Hvor lang levetid på turbo??
Moderator: Moderatorer
Kjøp av Saab 9-3 1998 mod
Vurdere kjøp av Saab 9-3 turbo 185 hk, 1998 model kjørt 176000..
Noe ein bør se etter, er det slitesterke biler..bilen er automat...det var skiftet allt i forestilling 2 år siden...pluss tennkasett og bensinpompe...pris 20+....noe og satse på...
Noe ein bør se etter, er det slitesterke biler..bilen er automat...det var skiftet allt i forestilling 2 år siden...pluss tennkasett og bensinpompe...pris 20+....noe og satse på...
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 402
- Registrert: 23 jun 2006, 18:19
- Medlemsnummer: N1840
- Navn: Ove Nerhus
- Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
- Sted: Sandnes
Re: Kjøp av Saab 9-3 1998 mod
Bare å lese masse her på forumet det, det står skrevent endel om ditt spørsmål alleredeJatsen skrev:....noe og satse på...
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
Hvor lang levetid på turbo??
Ein 1998 mod 9-3 turbo, kjørt 176000 forventa levetid på Turboen...?
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 402
- Registrert: 23 jun 2006, 18:19
- Medlemsnummer: N1840
- Navn: Ove Nerhus
- Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
- Sted: Sandnes
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Ved bruk av forumets "søk funksjonen"
viewtopic.php?t=1619&p=10598
Her er den :
http://www.google.com/cse/home?cx=00259 ... ti5-ygir0y
viewtopic.php?t=1619&p=10598
Her er den :
http://www.google.com/cse/home?cx=00259 ... ti5-ygir0y
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Levetid turbo: Umulig å si, Alt fra ras i morgen til 100.000 km til, er mitt inntrykk etter å ha lest alt om turbo-erfaringer i dette forumet.
Kommer an på oljeskift og kjørestil.
Av egen erfaring kan nevnes fastrusting av wastegate-stag: Ordnet med utvendig olje-dusj og håndkraft på kald motor.
Er nå blitt en del av vanlig ettersyn her.
Disse turboene finner du på nær fast "salg" flere steder med priser rundt 5-6000 kr.
Mange/alle her anbefaler oljeskfitintervall på 10.000 km.
Du bør ikke avslutte hard motorbruk med å slå av motor før turboen har kjølt seg.
Kan skille så mye som over 10.000 kr på turboskifte på verksted da jeg undersøkte.
Slitesterke biler, ja. Men alt byttet i forstilling tyder vel god bruk av gasspedalen eller dårlige veier?
Sikker på bilens kilometerstand?
Min 900 fra 95 som er kjørt en del med full-lastet bil måtte ikke skifte nedre bærearm foran før 250.000 km.
Da var det minimal slark. Fjærbrudd foran kom tidlig, 70.000 km.
Ellers er kun støtdempere og drivakselmansjett byttet en gang innen 280.000 km på min bil.
Typiske feil: Fjærbrudd foran, dårlig kontakt i SID (info-vinduet øverst), tennkassett og bensinpumpe, samt revers som er litt vrien / ute av posisjon.
Kommer an på oljeskift og kjørestil.
Av egen erfaring kan nevnes fastrusting av wastegate-stag: Ordnet med utvendig olje-dusj og håndkraft på kald motor.
Er nå blitt en del av vanlig ettersyn her.
Disse turboene finner du på nær fast "salg" flere steder med priser rundt 5-6000 kr.
Mange/alle her anbefaler oljeskfitintervall på 10.000 km.
Du bør ikke avslutte hard motorbruk med å slå av motor før turboen har kjølt seg.
Kan skille så mye som over 10.000 kr på turboskifte på verksted da jeg undersøkte.
Slitesterke biler, ja. Men alt byttet i forstilling tyder vel god bruk av gasspedalen eller dårlige veier?
Sikker på bilens kilometerstand?
Min 900 fra 95 som er kjørt en del med full-lastet bil måtte ikke skifte nedre bærearm foran før 250.000 km.
