5
Lagt inn: 28 des 2012, 22:29
av KongerudN344
Hei
Lenge siden sist nå.
9-5'en min har stått snart ett år nå med defekt motor

Begynner å savne den litt nå og har begynt å tenke litt på å få den på veien til våren! Problemet er at eksosen kommer opp igjennom oljepåfyllingslokket og den går kun på tre sylindre. I forkant lyste motorlampa kanskje en måneds tid, antok at det ikke var så viktig egentlig og fortsatte å bruke bilen som normalt før den plutselig gikk på tre sylindre en dag. Ikke hørt noen ulyder eller noe i forkant av dette og bilen er fortsatt utrolig lettstartet. Hadde stått rolig i fire måneder og den startet etter to runder på starteren
Noen tips? Syntes vel det lukter å bytte motor egentlig....
Re: Motorhavari SAAB 9-5
Lagt inn: 28 des 2012, 23:35
av yosi4
Du kan vell begyne med og få av toppen og se om du får reparert det uten og ta ut motoren?

Re: Motorhavari SAAB 9-5
Lagt inn: 28 des 2012, 23:37
av little_e
Tipper vel at et stempel - trolig nummer fire - har gått til h*
Re: Motorhavari SAAB 9-5
Lagt inn: 29 des 2012, 01:16
av Pål N526
Bestill ny motor fra maptun. Billigere får du det ikke. Er liten vits i å gjøre det selv med blokka som står i, da den sikkert må maskineres osv.
/ Pål
Re: Motorhavari SAAB 9-5
Lagt inn: 29 des 2012, 09:35
av KongerudN344
Pål N526 skrev:Bestill ny motor fra maptun. Billigere får du det ikke. Er liten vits i å gjøre det selv med blokka som står i, da den sikkert må maskineres osv.
/ Pål
Tenker nok det jeg også at det er det billigste og enkleste. Tror vel ikke det blir noen motor fra Maptun da de ligger langt over mitt budsjett. Bilen er gammel og ikke strøken så er ikke aktuelt å koste på den store summer. Jeg får vel kanskje skru av den toppen for å se om jeg kan finne ut noe før jeg skifter hele motoren....
Re: Motorhavari SAAB 9-5
Lagt inn: 29 des 2012, 11:34
av Ingvar N629
Det der tipper jeg kan løses fort og gæli, hvis det er en fort og gæli-løsning du vil ha. Tipper på sprekk i et stempel, den trenger ikke være synlig før du får stempelet ut. Ta av topp og bunnpanne og ta ut stempelet i syl med lite komp. Er det feil på det, så bytt. Hvis det er skade på sylindervegg som ikke lar seg hone vekk så må alt ut og blokka må bores. Uansett om det er merker i sylinderveggen eller ikke, så bruk for Guds skyld en honingsbørste og hon sylindren, ellers blir det aldri bra.
Strengt tatt skal alle stempel byttes ved skade på ett, men det spørs jo hva du er ute etter.
Re: Motorhavari SAAB 9-5
Lagt inn: 29 des 2012, 21:32
av saab2012
Bli ikkje overaska om denne motoren er igjengrodd,dårlig smørring av sylindervegger vil forårsake skade.I underkant av sylindervegger er det oljedyser som smørrer opp sylinderveggen og ved igjengrodd motor kan dyser gå seg tett eller oljetrykk er for lavt til og forsyne oljegallerikanalene i blokka med nok olje.Da er det oftest stempelsylinderveggene som ligg lengst fra oljepumpen som får først skade nr3-4.De bør sjekke sylinderene med et endoskop,slik at det er mulig og få oversikt over skadeomfanget.En bør også sjekke opp eventuell reprasjonskostnad mot bilens verdi og tillstand, om ett eventuelt motorbytte er nødvendig.
Re: Motorhavari SAAB 9-5
Lagt inn: 29 des 2012, 21:39
av Ingvar N629
Dysene er for kjøling, sugemotorene har ikke disse men er ellers identiske. Igjengrodd motor kan selvsagt ikke utelukkes som årsak, men høy belastning på skjørt som følge av høy friksjon i rådelader er mer naturlig årsak. Om jeg husker rett er ikke motoren helt utrimmet heller, det hjelper ikke akkurat på.
Re: Motorhavari SAAB 9-5
Lagt inn: 31 des 2012, 15:24
av KongerudN344
Syntes ikke du kom med en sånn typisk "fort og gæli" løsning Ingvar

I alle fall ikke for meg! Blir nok til å sette inn en annen motor, har fått tak i en billig. Den har gått litt langt, men dette er bare kosebilen min uansett. Den er aldri med på langturer eller ferier. Lengste den kommer seg er Vålerbanen i nord og Rudskogen i sør. Har vel hatt den i 4 år nå og kjørt 10 000 km med den. Men er jo en vurderingssak om man skal fikse eller ikke selvfølgelig. Men bilen er hel og grei ellers og utfattelig morsom å kjøre.
Re: Motorhavari SAAB 9-5
Lagt inn: 31 des 2012, 15:58
av Ingvar N629
Å rive ut ett stempel og hive inn et nytt er da en fort-og-gæli løsning
Om du har fått fatt i en brukt motor, så åpne den iallfall før du setter den inn, så du vet hva du får. Ellers kan det snart være på'n igjen. Vask oljesila, mål registerkjedet og sjekk lager, det bør være minimum arbeid du legger i den før du setter den inn.