Hvor lang levetid på turbo??

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Jatsen
Innlegg: 7
Registrert: 29 des 2012, 22:25

Kjøp av Saab 9-3 1998 mod

Legg inn av Jatsen » 29 des 2012, 22:52

Vurdere kjøp av Saab 9-3 turbo 185 hk, 1998 model kjørt 176000..
Noe ein bør se etter, er det slitesterke biler..bilen er automat...det var skiftet allt i forestilling 2 år siden...pluss tennkasett og bensinpompe...pris 20+....noe og satse på... :D

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Re: Kjøp av Saab 9-3 1998 mod

Legg inn av Ove N » 30 des 2012, 00:39

Jatsen skrev:....noe og satse på... :D
Bare å lese masse her på forumet det, det står skrevent endel om ditt spørsmål allerede :idea:
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Jatsen
Innlegg: 7
Registrert: 29 des 2012, 22:25

Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av Jatsen » 30 des 2012, 00:55

Ein 1998 mod 9-3 turbo, kjørt 176000 forventa levetid på Turboen...?

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Re: Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av Ove N » 30 des 2012, 08:12

MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av redturbo » 30 des 2012, 11:03

Levetid turbo: Umulig å si, Alt fra ras i morgen til 100.000 km til, er mitt inntrykk etter å ha lest alt om turbo-erfaringer i dette forumet.
Kommer an på oljeskift og kjørestil.
Av egen erfaring kan nevnes fastrusting av wastegate-stag: Ordnet med utvendig olje-dusj og håndkraft på kald motor.
Er nå blitt en del av vanlig ettersyn her.
Disse turboene finner du på nær fast "salg" flere steder med priser rundt 5-6000 kr.
Mange/alle her anbefaler oljeskfitintervall på 10.000 km.
Du bør ikke avslutte hard motorbruk med å slå av motor før turboen har kjølt seg.

Kan skille så mye som over 10.000 kr på turboskifte på verksted da jeg undersøkte.

Slitesterke biler, ja. Men alt byttet i forstilling tyder vel god bruk av gasspedalen eller dårlige veier?
Sikker på bilens kilometerstand?

Min 900 fra 95 som er kjørt en del med full-lastet bil måtte ikke skifte nedre bærearm foran før 250.000 km.
Da var det minimal slark. Fjærbrudd foran kom tidlig, 70.000 km.
Ellers er kun støtdempere og drivakselmansjett byttet en gang innen 280.000 km på min bil.

Typiske feil: Fjærbrudd foran, dårlig kontakt i SID (info-vinduet øverst), tennkassett og bensinpumpe, samt revers som er litt vrien / ute av posisjon.

Jatsen
Innlegg: 7
Registrert: 29 des 2012, 22:25

Re: Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av Jatsen » 30 des 2012, 13:44

Om km stemmer kan eg ikkje svare på, men la merke til att det var turbotrykksmåler i instrumentpanelet..
Trudde det bare var aero versjonen som hadde det???.. Og finne ikkje mange 185 hk versjoner av 9-3en heller...
Men allt i forestillinga skal vere byttet for 4 år siden.. Samt tennkasett og bensinpumpe...så er usikker på om det er eit Bea eller dårlig kjøp.. Men med bruktbil veit ein jo aldrig :)

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av Eirik N396 » 30 des 2012, 14:04

Turbotrykkmåler er ikke forbeholdt aero, men fulltrykksturbo. En 2,0 185hk skal derfor ha turbotrykkmåler.
Virker til at de fleste ble levert som lavtrykksturbo (150hk) så 185hk-utgaven er nok litt uvanlig.

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Re: Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 30 des 2012, 14:18

Ville sjekka opp i hva "Alt" i forstillinga betyr jeg.

Alt av slitedeler eller alt pga skade?

Jeg tviler sterkt på at alt har blitt byttet.
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12866
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Re: Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av Ingvar N629 » 30 des 2012, 14:42

Hva som er byttet når spiller da liten rolle, kjerringa sin 9-3 hadde gått 105000 da hun kjøpte den og da byttet jeg rubb og stubb i forstillinga. Noen liker jo at det kjennes friskt og stramt ut, mens andre er fornøyd om bilen går gjennom PKK. Levetid på en turbo er som å spørre etter lengde på fisk, det varierer. Ikke er det noen krise om den ryker heller, det er jo bare å bytte den, koster ikke "en fot og en arm" og det er vel andre dyre ting jeg hadde tenkt mer på. Sjekk f eks fjærbein for rust. 185 hk versjonen har turbotrykksmåler, ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Jatsen
Innlegg: 7
Registrert: 29 des 2012, 22:25

Re: Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av Jatsen » 30 des 2012, 14:46

Hei takk for allt info, tror eg kansje skal vurdere en Anna bil.. Toyota skal vere bra :)

redturbo
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 664
Registrert: 05 jan 2012, 21:39
Navn: Tom Hummel
Bil: Saab 9-3 2.0t 1998, 900S 1995
Sted: Oslo / Hvaler

Re: Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av redturbo » 30 des 2012, 15:37

Km-stand gir gode indikasjoner på setet, ratt, girkule, pedalgummi, frontrute og lykteglass.