Da var det minimal slark. Fjærbrudd foran kom tidlig, 70.000 km.
Ellers er kun støtdempere og drivakselmansjett byttet en gang innen 280.000 km på min bil.
Typiske feil: Fjærbrudd foran, dårlig kontakt i SID (info-vinduet øverst), tennkassett og bensinpumpe, samt revers som er litt vrien / ute av posisjon.
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Om km stemmer kan eg ikkje svare på, men la merke til att det var turbotrykksmåler i instrumentpanelet..
Trudde det bare var aero versjonen som hadde det???.. Og finne ikkje mange 185 hk versjoner av 9-3en heller...
Men allt i forestillinga skal vere byttet for 4 år siden.. Samt tennkasett og bensinpumpe...så er usikker på om det er eit Bea eller dårlig kjøp.. Men med bruktbil veit ein jo aldrig
Trudde det bare var aero versjonen som hadde det???.. Og finne ikkje mange 185 hk versjoner av 9-3en heller...
Men allt i forestillinga skal vere byttet for 4 år siden.. Samt tennkasett og bensinpumpe...så er usikker på om det er eit Bea eller dårlig kjøp.. Men med bruktbil veit ein jo aldrig
- Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
- Kontakt:
Hvor lang levetid på turbo??
Turbotrykkmåler er ikke forbeholdt aero, men fulltrykksturbo. En 2,0 185hk skal derfor ha turbotrykkmåler.
Virker til at de fleste ble levert som lavtrykksturbo (150hk) så 185hk-utgaven er nok litt uvanlig.
Virker til at de fleste ble levert som lavtrykksturbo (150hk) så 185hk-utgaven er nok litt uvanlig.
- Aleks-ander_N948
- MAX BOOST
- Innlegg: 2038
- Registrert: 18 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N948
- Navn: Aleksander
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Ville sjekka opp i hva "Alt" i forstillinga betyr jeg.
Alt av slitedeler eller alt pga skade?
Jeg tviler sterkt på at alt har blitt byttet.
Alt av slitedeler eller alt pga skade?
Jeg tviler sterkt på at alt har blitt byttet.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12867
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Hva som er byttet når spiller da liten rolle, kjerringa sin 9-3 hadde gått 105000 da hun kjøpte den og da byttet jeg rubb og stubb i forstillinga. Noen liker jo at det kjennes friskt og stramt ut, mens andre er fornøyd om bilen går gjennom PKK. Levetid på en turbo er som å spørre etter lengde på fisk, det varierer. Ikke er det noen krise om den ryker heller, det er jo bare å bytte den, koster ikke "en fot og en arm" og det er vel andre dyre ting jeg hadde tenkt mer på. Sjekk f eks fjærbein for rust. 185 hk versjonen har turbotrykksmåler, ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Hei takk for allt info, tror eg kansje skal vurdere en Anna bil.. Toyota skal vere bra
-
- 2.0 bar
- Innlegg: 664
- Registrert: 05 jan 2012, 21:39
- Navn: Tom Hummel
- Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
- Sted: Oslo / Hvaler
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Km-stand gir gode indikasjoner på setet, ratt, girkule, pedalgummi, frontrute og lykteglass.
Bensinpumpe ryker etter alt mellom 70-200.000 km. Så det er ingen særlig indikasjon på km-stand. Tennkassett er også typisk byttedel.
Hvis bilen eller virker pen og hel er det jo en solid og koselig bil. Jeg kjøpt nylig samme modell med 150 hk og 90.000 km og savner nå litt mer futt i den etter at wastegate-staget fikk bevege seg fritt.
Men jeg gjorde dette kjøpet basert på min erfaring fra 900 fra 1995 - som fremdeles er i familien.
Bortsett fra et støtdemperbytte fra 100.000 til 170.000 km synes jeg ikke 900'n har forringet vesentlig i noen deler.
