Uten turbo har 2-liters 900s (NG900) fra 1995 (B204l etter hukommelsen) dårlig bånndrag, den er ikke det minste kvikk før etter 4000 omdr. 2,3 liter sugemotor i samme bilen er mye mer passende.
Saab har vel heller ikke hatt godt bånndrag med turbo i alle modeller.
De tidlige modellene hadde jo den berømte ketchup-effekten, dvs alt på en gang ved høyere turtall.
Hvis du vet mye så vet du jo også at motor-styringssystemet er ganske avansert til tidligere tider å være.
Spørsmålet er kanskje heller hvorfor ikke andre bilprodusenter hadde tilsvarende.
Kanskje for upålitelig i stor produksjonsskala?
Hos annen bilprodusent, f.eks VW, hadde lenge 4 sylindre med 8 ventiler bedre bunndrag enn 16 ventiler.
Draget var helt jevnt oppover i turtall. Hadde en slik 1,8 l med 90 hk i Golf og synes det var en veldig god hverdagsmotor, men ikke inspirerende ved mer trøkk på gasspedalen.
Du kan lese mer detaljert om motorstyringen i PDF-fil her:
http://trionic.mobixs.eu/t8suite/Trionic%208.pdf