Bensinpumpe ryker etter alt mellom 70-200.000 km. Så det er ingen særlig indikasjon på km-stand. Tennkassett er også typisk byttedel.

Hvis bilen eller virker pen og hel er det jo en solid og koselig bil. Jeg kjøpt nylig samme modell med 150 hk og 90.000 km og savner nå litt mer futt i den etter at wastegate-staget fikk bevege seg fritt.
Men jeg gjorde dette kjøpet basert på min erfaring fra 900 fra 1995 - som fremdeles er i familien.
Bortsett fra et støtdemperbytte fra 100.000 til 170.000 km synes jeg ikke 900'n har forringet vesentlig i noen deler.
Alt fungerer nær "like bra" i dag på 280.000 km. Har byttet frostvæske og hatt i radiatorrens og lekkasje-stopper, that's it.
Ikke et hjullager er skiftet, heller ikke dynamo eller vannpumpe. Slitesterkt er det, langt mer enn VAG-produkter jeg har hatt i samme periode.
Har byttet til Ferrita eksos-anlegg tidlig på 900'n og gjorde det samme umiddelbart på 9-3'n.

Kollisjon sammenlignet med en Toyota fra samme tidsrom; Toyota'n er vel pappmasje i forhold, samt at eldre Toyoytar ruster på steder de absolutt ikke burde.
Toyota er et annet univers - også med tanke på kjøreglede! :lol:

Brukeravatar
kanonjon
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 727
Registrert: 31 mai 2012, 01:26
Medlemsnummer: N2452
Navn: Jon
Sted: Arendal

Re: Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av kanonjon » 30 des 2012, 18:49

Jatsen skrev:Hei takk for allt info, tror eg kansje skal vurdere en Anna bil.. Toyota skal vere bra :)
Ingen bil er feilfrie.

Største feilen med Toyota er at kjøregleden, karakteren og sjelen er fraværende. Ergo, Toyota er et fantasiløst valg.

No offense :wink:
Saab er livet!

Ove N
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 402
Registrert: 23 jun 2006, 18:19
Medlemsnummer: N1840
Navn: Ove Nerhus
Bil: 9-5 03, 9-3 SC 08, 9-3 Viggen
Sted: Sandnes

Tennkassett farge?

Legg inn av Ove N » 30 des 2012, 19:24

Fargen på tennkassetten sier vel greit om det er 150 eller 185 hk :wink:

Mistanken til at det er denne bil er litt stor da km og årsmodell og automat stemmer
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39019513

Og i biltilsynets register sier det at denne bil hadde 185 hk når den ble registrert i mai 1998
MY03 9⁵ Vector 2.0t Hirsch Estate Manuell m/Aero fangere/skjørt fra MY05, SAS stag forran/bak, Powerflex på understell
2008 9³ 150hk TID SportCombi
M00 9-3 Viggen Blå 3-Dørs og Sort 5-Dørs
M94 Saab 900 SE 2,0 Turbo 3-Dørs T5 "Hvit Viggen look"
M84 OG900 Aero Sort
x [Solgt] M96 Saab 900 S 2,0i 3-Dørs 131HK
x [Solgt] Saab 99GL 2.0 '76

Jatsen
Innlegg: 7
Registrert: 29 des 2012, 22:25

Re: Hvor lang levetid på turbo??

Legg inn av Jatsen » 30 des 2012, 19:44

Stemme men tror det lureste er og finne ein Anna bil, er sikker kjørt i hjel..
No offence :-).. Sjøl om det er fristende og kjøpe :-)..

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Tennkassett farge?

Legg inn av Hjelle, N6 » 30 des 2012, 19:57

Ove N skrev:Fargen på tennkassetten sier vel greit om det er 150 eller 185 hk :wink:
Nix. 185hk fikk en både med T5 og T7 motor.
Viggen fikk en derimot kun som T7-motor.

Svar