Alt fungerer nær "like bra" i dag på 280.000 km. Har byttet frostvæske og hatt i radiatorrens og lekkasje-stopper, that's it.
Ikke et hjullager er skiftet, heller ikke dynamo eller vannpumpe. Slitesterkt er det, langt mer enn VAG-produkter jeg har hatt i samme periode.
Har byttet til Ferrita eksos-anlegg tidlig på 900'n og gjorde det samme umiddelbart på 9-3'n.
Kollisjon sammenlignet med en Toyota fra samme tidsrom; Toyota'n er vel pappmasje i forhold, samt at eldre Toyoytar ruster på steder de absolutt ikke burde.
Toyota er et annet univers - også med tanke på kjøreglede!
Bensinpumpe ryker etter alt mellom 70-200.000 km. Så det er ingen særlig indikasjon på km-stand. Tennkassett er også typisk byttedel.
Hvis bilen eller virker pen og hel er det jo en solid og koselig bil. Jeg kjøpt nylig samme modell med 150 hk og 90.000 km og savner nå litt mer futt i den etter at wastegate-staget fikk bevege seg fritt.
Men jeg gjorde dette kjøpet basert på min erfaring fra 900 fra 1995 - som fremdeles er i familien.
Bortsett fra et støtdemperbytte fra 100.000 til 170.000 km synes jeg ikke 900'n har forringet vesentlig i noen deler.
Alt fungerer nær "like bra" i dag på 280.000 km. Har byttet frostvæske og hatt i radiatorrens og lekkasje-stopper, that's it.
Ikke et hjullager er skiftet, heller ikke dynamo eller vannpumpe. Slitesterkt er det, langt mer enn VAG-produkter jeg har hatt i samme periode.
Har byttet til Ferrita eksos-anlegg tidlig på 900'n og gjorde det samme umiddelbart på 9-3'n.
Kollisjon sammenlignet med en Toyota fra samme tidsrom; Toyota'n er vel pappmasje i forhold, samt at eldre Toyoytar ruster på steder de absolutt ikke burde.
Toyota er et annet univers - også med tanke på kjøreglede!
- kanonjon
- 2.0 bar
- Innlegg: 727
- Registrert: 31 mai 2012, 01:26
- Medlemsnummer: N2452
- Navn: Jon
- Sted: Arendal
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Ingen bil er feilfrie.Jatsen skrev:Hei takk for allt info, tror eg kansje skal vurdere en Anna bil.. Toyota skal vere bra
Største feilen med Toyota er at kjøregleden, karakteren og sjelen er fraværende. Ergo, Toyota er et fantasiløst valg.
No offense
Saab er livet!
-
- 1,5 bar
- Innlegg: 402
- Registrert: 23 jun 2006, 18:19
- Medlemsnummer: N1840
- Navn: Ove Nerhus
- Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
- Sted: Sandnes
Tennkassett farge?
Fargen på tennkassetten sier vel greit om det er 150 eller 185 hk
Mistanken til at det er denne bil er litt stor da km og årsmodell og automat stemmer
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39019513
Og i biltilsynets register sier det at denne bil hadde 185 hk når den ble registrert i mai 1998
Mistanken til at det er denne bil er litt stor da km og årsmodell og automat stemmer
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39019513
Og i biltilsynets register sier det at denne bil hadde 185 hk når den ble registrert i mai 1998
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76
Re: Hvor lang levetid på turbo??
Stemme men tror det lureste er og finne ein Anna bil, er sikker kjørt i hjel..
No offence .. Sjøl om det er fristende og kjøpe ..
No offence .. Sjøl om det er fristende og kjøpe ..
- Hjelle, N6
- Site Admin
- Innlegg: 8371
- Registrert: 25 feb 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N6
- Kontakt:
Re: Tennkassett farge?
Nix. 185hk fikk en både med T5 og T7 motor.Ove N skrev:Fargen på tennkassetten sier vel greit om det er 150 eller 185 hk
Viggen fikk en derimot kun som T7-motor.